کد خبر 644459
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت آغاز به کار کرد.

به گزارش مشرق، اولین نمایشگاه لباس عاشورایی عصر دیروز دوشنبه ۲۶ مهرماه با حضور علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان لباس‌های عاشورایی در تالار وحدت افتتاح شد.

 نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

در مراسم افتتاح این نمایشگاه که در آن حدود ۱۱۰ لباس زنانه، مردانه و بچه‌‌گانه ویژه محرم به نمایش درآمده است، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ضمن تشکر از طراحانی که با ارائه اثر عاشورایی در حوزه لباس دینشان را به قیام اباعبدالله الحسین(ع) ادا کرده خواسته‌اند بگویند با هنرشان می‌توانند در خدمت عاشورا باشند تشکر کرد و گفت: انتقال مفاهیم ارزشمند دینی وظیفه و فرض برای همه ما است.

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکسوی لباس را موضوعی مهم برای انتقال مفاهیم دینی عنوان و اظهار کرد: همانگونه که یک تصویر می‌تواند مفاهیم مختلف را منتقل کند، لباس هم می‌تواند انتقال دهنده مفاهیم باشد.

 نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

قبادی با اظهار امیدواری از اینکه با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بتوان شاهد جریان‌سازی و الگوسازی در این حوزه باشیم، گفت: امیدواریم در سال‌های بعد شاهد ارائه نمونه‌های بهتر، کاربردی‌تر و مفهومی‌‌تری باشیم.

حمایت مجلس و کمیسیون اجتماعی از برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس طی سخنانی با اعلام حمایت مجلس و به خصوص کمیسیون اجتماعی از برگزاری این نمایشگاه گفت: در مصنوعات ساخته انسان هیچ چیزی به اندازه لباس نمی‌تواند پیام به سایر انسان‌ها ارائه کند.

 نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

وی ادامه داد: با تنوع دوخت، طرح و رنگ انتقال معنا رخ می‌دهد و کمتر وسیله‌ای می‌تواند تأثیرگذاری لباس را در این حوزه داشته باشد چرا که لباس هر فردی حرف می‌زند و مطالب و مفاهیم را به دیگران انتقال می‌دهد.

 

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: عاشورا یک فرهنگ است و همین رنگ‌ها و پارچه‌ها بر روی در و دیوار و لباس‌ها است که بخشی از انتقال پیام عاشورا را طی قرن‌ها انجام و این فرهنگ را حفظ کرده است.

پژمان‌فر از ابتکار برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد و گفت: همانطور که در مجالس امام حسین(ع) تلاش می‌کنیم خدمتی برای حضرت انجام دهیم این حرکت خوب و قابل دفاع نیز عرصه‌ای برای خدمت به دستگاه امام حسین(ع) است.

کار یک طراح لباس کمتر از یک مبلغ نیست اگر ...

وی تصریح کرد: قطعاً کار یک طراح که با طرح و لباس خود تلاش می‌کند مفاهیم محرم و عاشورا را منتقل کند کمتر از کار یک سخنران، مبلغ و ... نیست و امیدوارم بتوانیم با لباس فرهنگ عاشورا را عمیق‌تر منتقل کنیم.

 نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از افرادی که زحمت کارهای متفاوت را به خود می‌دهند، اظهار کرد: حوزه فرهنگ حوزه پرتلاطمی است و همیشه مسائل مختلفی را در بر دارد. خوشحال هستم که در برگزاری این اتفاق لزوماً دولت دست‌اندرکار نیست و صنوف هم حضور دارند.

 نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

وی ادامه داد: موضوع لباس بحث نمادینی است و اصولاً ارزیابی هویت انسان‌ها و تبار اجتماعی آنها به واسطه لباس صورت می‌گیرد. لباس به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای بشری است که نگاه فرد به جامعه و شناخت از مسائل و تبار اجتماعی و ... را نشان می‌دهد.

مرادخانی با ابراز تأسف از اینکه در بخشی از برنامه‌ها در حوزه لباس کم‌کاری شده است، گفت: چنانکه کارهای باکیفیتی در این حوزه ارائه و به کارمان باور داشته باشیم می‌توانیم تأثیرگذاری بیشتری را در حوزه مد و لباس شاهد باشیم و حتی به یک گفتمان در جهان در این حوزه دست یابیم و آن را همچنین به یک جریان اقتصادی تبدیل کنیم. البته باید طرح‌ها را به گونه‌ای اجرا کنیم که مورد استقبال مردم قرار گیرد.

 نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

پس از سخنرانی مرادخانی از پوستر اولین نمایشگاه لباس عاشورایی رونمایی و این نمایشگاه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

 نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد +عکس

نمایشگاه لباس عاشورایی از روز ۲۷ مهر ماه تا دوم آبان ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در تالار وحدت آماده پذیرایی از مردم است

منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس