سه‌شنبه رئیس جمهور تلاش می‌کند تا اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی‌اش را جلب کند، البته نمایندگان این اعتماد را در گرو تعیین تکلیف فساد ۸ هزار میلیاردی، فتنه و دوری از سیاسی‌کاری می‌دانند.

به گزارش مشرق، یکشنبه دوم آبان ماه بود که رئیس جمهور پس از چند روز گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها و کارشناسان درخصوص چرایی برکناری سه وزیر و گزینه‌های جایگزینی آنها، دانش‌آشتیانی را برای وزارت آموزش و پرورش، سلطانی‌فر را برای وزارت ورزش و صالحی‌امیری را برای وزارت ارشاد به مجلس پیشنهاد کرد.

پس از معرفی سه وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور از برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در روز سه‌شنبه 11 آبان با حضور رئیس جمهور خبر داد.

صفایی‌فر، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری نیز در بیان جزئیات جلسه رأی اعتماد گفت: روز سه شنبه رئیس جمهور در صحن علنی مجلس حضور یافته و به مدت یک ساعت از وزرای پیشنهادی دفاع کرده و آنها را معرفی می‌کند.

*سه وزیر پیشنهادی؛ اولین تقابل مجلس دهم و دولت یازدهم

شاید جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی روحانی را باید اولین تقابل جدی مجلس دهم و دولت یازدهم دانست، چراکه تا پیش از این مهمترین مبحثی که بین مجلس و دولت مطرح بود، بحث بودجه و برنامه ششم توسعه بوده است که به اهمیت رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی نمی‌رسد.

آنچه در این باید بدان توجه کرد، نظرات نمایندگان نسبت به سه وزیر پیشنهادی است. سه فردی که به مجلس نهم نیز برای تصدی وزارتخانه‌های علوم و ورزش معرفی شده‌ بودند اما نتوانستند اعتماد مجلس نهم را کسب کنند؛ اما این‌بار این سه وزیر پیشنهادی به مجلس دهم معرفش شدند تا شاید بخت آنان در این مجلس باز شود و بتواند در کابینه یازدهم بر مسند وزارت تکیه بزنند.

«فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» که گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس است، پس از استیضاح رضا فرجی دانا، از طرف رئیس جمهور بعنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس نهم معرفی شد که البته نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. یکی از علل عدم اعتماد مجلس نهم به آشتیانی، نقش وی در فتنه 88 در دانشگاه ها بوده است.

«مسعود سلطانی فر» که گزینه رئیس جمهور برای تصدی بر وزارت ورزش است؛ یکی از سه وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس نهم بود که موفق به اخذ رای اعتماد از آن مجلس نشد. وی در آن زمان نیز به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده بود. درخصوص مخالفت‌ها با مسعود سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش این بود که نه تنها وی تخصصی در این حوزه ندارد بلکه با تصدی وی بر وزارت ورزش افراد سیاسی و غیر ورزشی به این وزارتخانه راه می‌یابند.

«سید رضا صالحی امیری» که گزینه دولت برای وزارت ارشاد است، سابقه سرپرستی 70 روزه وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد؛ وی نیز از طرف روحانی برای وزارتخانه ورزش و جوانان به مجلس نهم پیشنهاد شد اما موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد.از جمله انتقادات نمایندگان مجلس نهم در جلسه رأی اعتماد پیرامون موضوعاتی از قبیل عدم ارائه برنامه دقیق در حوزه ورزش و کلی گویی در این امر و عملکرد بد وی در زمانی که در خوزستان مسئولیت داشته است.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که گزینه‌های پیشنهادی دولت برای سه وزارتخانه ورزش، ارشاد و آموزش، حلقه بسته مدیریت در دولت یازدهم را نشان می‌دهد که گویی در این مملکت قحط الرجال است و رئیس جمهور باید برای انتخاب مدیران خود تنها بر روی چهره‌های سوخته تمرکز کند.

*مجلس دهم و خط قرمزی به نام «فتنه»

پس از معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس دهم، نظرات مختلفی پیرامون این سه وزیر توسط نمایندگان مجلس و کارشناسان ارائه شد، از جمله موضوعاتی که نمایندگان در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بر آن تأکید داشتند، فتنه بود و اینکه فتنه خط قرمز مجلس است.

در همین خصوص امیرحسنخانینماینده مردم فردوس و طبس در مجلس با تأکید بر اینکه «در بررسی وزرای پیشنهادی فتنه خط قرمز مجلس است»، گفت: از جمله موارد دیگر این است که مجلس به دنبال افرادی است که آنان بجای حاشیه و سیاسی‌کاری به کار و عمل بپردازند. در ارزیابی کلی می‌توان چنین گفت که دو نفر از سه وزیر پیشنهادی رأی اعتماد مجلس را کسب خواهند کرد.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نیز با تأکید بر اینکه اعضای فراکسیون ولایت بر سر خطوط قرمز و اساسی کوتاه نخواهد آمد، بیان داشت: مقوله فتنه 88 جزو این خطوط است و کسانی که در آن دخالت داشتند قابل گذشت نیستند، به ویژه کسانی که در آن دخالت داشته و هیچ گاه نیز حاضر به توبه و عذرخواهی نشدند.

با توجه به اینکه دانش آشتیانی بدلیل عملکردش در فتنه 88 نتوانست از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرد، سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس در این باره گفت: اگر وزیر پیشنهادی آموزش و پروش بر روی موضع‌گیری قبلی خود درباره فتنه 88 اصرار داشته باشد ما نیز در زمینه رأی اعتماد، تصمیم انقلابی خواهیم گرفت.

این درحالی است که دانش آشتیانی در چهارم آبان ماه با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «رویکرد من تغییری نکرده است».

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در ارزیابی سه وزیر پیشنهادی اظهار داشت: وزرای پیشنهادی از سوی دولت دارای سابقه روشن اجرایی در وزارتخانه‌هایی که برای تصدی آنها پیشنهاد شده‌اند نیستند. رویکرد دولت نسبت به این موضوع رویکرد فنی و اجرایی برای اداره این وزارتخانه‌ها نبوده بلکه یا آقای رئیس‌جمهور می‌خواسته افرادی را از میان رفقای خود انتخاب کند و یا اینکه این تغییرات با رویکرد انتخاباتی انجام شده است.

سید جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در ارزیابی وزرای پیشنهادی دولت گفت:معتقدم که ما در کشور، قحط الرجال نداریم اما شاید «جهل الرجال» داشته باشیم، یا اینکه دولت مجبور شده است تحت فشارها از اشخاص خاص استفاده کند. همچنین تأکید مقام معظم رهبری بر عدم استفاده از عوامل فتنه در سمت‌های کلیدی است، بر همین اساس آقای دانش آشتیانی اگر در همان کسوت تدریس فعالیت کند بهتر است.

نقوی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از برکناری فانی از وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای فانی استیضاحش در مجلس در حال طی مراحل خود بود، که ممکن بود 200 نماینده نیز به استیضاح وی رای مثبت بدهند. دولت با قبول استعفای وی فرار به جلو داشت. رئیس جمهور قبل از این که فاجعه صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق می‌افتاد باید وزیر را برکنار می‌کرد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مشخص نیست آقای دانش‌آشتیانی کجای آموزش و پرورش این کشور بوده است. درباره سلطانی‌فر و صالحی امیری این نکته صدق می‌کند که مشخص نیست آنها در کجای ورزش کشور و فرهنگ این کشور بوده‌اند.دانش آشتیانی فعال در فتنه 88 است. در مجلس نهم فیلمی از وی پخش شد که نشان می‌داد وی فعال در فتنه 88 است. مگر فتنه 88 خط قرمز نظام نیست، مگر دولت جزء نظام نیست؟

* اعتماد مجلس در گرو تعیین تکلیف فساد 8 هزار میلیاردی و برائت از فتنه

از مواضع نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین بر‌می‌آید که تعیین تکلیف فساد 8 هزار میلیاردی، فتنه، سابقه مدیریتی و دوری از سیاسی‌کاری در بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی و دادن رأی اعتماد به آنان تعیین کننده است. همانطور که از مواضع نمایندگان بر می‌آید اگر رئیس جمهور موضوع فساد 8 هزار میلیاردی را روشن نکند آنان به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای نخواهند داد.

حال باید منتظر ماند و دید در جلسه روز سه‌شنبه رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان به فردی که حامی جریان فتنه و از طرف رئیس جمهور بعنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شده، اعتماد می‌کنند یا خیر!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    بر چسب زنی دیگه دورانش تمام شده . ملت دروغ های شما رو باور نمیکنه
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    در آموزش و پرورش در تدارک انتخابات هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس