کد خبر 638808
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

62 درصد مردم فرانسه معتقدند که «نیکلا سارکوزی» و «فرانسوآ اولاند»، رئیسان جمهوری سابق و کنونی کشورشان به یک اندازه «بد» هستند.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، نظرسنجی موسسه «اودوکسا» (Odoxa) برای شبکه 2 تلویزیون فرانسه حکایت از آن دارد که 62 درصد فرانسوی ها عملکرد سارکوزی و اولاند را در دوران ریاست جمهوریشان بد ارزیابی می کنند؛ 25 درصد معتقدند سارکوزی عملکرد بهتری داشته و 12 درصد اقدامات اولاند را بهتر از سارکوزی ارزیابی می کنند.

همچنین 33 درصد مردم فرانسه امیدوارند سارکوزی در آینده نقش مهم تری را ایفا کند اما این میزان در مورد اولاند 27 درصد است. این در حالی است که این میزان برای دو چهره دیگر انتخابات ریاست جمهوری 2017 میلادی شامل «آلن ژوپه» از حزب «جمهوریخواهان» و «مارین لو پن» رهبر حزب راست افراطی «جبهه» مردمی، به ترتیب به 68 و 50 درصد می رسد.

نظرسنجی اودوکسا نشان می دهد که 72 درصد فرانسوی ها تمایل دارند که اولاند زندگی سیاسی را کنار بگذارد. این میزان برای سارکوزی 66 درصد و برای ژوپه و لو پن به ترتیب 49 و 31 درصد اعلام شده است.

74 درصد از هواداران احزاب راستگرا امیدوارند که مارین لو پن نقش بسیار مهمی را در آینده سیاسی فرانسه ایفا کند. میزان این اقبال برای سارکوزی و ژوپه به ترتیب 67 و 53 درصد اعلام می شود.

در میان هوادران احزاب چپ نیز ژوپه با 72 درصد از اقبال بیشتری برخوردار است و اولاند، لو پن و سارکوزی به ترتیب با 54، 24 و 17 درصد رای موافق در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

نظرسنجی اودوکسا همچنین نشان داد که به اعتقاد دو سوم افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند (63 درصد)، حزب چپگرای سوسیالیست سال آینده میلادی از عرصه سیاسی فرانسه محو خواهد شد. 50 درصد از مردم این اتفاق را احتمالی و 13 درصد آن را قطعی می دانند.

این نظرسنجی اینترنتی در روزهای 29 و 30 سپتامبر (8 و 9 مهر) و در جامعه آماری یک هزار و 53 فرانسوی بالای 18 سال صورت گرفته است.

نظرسنجی موسسه «ایفوپ» نیز در تیر ماه نشان می داد که 73 درصد از مردم فرانسه با انتخاب مجدد فرانسوآ اولاند و 66 درصد با انتخاب مجدد نیکلا سارکوزی در انتخابات سال 2017 میلادی، کاملا مخالف هستند.

فرانسوآ اولاند هنوز رسما نامزدی خود را برای انتخابات 2017 میلادی اعلام نکرده است. اما حضور مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه قطعی است.

نیکلا سارکوزی و آلن ژوپه نیز هر دو برای حضور در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان اعلام آمادگی کرده اند. این انتخابات قرار است برای مشخص شدن نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه در روزهای 20 و 27 نوامبر (30 آبان و 7 آذر) برگزار شود.

رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 میلادی، فرانسوآ اولاند از حزب سوسیالیست در مقابل نیکلا سارکوزی به پیروزی رسید.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است 23 آوریل و 7 مه 2017 (3 و 17 اردیبهشت 96) برگزار شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حیدر ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    فرانسه در دوسه دهه اخیر به هیچوجه نقش مثبت وسازنده ای را در تحولات جهانی نتوانسته برعهده بگیرد .سیاست تقلید مطلق از امریکا بشدت بر وجهه این کشور درنزد مردم دنیا آسیب وارد کرده خصوصا دوره سارکوزی و فاجعه بارتر از او همین دوره اولاند بوده است. امیدوارم رییس جمهور بعدی ژان ماری لوپن باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس