او گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آئیننامه اجرایی مصوب هیأت دولت وظیفه ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرحها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمأنوس در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را برعهده دارد. بر این اساس، کارگروه ساماندهی مد و لباس در سالهای اخیر اقدامات گستردهای را به انجام رسانده است.
سبک زندگی ایرانی اسلامی/طراحی میانگین سههزار مدل در سال
قبادی اظهار کرد: در راستای توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، موضوع الگوسازی و ارائه نمونههای جدید منطبق بر شاخصهای پیشبینیشده مانند زیبایی، کیفیت، ترکیب و تلفیق و مطابق با ضوابط تعیینشده در کمیسیون ماده ٤ بهطور میانگین در سه سال گذشته سالانه سه هزار مدل جدید از سوی جامعه طراحان کشور ارائه و بسیاری از آنها به تولید انبوه رسیده و وارد جامعه شده است.
برگزاری جشنوارههای مد و لباس فجر
او فرهنگسازی و ایجاد شخصیت مستقل در حوزه مد و لباس را از مهمترین مأموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و بیان کرد: بهدلیل اهمیت جشنوارههای فجر، موضوع مد و لباس نیز بهعنوان یکی از رویدادهای ملی در قالب جشنواره مد و لباس فجر طراحی و به اجرا درآمده است.
به گفته قبادی، برپایی سه دوره جشنواره بینالمللی فجر در طول سه سال گذشته با هدف معرفی ظرفیت هنر طراحان لباس و خالقان آثار و برپایی رقابتی سخت و انتخاب هنرمندان شاخص و معرفی آن به جامعه از اقدامات بسیار تأثیرگذار در جهت توسعه سبک زندگی اسلامی - ایرانی است.
وی افزود: مشارکت صدها طراح و تولیدکننده و ارائه هزاران اثر با چارچوبهای هنری و کاربردی و دینی از نکات بسیار مهمی است که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. بخشهای مختلفی همچون مسابقه، نمایش، آثار برگزیده، علمی و دانشگاهی، اقوام و استانها، فرهنگی و هنری، صنعت و پارچهسازی شکلدهنده مجموعه هنر صنعت مد و لباس در جشنواره مد و لباس فجر است.
برپایی ٣٨ جشنواره استانی مد و لباس
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سه سال گذشته و بهمنظور توسعه فعالیتها و با نگاه کاربردی کردن امور و همچنین مشارکت هنرمندان و تولیدکنندگان سراسر کشور، تا کنون بیش از ٣٨ نمایشگاه استانی در سراسر کشور برپا شده که در برخی از استانها به دومین دوره خود نیز رسیده است. این در حالی است که تا پیش از این، فعالیتها عموما در مرکز کشور و استان تهران به اجرا درآمده است.
برگزاری ٣٧ نمایشگاه عفاف و حجاب
قبادی در ادامه اظهار کرد: در جهت تحقق مفهوم بلند و ارزشمند عفاف و حجاب تا کنون ٣٧ نمایشگاه عفاف و حجاب در تهران و استانها با حضور صدها مشارکتکننده و هزاران بازدیدکننده به مناسبتهای مختلف برپا شده است.
وی افزود: با اطمینان میتوان گفت که تمام فعالیتهای اجرایی حوزه عفاف و حجاب در سطح کشور با منشأ فعالیتهای کارگروه ساماندهی مد و لباس آمیخته بوده یا از این خاستگاه برخوردار است. تا جایی که در آخرین دوره نمایشگاه قرآن کریم که در سال جاری در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، یکی از مهمترین و شاید پر بازدیدکنندهترین بخشها، عفاف و حجاب بود و هزاران بازدیدکننده را در خود جا داد.
برپایی ٤٥ همایش و نمایشگاه موضوعی مد و لباس
دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین گفت: با هدف فرهنگسازی و توسعه و ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس و هدایت بازار و معرفی الگوهای داخلی، همایشها و نمایشگاههای گستردهای توسط بخش خصوصی و با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس در نقاط مختلف کشور، بویژه در مراکز استان ها برگزار شده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از استانها، محور و گرایش فعالیتها معطوف به لباس اقوام و کاربردی کردن آنها، موضوعات آموزشی، ارائه آخرین دستاوردها و تکنیکها، نمایش آثار هنرمندان و زمینه سازی ارتباط اجزای تشکیلدهنده هنر صنعت مد و لباس در همایشها بوده است.
هویتبخشی به فعالیتها/راهاندازی ١٥٠ موسسه هنری مد و لباس
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود، اظهار کرد: با هدف رسمیت بخشی به فعالیتها و هویتسازی فعالان و هنرمندان طراح و خالقان ایدههای موثر و دارندگان طرحهای اجرایی و همچنین به استناد آییننامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس موضوع راهاندازی موسسات مد و لباس در دستور کار قرار گرفته و طی سه سال گذشته و از میان بیش از ٤٠٠ درخواست رسیده، ١٥٠ موسسه هنری مد و لباس راهاندازی و در حوزههای مختلف، بویژه طراحی و ارائه مجموعههای جدید تبلیغ و ترویج، لباس ایرانی و اسلامی، عفاف و حجاب و برپایی رویدادهای موضوعی به فعالیت میپردازند.
راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی مد و لباس سراسری و ثبت نام ٢٣ هزار نفر در این پایگاه
قبادی ادامه داد: به منظور ایجاد انسجام در فعالیتهای مد و لباس سراسر کشور و شناسایی فعالان این حوزه و معرفی به سایر مراکز در جهت همافزایی و مشارکت فعالانه، پایگاه اطلاعرسانی در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور راهاندازی شده و تا کنون اطلاعات و مشخصات ٢٣٠٠٠ نفر شغل در بیش از ٣٠ گرایش شغلی حوزه مد و لباس درج و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. این پایگاه به نشانی iranmode.com ثبت شده و علاقهمندان و فعالان این حوزه میتوانند با مراجعه به بخش بانک اطلاعاتی نسبت به درج اطلاعات و توانمندی خود اقدام کنند.
معرفی ١٤٠٠ مرکز عرضه مد و لباس اسلامی ایرانی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده خانوادهها نداشتن دسترسی مناسب به اطلاعات مراکز عرضه و فروش کالای با کیفیت ایرانی و منطبق با الگوهای اسلامی است. کارگروه مد و لباس کشور با هدف آشنایی مردم با ظرفیتهای موجود، اقدام به راهاندازی بخش معرفی مراکز عرضه لباسهای ایرانی و اسلامی کرده است. تا کنون مشخصات ١٤٠٠ مرکز عرضه در پایگاه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی درج شده است. از این طریق خانوادهها میتوانند با مراجعه به این پایگاه و جستجوی موضوع درخواستی خود از محل عرضه آگاهی پیدا کنند.
اعطای مالکیت معنوی به بیش از ٢٥٠٠ لباس طراحیشده
او گفت: به منظور حفظ و صیانت از هنر طراحان و به استناد قانون ساماندهی مد و لباس اسلامی و ایرانی و با همکاری دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون بیش از ٢٥٠٠ اثر از میان آثار رسیده برای ثبت در بخش مالکیت معنوی موفق به احراز شرایط لازم شده و توانستهاند نشان مالکیت معنوی در بخش طراحی لباس را دریافت کنند. براساس قانون ساماندهی مد و لباس آثار طراحان که دارای ضوابط لازم باشند مشمول قانون حمایت از حقوق مولفان و پدیدآورندگان میشوند.
حمایت از راهاندازی برندهای "نمانشان" ایرانی اسلامی
وی اضافه کرد: با هدف ساماندهی فعالیتها و با همکاری ارزشمند اداره کل ثبت اختراعات، علائم و نشانههای تجاری قوه قضاییه زمینه تسهیل و حمایت از راهاندازی برندهای ایرانی اسلامی در کشور فراهم و متقاضیان میتوانند پس از ثبت در درگاه الکترونیکی این سازمان درخواست خود را به کارگروه ساماندهی مد و لباس ارائه و پس از بررسیهای اولیه و انطباق با شرایط جاری از امکان ثبت برند خود بهرهمند شوند. این حمایت و هماهنگی در قانون ساماندهی مد و لباس پیشبینی شده است.
اعطای بیش از ١١ هزار نشان شیما
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با هدف معرفی و هویت بخشی به آثار ایرانی و در چارچوب داشتن شناسنامه برای هریک از آثار طراحی و تولیدشده مد و لباس اسلامی ایرانی طی سه سال گذشته مجموعا ١١ هزار نشان شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی و ایرانی) در حوزههای مختلف مد و لباس اعم از پوشاک مردانه و زنانه، پارچه، کیف و کفش و سایر اقلام مرتبط صادر و به صاحبان آثار اعطا شده است. بر این اساس و اطلاعات حاصله موضوعات مختلفی مانند گرایش طراحان، رنگ، گروه مخاطبان، نوع پارچه، طرح پارچه، جنسیت و طبقهبندی سنی و عموما گرایش مد و لباس در کشور قابل تحلیل است.
مشارکت بیش از ٢٠ اتحادیه، انجمن و تشکل غیردولتی
قبادی در ادامه به دیگر فعالیتهای این مرکز اشاره کرد و گفت: با هدف ثمربخشی و ایجاد انسجام در فعالیتها و مشارکت تمام دستاندرکاران حوزه مد و لباس، تا کنون بیش از ٢٠ اتحادیه، انجمن و تشکل صنفی و غیردولتی، با کارگروه ساماندهی مد و لباس همکاری داشته و در هر یک از برنامهها نقش جدی ایفا کردهاند.
به گفته او، انجمن طراحان پارچه و لباس در جهت بهرهمندی از ظرفیت طراحان لباس و پارچه، اتحادیه پوشاک تهران که از ابتدا و بدو تأسیس کارگروه در جهت موضوع عرضه و تولید همکاری و فعالیت مستمر داشته، اتحادیه صادرکنندگان نساجی پوشاک، اتحادیه سراجان، اتحادیه خیاطان، انجمن متخصصین چرم، انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب، انجمن موسسات مد و لباس، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، نمونههایی از این همکاری و مشارکت است .
فعالیتها در حوزه اقتصاد مقاومتی/حمایت از تولید بیش از یک هزار طراح
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع فعالیتهای اجرایی و منطبق با موضوع اقتصاد مقاومتی تاکنون از طراحی و تولید بیش از دوهزار طرح لباس ایرانی حمایت صورت گرفته است.
به گفته قبادی، در این طرح آثار برگزیده که مورد قبول تولیدکنندگان واقعشده خریداری و زمینه تولید حداکثری آن فراهم شده است. از این طریق، اتکا به طرحهای ایرانی و در ادامه تولید آثار ایرانی در دستور کار قرار گرفته است. تا جایی که زمینه معرفی آثار در سایر بخشها فراهم شده است. این فعالیت با همکاری و مشارکت جدی اتحادیه پوشاک تهران به اجرا در آمده است.
حمایت و تشویق استفاده از پارچههای ایرانی
این کارشناس امور فرهنگی کشور اظهار کرد: از آنجا که یکی از فاکتورهای اساسی در اقتصاد مقاومتی اتکا به ظرفیتهای داخلی و درونزا بودن اقدامات است، بخش صنعت این کارگروه اقدام به شناسایی و معرفی ظرفیتهای حوزه نساجی کشور کرده و زمینه ارتباط بین نساجان و تولیدکنندگان لباس و همچنین فرهنگ سازی برای استفاده و بهرهمندی از پارچههای ایرانی منطبق با فرهنگ و هویت داخلی را فراهم ساخته است. بهطوری که با اطمینان میتوان گفت که آثار موجود در تعداد زیادی از محصولات از پارچههای ایرانی بهره جستهاند. در جشنوارههای مد و لباس نیز بخش ویژهای به پارچههای ایرانی اختصاص یافته است.
تولید ٥٠ انیمیشن
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در جهت تشویق و ترغیب مردم و طراحان و تولیدکنندگان و فرهنگسازی مناسب در جامعه، تا کنون بیش از ٥٠ انیمیشن کوتاه موضوعی مد و لباس در جهت معرفی ظرفیتهای داخلی با مشارکت دستاندرکاران این حوزه طراحی و ارائه شده است.
به گفته او، این در حالی است که پنج عنوان کتاب دربرگیرنده
مجموعه مقالات برگزیده جشنوارههای مختلف با هدف اتکا و ابتنا به طرحها و
الگوهای داخلی تهیه و تولید شده است.
فرهنگسازی در موضوع مقابله با پدیده شوم قاچاق
قبادی اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات این کارگروه فرهنگسازی در جهت مقابله با پدیده شوم قاچاق بوده است. اجرای برنامههای مختلف تلویزیونی، تولید یادداشتهای متعدد، تقویت ظرفیتهای داخلی با تأکید بر ارتقای کیفیت کالای ایرانی، توجه دادن مسئولان ذیربط به عوارض ناشی از قاچاق از جمله اقدامات این کارگروه است. بهطوری که اکنون موضوع قاچاق در دستور کار بیشتر دستگاههای مسوول قرار دارد.
اعطای نشان «با افتخار ساخت ایران»
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهایش و در ادامه تشریح فعالیتهای این مرکز در دولت یازدهم، اظهار کرد: به منظور تشویق و ترویج آحاد مردم ایران و ترغیب طراحان و تولیدکنندگان داخلی و با همکاری اتاق اصناف ایران، اتحادیههای صنفی، بویژه اتحادیه پوشاک تهران نشان «با افتخار ساخت ایران» طراحی و امسال و با تصویب کمیسیون ویژه به تولیدکنندگان و فروشندگان اعطا میشود.
به گفته او، این نشان در راستای معرفی توانمندیهای داخلی، توجه مردم به کالای ایرانی، تولید با کیفیت ایرانی، قطع وابستگی به خارج از کشور، فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی طراحی و به اجرا درمیآید. تا کنون بیش از ٤٥٠ مرکز تولیدی حوزه مد و لباس در این طرح ثبت نام کردهاند.
راهاندازی مجتمعهای عرضه لباس ایرانی اسلامی
قبادی ادامه داد: موضوع عرضه محصولات ایرانی و استانی از نکات بسیار حائز اهمیت است. راهاندازی مجتمعهای عرضه مد و لباس ایرانی اسلامی از مهمترین اولویتهای این کارگروه است. اولین مجتمع در غرب تهران با عنوان «یاس» راهاندازی و دو مرکز دیگر که یکی از آنها بزرگترین مرکز در تهران خواهد بود، بهزودی راهاندازی میشود.
حضور در پنج نمایشگاه بینالمللی مد و لباس خارجی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود، به بخش بینالمللی این مجموعه هم اشاره کرد و گفت: بهمنظور معرفی ظرفیتهای هنرمندان طراح و تولیدکنندگان توانمند ایرانی و براساس تکالیف قانونی و در طول سه سال گذشته، کارگروه ساماندهی مد و لباس با مشارکت بخش خصوصی مجموعا در پنج رویداد بینالمللی شرکت جسته و بیش از ٤٠٠ اثر از هنرمندان طراح لباس در کشورهای میزبان مورد معرفی قرار گرفته است. روسیه، بلغارستان، هندوستان، ترکیه از جمله کشورهایی هستند که مد و لباس ایرانی اسلامی در آن شرکت داشته است.
انتخاب ایران بهعنوان رتبه اول در نمایشگاه لباس اسلامی روسیه
قبادی اظهار کرد: بهدنبال حضور فعال ایران در نمایشگاههای جهانی و ارائه آثار مطلوب و برتر، در سال گذشته طرح ها و آثار طراحان ایرانی در نمایشگاه لباس اسلامی کازان روسیه رتبه اول را احراز و مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت. این رتبه در حالی توسط طراحان ایرانی کسب شد که بیش از ١٥ کشور اسلامی در نمایشگاه شرکت داشتهاند.
معرفی توانمندی طراحان ایرانی در سمینارها و با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اضافه کرد: بهدنبال حضور
گروههای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف در طول سه سال گذشته،
جلسات مختلفی با حضور نمایندگان حوزه مد و لباس این کشورها برای معرفی
توانمندی ظرفیتهای داخلی و هنر ایرانیان برگزار شد. در تمام این جلسات
نمایندگان حاضر از این ظرفیتها شگفتزده شدند و توان ایرانیان مورد تشویق
قرار گرفت.