معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا دارد طی یک قرارداد محرمانه، 60 اثر نفیس و گران‌قیمت موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را به برخی از کشورهای غربی، ازجمله آلمان امانت سپاری کند!

به گزارش مشرق، اواخر سال گذشته معاونت هنری وزارت ارشاد قصد داشت تا در سکوت خبری، موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی واگذار کند که با اقدامات صورت گرفته و تحصن عده‌ای از هنرمندان و فشارهای رسانه‌ای، از این اقدام پیشگیری شد.

اما تصمیم جدید معاونت هنری وزارت ارشاد این است که آثار منحصر به فرد گنجینه موزه هنرهای معاصر با ارزش بیش از پنج میلیارد دلار را به برخی از کشورهای اروپایی، ازجمله آلمان امانت بسپارد! مدت این امانت سپاری، یک سال و از بهمن سال 95 تا بهمن سال 96 است.

براساس گزارش‌های رسیده به کیهان، تعداد این آثار 60 أثر است که 30 أثر ایرانی است و 30 أثر خارجی است که اغلب نیز آثاری درجه یک محسوب می‌شوند که نمونه‌های بسیار اندکی در دنیا دارند.

تابلوهایی از پیکاسو، جکسون پولاک، فراسیس بیکن، ژان بودوفه و ... نیز در میان آثار خارجی قرار است به خارج از کشور امانت سپاری شود.

نکته قابل تأمل این است که پیش نویس قرارداد امانت سپاری این آثار به خارج از کشور توسط معاونت هنری وزارت ارشاد به صورت محرمانه صورت گرفته و مدیران وزارت ارشاد این کار را در سکوت خبری و بدون اطلاع رسانه‌ها و هنرمندان و کل جامعه انجام داده‌اند. دلیل این امر هم این است که دولت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه خروج آثار هنری منحصر به فرد که بخشی از ثروت ملی محسوب می‌شود تصمیم بگیرد و در این زمینه باید مجلس شورای اسلامی نیز نظارت و واکنش لازم را صورت دهد.
 
ضمن اینکه دولت‌های غربی در ماجرای برجام نشان دادند که به هیچ قراردادی متعهد نیستند و هیچ ضمانتی برای اینکه آثار امانت سپاری شده، بار دیگر به کشور بازگردند وجود ندارد. پس لازم است که نهادهای مربوطه ازجمله وزارت ارشاد وارد عمل شود و مانع از به یغما رفتن بخشی از گنجینه فرهنگی این مرز و بوم شود.



منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس