کد خبر 639907
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 74 درصد مواد مخدر مصرفی در کشور سنتی و 26 درصد صنعتی است که 14 هزار میلیارد تومان برای مصرف مواد مخدر سنتی و 7 هزار میلیارد تومان برای مصرف مواد مخدر صنعتی هزینه می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدرضا محمدی در نشست هم‌اندیشی آسیب‌های روانی، اجتماعی و اعتیاد با اشاره به علت ایجاد برخی آسیب‌ها، گفت: اعتیاد، طلاق، اختلالات روانی - جنسی از جمله این علت‌هاست که البته در کشور ما عوامل محیطی دیگری نیز در آن دخیل است.  
 
وی با اشاره به عامل تصادفات، گفت: در سال گذشته 16 هزار و 500 مورد مرگ و میر و 300 هزار مصدوم داشته‌ایم و روزانه 45 نفر بر اثر تصادفات کشته می‌شوند. همچنین در 10 سال گذشته 210 هزار فوتی و 4 میلیون مجروح و مصدوم داشته‌ایم که بر سلامت جسمی و روانی جامعه اثرگذار است.
 
رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افزایش طلاق و کاهش سرمایه اجتماعی به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد آسیب‌هاست و گفته شده که 55 درصد طلاق‌ها ناشی از اعتیاد است.
 
محمدی به بیماری ایدز و حاشیه‌نشینی به عنوان دیگر عوامل تأثیرگذار در ایجاد آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در قدم اول آسیب‌ها را می‌توانیم کاهش دهیم اما اگر سیستماتیک و ادامه‌دار نباشد درمان مؤثر نخواهیم داشت.  
 
وی به چالش‌های آسیب‌های روانی و اجتماعی در کشورهای جهان سوم پرداخت و گفت: در این جوامع قبول و رد صد درصدی روش‌های علمی و صنعتی، افراط و تفریط کارشناسان و دنباله‌روی مردم از روش‌های خرافات و سرگردان شدن آنها از نشانه‌های این جوامع است.
 
رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مجموعه‌ای از کشورها باید با همکاری یکدیگر برای مقابله با برخی از آسیب‌ها مثل مواد مخدر همکاری کنند. این در حالی است که پوشش برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر 5 درصد است.  
 
محمدی به میزان مصرف مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت: 74 درصد مواد مخدر موجود سنتی و 26 درصد صنعتی است و مصرف مواد مخدر سنتی سالانه 14 هزار میلیارد تومان و مواد مخدر صنعتی 7 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.  
 
وی ادامه داد: سالانه 21 میلیارد نخ سیگار دود می‌شود و 2 برابر هزینه مصرف مواد مخدر صرف درمان می‌شود.  
 
رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روش‌های ترک مواد مخدر که بر پیشگیری بیشتر تأکید دارد 10 تا 30 درصد موفقیت‌آمیز است این در حالی است که در زمینه مواد مخدر 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز داده‌ایم.
 
محمدی گفت: فرد معتاد، کارشناس و روش‌های ساماندهی از مشکلات موجود معضل اعتیاد است و این آسیب‌ها به سرعت نور حرکت می‌کنند و ما با پای پیاده به دنبال آن هستیم.  
 
وی افزود: اگر تمام افکار، علایق و روش‌های علمی را تجمیع کنیم و از تک‌روی و طرد تجارب دیگران پرهیز کنیم می‌توانیم آسیب‌ها و اعتیاد را کنترل کنیم. اکنون سیاست‌گذاری و آسیب‌شناسی در حوزه اعتیاد نابجا، تک‌بعدی و اشتباه است.  
 
رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: واگذاری مدیریت برخی آسیب‌ها به دستگاه‌هایی که توان کارشناسی و اجرای روش‌های علمی را ندارند، اشتباه است؛ اگر امروز طلاق را به وزارت ارشاد واگذار کرده‌اند کاری اشتباه است چرا که این وزارتخانه چه می‌تواند انجام دهد یا اگر آسیب‌های اجتماعی به وزارت کشور داده شده امری اشتباه است چرا که این وزارتخانه مسئولیت حفظ امنیت را دارد.  
 
محمدی ادامه داد: از طرفی ناهماهنگی ارگان‌ها وجود دارد، نیروی انتظامی هر چند وقت یکبار تصمیم می‌گیرد 500 معتاد جمع‌آوری کند و به بهزیستی بدهد آیا بهزیستی می‌تواند آنها را مشاوره و درمان کند؟ آیا بهزیستی با معجزه می‌تواند کاری از پیش ببرد؟ در این صورت نه تنها ‌آسیب‌ها کم نمی‌شود بلکه افزایش هم می‌یابد.
 
وی گفت: متأسفانه برخی از درمانگران، پزشکان، روانپزشکان و سازمان‌ها زحماتی که می‌کشند در جهت کنترل آسیب‌ها نیست بلکه باعث سرعت بیشتر و دامن زدن به آن می‌شوند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس