مدیر انجمن نقاشان با بیان اینکه تاکنون سابقه نداشته ۶۰ تابلو گران قیمت به خارج از کشور فرستاده شود، گفت: چه تضمینی وجود دارد، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سالم به ایران بازگردد و مصادره نشود؟

به گزارش مشرق، در جریان امضای تفاهم نامه همکاری بین موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد فرهنگی پروس آلمان که با حضور وزیر امور خارجه آلمان و معاون هنری وزیر ارشاد ایران صورت گرفت، 60 اثر از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در موزه‌های ایالتی برلین به نمایش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه 30 اثر از هنرمندان خارجی و 30 اثر از هنرمندان ایرانی به مدت 3 ماه در برلین و 4 ماه در رم به نمایش در می‌آید که این آثار مربوط به آثار خریداری شده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا دهه 90 است که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.
طی قراردادی که در این رابطه بسته شده است، مقرر شده 50 درصد از درآمد فروش بلیط نمایشگاه در اختیار موزه هنرهای معاصر تهران قرار گیرد و این درآمد خرج بازسازی گنجینه و تجهیز کتابخانه شود.


این اتفاق نگرانی جمعی از هنرمندان را در پی دارد. «معصومه مظفری» مدیر انجمن نقاشان در این رابطه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در این رابطه نگرانی‌های وجود داشت که جلسه‌ای هم برای رفع نگرانی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد اما مسئولان در این رابطه فقط به صورت شفاهی به سؤالات پاسخ دادند.

* 3 میلیون دلار در ازای ارسال آثاری به ارزش چند میلیارد دلار

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در آن جلسه مطرح شد این بود که قرارداد بین ایران و آلمان و ایتالیا بسته شده‌ است؛ چون موزه احتیاج به پول برای مرمت دارد، این کارها را می‌فرستیم، تا با پول دریافتی که 3 میلیون دلار است، بتوانیم موزه را مرمت کنیم. مسئله قابل توجه این است که برای برگزاری نمایشگاه در آنجا 3 میلیون دلار می‌گیرند در حالی که قیمت این کارها چند میلیارد دلار ارزش دارد.

مظفری یادآور شد: یکی دیگر از نگرانی‌های ما این است که چه تضمینی وجود دارد، آثار ارسال شده به آلمان و برلین مصادره نشود. مسئولان در این رابطه گفتند که دستگاه‌هایی در خارج از کشور وجود دارد که این مسئله را بررسی می‌کند. اما در هر صورت این نگرانی وجود دارد که کپی این آثار را به موزه هنرهای معاصر تهران بازگردانند.

*  تاکنون سابقه نداشته 60 تابلو گران قیمت به خارج از کشور فرستاده شود

وی با اشاره به اینکه تاکنون تعداد اثر به خارج از کشور فرستاده نشده است، گفت: قبلاً فکر می‌کردیم که آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر فقط به مدت 3 ماه در آلمان به نمایش گذاشته می‌شود؛ اما چند روز پیش فهمیدیم که بعد از آلمان، این آثار به مدت 4 ماه در ایتالیا دیده خواهد شد. چرا باید 60 اثر از گنجینه را به این دو کشور اروپایی بفرستند؟

مدیر انجمن نقاشان بیان داشت: متأسفانه مسئولان برای ارسال آثار مفاد تفاهم‌نامه و حتی اسامی کارها را منتشر نکرده‌اند؛ با توجه به اینکه این آثار قبل از انقلاب اسلامی خریداری شده است، اگر کاغذ خرید به نام فردی باشد، برای این آثار مشکل پیش می‌آید.

براساس این گزارش، شنیده‌ها حاکی از این است که بیمه آثار هم کمتر از ارزش آثار گنجینه تعیین شده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس