کد خبر 644320
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴

پیروزی در موصل، مقر خلافت کذایی داعش در عراق آنقدر بُرد تبلیغاتی دارد که کسی مثل رئیس جمهور ترکیه را از خود بی‌خود کرده و می‌گوید، بغداد چه بخواهد چه نخواهد آنکارا در عملیات موصل حاضر می‌شود.

به گزارش مشرق، سرانجام نبرد موصل، پایتخت داعش در عراق فرا رسید و نفس داعش در این کشور به شماره افتاد. «حیدر العبادی» نخست‌وزیر، بامداد روز دوشنبه ساعت صفر عملیات را اعلام کرد و نیروهای عراقی اعم از نیروهادی بغداد و کردستان حمله را آغاز کردند.
 
موصل برای همه نماد شده است. برای داعش پایتخت خلافت در عراق است. برای بغداد پایان داعش است و برای ائتلاف آمریکا، مظهر دستاوری مهم برای حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری.
 
آن روز که اسب داعش (در تابستان 2014)، مانند اسب «هولاکو خان مغول» (در سال 1258) چهارنعل به سوی، بغداد می‌تاخت، به اعتراف سران بغداد و اربیل کسی جز ایران به داد مردم عراق نرسید.
 
هم رئیس جمهور و نخست وزیر عراق و هم رئیس منطقه کردستان عراق بارها در چندین مصاحبه اعلام کردند که اگر ایران نبود داعش به بغداد و اربیل رسیده بود. بعدها هم کسی جز ایران کمک ملموس به بغداد نکرد. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق بارها از اینکه آمریکایی‌ها اطلاعات در اختیار بغداد نمی‌گذارند گله کرده و بارها از ایران تشکر کرده است.
 
حال که موسم میوه‌چینی مبارزه با تروریسم در عراق رسیده و موصل آخرین مقر اصلی داعش در این کشور در آستانه آزادی قرار گرفته، هر کس به خود اجازه می‌دهد در امور عراق دخالت کند و خود را در آزادسازی این شهر سهیم بداند.
 
آمریکایی‌ها که جای خود دارند. آنها انتخابات در پیش دارند و می‌خواهند «آزادی موصل از دست داعش» را دستاورد بزرگ خود نشان بدهند حال آنکه آنکس که روی زمین جنگید و از صلاح الدین و الانبار و سایر نقاط داعش را بیرون کرد، نیروهای بسیج مردمی عراق بودند که به فتوای مرجع دینی خود پا به میدان گذاشتند و ایران از آنان حمایت لجستیکی، آموزشی، عملیاتی و مستشاری کرد.
 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم فرد دیگری است که می‌خواهد سر میز «کیک موصل» بنشیند. او از خود بی‌خود شده و می‌گوید «چه بخواهند چه نخواهند ترکیه در نبرد موصل حضور خواهد داشت». اردوغان پس از آغاز عملیات گروهی به بغداد اعزام کرد تا در این خصوص با بغداد گفت‌وگو کند. اردوغان که خودش تسهیل کننده ورود تروریست‌ها به سوریه است، می‌خواهد خود را در «شو تبلیغاتی شکست داعش در موصل» عراق سهیم کند.
 
مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق که بر طبل استقلال کردستان می‌کوبید، کسی دیگری بود که سهم خود را از کیک موصل می‌خواست. او می‌گفت هر نقطه‌ای را که پیشمرگه آزاد کند، جزء‌ کردستان خواهد کرد اما تحولات به گونه‌ای رقم خورد که او به خواست بغداد تن داد. بارزانی امروز در هماهنگی با بغداد حرف می‌زند و عمل می‌کند. او چندی پیش در موضع ضعف به بغداد رفت و هماهنگی با بغداد را انجام داد. حتی وزارت پیشمرگه که علیه ارتش عراق موضع می‌گرفت، اکنون تحت فرماندهی بغداد در حال عملیات در شرق موصل است.
 
بارزانی کسی است که قبل از حمله داعش به مواضع کرد، می‌گفت، داعش مشکل بغداد است. بعد از حمله داعش به مواضع کردی، بارزانی از ایران کمک خواست. پس از دفع خطر، او بر طبق استقلال و الحاق برخی مناطق جدید به کردستان کوبید. اما او امروز دریافته است که باید به مسئله تروریسم و مبارزه با آن با چشم ملی‌گرایی بنگرد و در هماهنگی کامل با بغداد باشد.
 
گذشته از مسائل فوق،‌ آنچه مهم است،‌ حصول نوعی وفاق و هماهنگی میان عراقی‌هاست برای مبارزه با داعش تا آخرین لحظه و آخرین نقطه‌ای که داعش اشغال کرده است. کسانی که روزی می‌گفتند الحشد الشعبی در عملیات فلوجه نباشد و سرانجام فلوجه با کمک حشد آزاد شد، تا چندی پیش می‌گفتند حشد در عملیات موصل نباشد اما سرانجام نیروی بسیج مردمی (الحشد) در عملیات موصل هم حاضر است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس