با رویکردی فرصت گرایانه، می توان در ابعاد گوناگون این بحران، فرصت هایی رو یافت. به طور خاص در بُعد فرهنگی می توان به پدیده مبارک "مدافعان حرم" اشاره کرد که نسیم معنویت فراگیری را در سطح تمام ایران پخش نمود.

به گزارش مشرق، بحران سوریه که از اسفند ماه سال 1389 آغاز شده آسیب های متعددی را برای تمامی افراد و گروه های درگیر و حتی غیردرگیر، ایجاد کرده که آن را به یک "تهدید" واقعی خصوصاً برای ایران تبدیل نموده است. طبق گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه از آغاز این بحران، بیش از 320 هزار نفر کشته و 1,500,000 نفر مجروح شده اند و از میان کشته‌شدگان 11,493 نفر به کودکان اختصاص دارد.(1)

علاوه بر تلفات جانی، تلفات مالی همچون ویرانی مناطق مسکونی و زیرساخت های کشور سوریه همچون تخریب حداقل 12 پالایشگاه و حلقه‌های چاه نفتی سوریه را باید اضافه نمود که تضعیف کشورهای اسلامی، وابسته‌سازی به بهانه بازسازی و بهره‌جویی از این طریق و در نهایت تغییر رفتار با بهره‌گیری از روابط هدفمند ایجاد شده، سه هدف عمده غرب از این تخریب زیرساخت‌ها تحلیل می‌شود.

طبیعی است که کسب منافع اقتصادی تنها بخشی از اهداف برخی بازیگران برای حضور در کشورهای بحران‌زده‌ی جهان اسلام است. هدف مهم‌تر، به‌کارگیری این کشورها در معادلات منطقه‌ای به سودِ خود است.

به بیان دیگر، تخریب زیرساخت‌ها منجر به تضعیف کشورهای اسلامی خواهد شد، دولت‌های پس از بحران برای برطرف کردن این ضعف‌ها و پاسخ‌گویی به نیازهای شهروندان خود ناگزیر از ارتباط با سایر بازیگران برای بازسازی زیرساخت‌ها هستند، این ارتباط می‌توان زمینه‌ساز نوعی وابستگی در حوزه‌های اقتصادی، فنی، عمرانی، صنعتی و خدماتی باشد و در نهایت این وابستگی می‌تواند دولت‌ها را نسبت به خواسته‌های سیاسی دیگران آسیب‌پذیر سازد و نوعی تغییر رفتار در عرصه سیاسی اعم از سیاست داخلی و خارجی را فراهم سازد.

به نظر می‌رسد این عالی‌ترین هدفی است که برخی از تخریب زیرساخت‌ها در کشورهای جهان اسلام در دستور کار قرار داده‌اند. در این‌ تحلیل، «تغییر رفتار و سبک زندگی مردم» سوریه که می‌‌تواند ناشی از حضور هدفمند برخی بازیگران باشد، ذیل سیاست داخلی قابل تشریح است.(2)

همچنین ناامنی و ترس و رعب در منطقه و جهان از سوی تروریست های دخیل در بحران سوریه، بحران آوارگان سوری و موارد گوناگونی را می توان به عنوان "تهدیدها و آسیب ها"ی دیگر این بحران در نظر گرفت.

حال این سوال مطرح است که آیا در دل این واقعه و انواع تهدیدات ناشی از آن، می توان "فرصت ها"یی را تصور کرد؟

تهدید در دل فرصت

به طور کلی می توان یک پدیده را از ابعاد مختلف بررسی و تحلیل نمود. ممکن است یک پدیده در یک بعد، تهدید باشد اما در بُعدی دیگر فرصت و یا یک اتفاق در کوتاه مدت تهدید باشد اما در بلند مدت فرصت و یا اینکه یک مسئله برای یک کشور تهدید باشد اما همان مسئله برای کشوری دیگر فرصت.

به عنوان نمونه، در بیانات مقام معظم رهبری می‌توان به دو مورد از مواردی که قابلیت تهدید به فرصت دارند را برشمرد: "تهدید اسلام هراسی" و "فرصت معرفی اسلام ناب"(3) و نیز "تهدید تحریم های اقتصادی" و "فرصت پیشرفت"(4)و(5)

به عنوان نمونه دیگر، در حافظه تاریخی ملت ایران، هشت سال جنگ تحمیلی، به عنوان یک تهدید نظامی که در دل خود فرصت هایی برای رشد ایمان جامعه، روحیه ایثارگری و شهادت طلبی، بروز استعدادهای نهفته جوانان و تبدیل انسان های معمولی به فرماندهان نابغه، ایجاد تجربه نظامی و تاسیس واحد های موشکی و...، تقویت روحیه "ما می توانیم"، و... داشت، وجود دارد. قطعاً نمونه های دیگری وجود دارد که در این نوشتار، قصد برشمردن آنها را نداریم.

بحران سوریه در کنار تهدیدات نظامی آن برای جمهوری اسلامی ایران،  موجب فرصت های سیاسی و راهبردی نظیر حفظ و توسعه کمی و کیفی محور مقاومت اسلامی در منطقه، وارد کردن خسارت قابل توجه مادی و معنوی به جبهه دشمن، تضعیف جایگاه و موقعیت دولت‌های عربی وابسته به غرب در منطقه، فراهم شدن زمینه‌های مناسب برای وحدت و ائتلاف بیشتر ایران، عراق، سوریه و لبنان، تضعیف موقعیت کلی رژیم صهیونیستی در منطقه، تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، رسوایی علنی دولت‌های عربی وابسته به غرب نظیر عربستان سعودی و قطر  و.... شده است.

در حالی که اکثر تحلیل ها از بحران سوریه به بُعد سیاسی و نظامی این مسئله و آن هم از نگاه تهدیدی می پردازند اما از نگاهی دیگر، باید به بُعد فرهنگی آن توجهی عمیق تر داشت و فرصت های فرهنگی این واقعه را مورد تبیین قرار داد. این نوشتار با تمرکز بر بُعد فرهنگی و در سطح داخلی ایران، در پی بررسی فرصت های بحران سوریه است.

پدیده "مدافعان حرم"

با آغاز بحران سوریه در اسفند 1389، حضور جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه، رفته رفته قوت گرفت. اولین شهید ایرانی این جنگ، «شهید محرم ترک»، در دی ماه 1390 به خاک ایران بازگشت و با بیشتر شدن نقش نیروی های ایرانی در بحران سوریه و شهادت تنی چند از جوانان ایرانی، به تدریج توجه به این افراد بیشتر شد.

تا مدت ها به دلایل امنیتی، نام خاصی که بیانگر هویت افراد ایرانی حاضر در سوریه به کار گرفته نمی شد و بعضاً تمایلی به مطرح شدن و رسانه ای شدن این افراد وجود نداشت. شاید بتوان مهمترین عامل برای ایجاد و فراگیر شدن اصطلاح "مدافعان حرم" را گردهمایی های هیئات مطرح تهران با این عنوان دانست.

اولین "اجتماع مدافعان حرم" در اوایل سال 92 و شانزدهمین اجتماع(آخرین تا کنون)، در مرداد 95 برگزار شد. فارغ از "اثر خون شهید" به عنوان اصلی ترین عامل، عواملی همچون علاقمندی مردم ایران خصوصاً نسل سوم انقلاب به اهل بیت و حرم ایشان، ارزشمندی شهادت در فکر و دل جوانان، و... و عوامل ظاهری همچون: حضور سخنرانان و مداحان شناخته شده کشوری، استقبال گسترده مردمی، کیفیت بالای مراسم، اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب، بازتاب های رسانه ای، مکان مناسب گردهمایی و... از دلایل موفقیت این سلسله گردهمایی بوده است.

به عنوان یک نکته فرعی می توان اشاره کرد که تجربه اصطلاح آفرینی "مدافعان حرم" نشان داد انتخاب و خلق یک اصطلاح در فرآیند گفتمان سازی و ترویج، تا چه حد موثر است. البته این اصطلاح، از جهاتی اصطلاحی دقیق نیست. زیرا ابعاد گسترده دفاع از مظلوم در هر نقطه از جهان، را دربر نمی گیرد و در صورتی که شرایط راهبردی اقتضا کند که نیروهای جمهوری اسلامی در مناطقی از قبیل بوسنی یا افغانستان و پاکسان و یا حتی اروپا و امریکا حضور پیدا کنند، قابل استفاده نیست.

به هر حال، اصطلاح "مدافعان حرم" رواج یافت و به عنوان یک پدیده "عجیب" و از "شگفتی‌های تاریخ‌ساز" مطرح شد. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:

«امروز مسئله‌ی شهدای دفاع از حریم اهل‌بیت مطرح است؛ این از آن «ماجراهای عجیب تاریخ» است. ما در دوران جنگ جوانها را تشویق میکردیم به اینکه بروید به میدان جنگ، اجابت میکردند و میرفتند؛ امام یک سخنرانی میکردند، خیل جوانها راه می‌افتادند میرفتند [امّا] امروز ما چنین تشویقی نمیکنیم، درعین‌حال این انگیزه چقدر قوی است، این ایمان چقدر شفّاف است که این جوان از ایران، از افغانستان، از کشورهای دیگر راه می‌افتد، بلند میشود از همسر جوانش، از کودک خردسالش، از زندگی راحتش میگذرد، میرود در یک کشور غریب، در یک خاک غریب، در راه خدا مجاهدت میکند و به شهادت میرسد. این چیز کوچکی است؟ قدم‌به‌قدم تاریخ انقلاب اسلامی از این شگفتی‌های تاریخ‌ساز به خود دیده است؛ اینها شگفتی است.»(6)

در پی تحولات سوریه، "مدافعان حرم" در میان مردم و در ادبیات عمومی و در رسانه ها بیشتر مطرح شدند. حضور گسترده مردم در مراسم تشییع این شهدا، نقش آفرینی مفاهیم مرتبط با مدافعان حرم در سروده های شاعران (به عنوان مثال در دیدار شعرا با مقام معظم رهبری)، مورد اقبال قرار گرفتن سبک های مداحی مرتبط با شهدای مدافع حرم در هیئات مذهبی سراسر کشور، رونق قطعه شهدای مدافع حرم در تهران و سایر شهرها خصوصاً با حضور جوانان، ساخت برخی فیلم ها و مستند های مرتبط با مدافعان حرم همچون «هنگامه» و استقبال مردم، و... از نشانه های ظاهری و علائم بروز پیدا کرده ارادت مردم ایران به این پدیده است.

غیر از موارد ذکر شده و امثال آن، نظرات چهره‌های هنری و ورزشی کشور به عنوان یکی از مهمترین "گروه های مرجع" که شاید در ظاهر، تصور مذهبی بودن درباره آنها غلیظ نباشد، جالب توجه است. در زیر، نمونه هایی از این موارد برای اولین بار در یک جا جمع آوری شده است.

نام و کسوت

توضیح

محورها

منبع

پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون

پرویز پرستویی در صفحه شخصی اینستاگرامش با انتشار تصویر دسته جمعی از شهدای مدافع حرم، پیش از شهادتشان در منطقه خان طومان، نوشت: «وکسانی را که در راه خدا کشته شده اند،مرده مپنداریدکه اینان زنده اند و در نزد پروردگارشان مغتنم اند»

امروز دوباره در کوچه های شهر ما شهید می آورند، شهید حرم؛ شهیدِ دفاع، دفاع از ارزش و دفاع از اعتقاد و دفاع از مرزهای کشورم که اینان به احساس و شعور خطر را در پیرامون آن حس کرده اند...

  • امنیت کشور
  • دفاع از ارزش ها
اینستاگرام

محمد گلریز

خواننده

محمد گلریزی خواننده کشور در گفتگو با تی‌وی پلاس گفت: باور کنید همانطور که با جان و دل برای بزرگوارانی چون شهید همدانی خواندم با جان و دل می خواهم برای تمام ایثارگران مدافع حرم بخوانم.

ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم

تیوی پلاس

علیرضا افتخاری

خواننده

علیرضا افتخاری پیش از اجرای ترانه‌ای که برای مدافعان حرم ساخته بود گفت: ما قطره ای در برابر دریا هستیم، آهنگ این کار را با علیرضا سپه‌وند و همایون پشتار و شعر احمد بابایی‌ساخته‌ام و آن را به پیشگاه شما عزیزان تقدیم می‌کنم.

ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم

فارس

رضا کیانیان

رضا کیانیان درنخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم گفت: من مخلص مدافعان حرم هستم

ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم

سایت جشنواره فیلم مدافعان حرم

داریوش ارجمند

بازیگر سینما و تلویزیون

داریوش ارجمند در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مدافعان حرم گفت: فرهنگ ما یک فرهنگ متعالی است. وقتی حضرت حافظ در وصف ذوالفقار شعر می سراید، این مدافعان حرم بازمانده همان فرهنگ هستند. مدافعان حرم بازمانده کاروان کربلا هستند

عاشورایی بودن مدافعان حرم
فرهنگ متعالی

سایت جشنواره فیلم مدافعان حرم

محمد رضا گلزاربازیگر سینما

محمدرضا گلزار در گفتگو با تی‌وی پلاس ‌گفت:  مدافعان حرم بسیار آدم‌های عزیزی هستند برای من و خیلی از مردم نمی‌دانند این چیزها را من هم شاید اطلاعاتم کافی نباشد اما این عزیزان اگر آن‌جا نجنگند می‌آیند لب مرز و بعد می‌آیند تو.

محبوبیت مدافعان حرم
امنیت کشور

تی‌وی پلاس

بهنوش بختیاری بازیگر سینما و تلویزیون

بهنوش بختیاری در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

هرچی هست و نیست از غیرت این مردان باشرفه… ما امنیت کشورمون رو ازین عزیزان داشتیم وداریم….ای خاک برسر من که یادم میره اگه هستم بخاطر وجود شهیدا و کسانیه که واسه منو شما جونشونو دادن…حاج قاسم سلیمانی همواره زنده باشی مرد…رزمنده ها به شدت به دعای همه ما محتاجن….برای مدافعان حرم وهمه کسانی که برای هموطنشون میجنگن دعا کنیم...

غیرت و مردانگی
امنیت کشور
فداکاری و ایثارگری
حاج قاسم سلیمانی

اینستاگرام
پوریا پورسرخ بازیگر سینما و تلویزیون

پوریا پورسرخ در صفحه اینستاگرام خود نوشت :

شیر بچه های ایرانی مدافع حرم ، امشب بیشتر از هر شب دیگری به دعای ما احتیاج دارند... التماس میکنم با هر مسلک و عقیده همین الان دعا کنیم در بیان از محاصره خان طومان... درود به شرف و غیرتتون و خدا پشت و پناهتون..به امید خبرهای خوب

غیرت و مردانگی
التماس دعا برای مدافعان حرم

اینستاگرام

لیلا اوتادی

بازیگر سینما

لیلا اوتادی در صفحه اینستاگرام خود ضمن قرار دادن عکسی از کشتار و آوارگی مردم سوریه، در کنار عکسی از یک مدافع حرم، نوشت: این بهم ریختگی این روزهای دنیا مرا بر آن داشت عکسی که از مدافع عزیزی به دستم رسیده بود در حال پریدن از هلکوپتر رو بگذارم و از همه رشادتها و مردانگیهاشون که باعث امن بودن وطنمون شده تشکر کنم. دوستون داریم. دمتون گرم و خدا همراه و نگهدارتون شجاع مردان.

امنیت کشور
غیرت و مردانگی
شجاعت

اینستاگرام
حسام نواب صفویبازیگر سینما و تلویزیون حسام نواب صفوی در گفت و گو با خبرگزاری میزان گفت: مدافعان حرم به قدری عاشق وطن هستند که در خارج از کشور می‌جنگند، به طور مسلم اولین جایی که نیروهای تکفیری مایل به حمله به آن هستند ایران است اما مدافعان حرم با به خطر انداختن جان خود برای وطن و اعتقاد خود در این راه شهید می‌شوند.

فداکاری و ایثارگری
امنیت کشور

خبرگزاری میزان

الهام حمیدی

بازیگر سینما و تلویزیون

الهام حمیدی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: درود بر شرف و غیرت و ایمانتان، اطمینان دارم راه حق و صاحبان حرم ها به مدافعانشان کمک خواهد کرد و آنها را در این راه پر خطر تنها نخواهد گذاشت اما دلم به درد میامد ضمن احترام به همه افکار و انجمن های مدافع حیوانات و حقوق آنها وقتی میدیدم در کشور و فضای مجازی اینقدر حامی و مدافعان حیوانات و طبیعت و محیط زیست، حقوق بشر داریم اما در حمایت و دفاع از مدافعان حرم که همان مدافعان ایران و اسلام محسوب می شوند کوتاهی می کنیم

غیرت و مردانگی
مظلومیت

اینستاگرام
دانیال عبادیبازیگر سینما و تلویزیون

دانیال عبادی دلنوشته بسیجی مدافع حرم یگان ویژه فاتحین را در صفحهاینستاگرام خود منتشر کرد:

وای بر شما که زبانتان از داعش خطرناکتر است. آن‌ها که می‌گویند مدافعان حرم پول می‌گیرند، حاضرند گلوله بخورند؟ مدافعان حرم چقدر پول میگیرند؟! ماجرای حقوق 20 میلیونی مدافعان حرم چیست؟!

مظلومیت

اینستاگرام

علی رام نورایی

بازیگر سینما

علی رام نورایی بازیگر فیلم سینمایی «جشن تولد» گفت: آنچه در سوریه دیدم، هیچ گاه فراموش نمی‌کنم و امیدوارم کاری که در فیلم "جشن تولد" انجام دادیم همراهی با مدافعان حرم باشد، زیرا با تمام وجود نسبت به آن افتخار می‌کنم.

دوست داشتم بعد از ادامه کار تفنگ در دست گیرم و هم‌دوش مدافعان حرم برای پاسداری از حرم مطهر حضرت زینب(س) بجنگم. احساسی که هنوز هم در من زنده است و افتخار می‌کنم که مدافع حرم باشم.

ابراز تمایل برای دفاع از حرم

ایکنا

مهران رجبیبازیگر سینما، تلویزیون

مهران رجبی به گزارش مشرق، در مصاحبه ای  گفت: به نظرم کار آنها بسیار ارزشمند است. ابتدا باید بگویم که این افتخاری است که یک انسان بتواند مدافع مردم مظلوم جهان باشد. ممکن است کسی با خود بگوید که «آخر به ما چه ارتباطی دارد»، اما باید دقت داشته باشیم ما یک عمر کوتاه 60 یا 70 ساله داریم. واقعاً نعمت بزرگی است که بتوانیم از عمرمان به نحو احسن استفاده کنیم و چقدر خوب است که آدم بتواند مدافع مردم مظلوم باشد.

دفاع از مظلوم

مشرق

آناهیتا نعمتی بازیگر سینما

آناهیتا نعمتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در دو پست متوالی نسبت به جایگاه شهدای مدافع حرم ارادت قلبی خود را ابراز نمود.

وی در یکی از این پست ها عکسی که در آن نوشته شده "اگر مدافعان حرم نبودند تهران هم مثل پاریس می شد"* را قرار داده است.

* اشاره به بمب گذاری های پاریس

امنیت کشور

اینستاگرام

بهزاد فراهانی

بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون در نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم گفت: من به برادرانم و مدافعان حرم در نبرد کنونی جهان اسلام افتخار می کنم که در دفاع از میهن و ارزش هایشان جان خود را فدا کرده اند و این تنها کاری است که از من بر می آید.

افتخار
فداکاری و ایثارگری

سایت جشنواره فیلم مدافعان حرم

سید جواد رضویان

بازیگر سینما و تلویزیون 

سید جواد رضویان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام را با یک دلنوشته ای برای شهدای مدافع حرم به روز کرد:

 به نام حضرت حق :

 بسم رب الشهدا و الصدیقین ...

 حرم زینب (س) عجب حال و هوایی دارد

سوریه، فیض شهادت چه صفایی دارد

 بنویسید به روی کفن این شهداء

چقدر عمه ی سادات فدایی دارد

 تبریک و تسلیت خدمت خانواده هاى شهداى مدافع حرم بى بى زینب (س) و آرزوى صبر و شکیبایى براى این عزیزان و آزادى اسرا.

 و به امید ریشه کن شدن ظلم و جنگ در تمام جهان ، ان شاالله

 یاحق

خانواده شهدا
ظلم ستیزی

اینستاگرام

امیر نوری

بازیگر سینما و تلویزیون

امیر نوری در صفحه شخصی اینستاگرام خود با انتشار عکسی از خود درمیان مدافعان حرم، نوشت: من نه بخاطر عراق نه سوریه نه پول نه عکس نه کار نه مطرح کردن خودم نه برای سیاست نه تبلیغات نه یخچال نه کولر نه... فقط فقط بخاطر ایران و مردمم آمدم، آمدم که از طرف مردم به مدافعان خسته نباشید بگم و دستشون و ببوسم.

اینجا دفاع کردن بهتر از اینه که تو ایران اینکارو بکنیم

امنیت کشور

اینستاگرام
امین زندگانیبازیگر سینما و تلویزیون

امین زندگانی در پیامی به جشنواره فیلم شهدای مدافع حرم نوشت:

مدافع حرم، یک نام نیست، یک مقام نیست، یک صفت نیست. نشان لیاقت بندگی برای برگزیدگان خداست.

ارزشمندی کار مدافعان حرم

سایت جشنواره فیلم مدافعان حرم

حمیدرضا پگاهبازیگر تلویزیون و سینما

حمیدرضا پگاه در پیامی به نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم نوشت:  باید به مدافعان حرمی که برای این مرز و بوم از جانشان می گذرند نگاه جدی تری شود. خوشحالم که به خاطر زحمات، جانفشانی ها و حضور آنها برای امنیت ما این جشنواره برگزار می شود. امیدوارم که بتوانیم با برگزاری جشنواره مدافعان حرم یاد آنها را زنده نگه داریم و اندکی از آنها سپاسگزاری کرده باشیم.

امنیت کشور

سایت جشنواره فیلم مدافعان حرم

محسن افشانیبازیگر سینما و مجری سابق تلویزیون

محسن افشانی در صفحه شخصی اینستاگرام خود با انتشار عکسی از خود و یک جانباز مدافع حرم نوشت: با جمعى از مردان واقعى "مدافعان حرم" عیادت و دست بوسى از جانباز مدافع حرم بى بى زینب (س) "آقا سید" عزیز... نفسشون برقرار! مردان ما در "خان طومان" رفتند ولى معرفت و مردانگى و غیرت و ناموس پرستى شان ماندگار شد! کاش قسمت ما هم بشه...

غیرت و مردانگی
ابراز تمایل برای دفاع از حرم

اینستاگرام

ارسلان قاسمی، بازیگر سینما و تلویزیون

ارسلان قاسمی چندی پیش آهنگی تحت عنوان «ای کاش» را تقدیم مدافعان حرم کرد.
این بازیگر تلویزیون و رادیو با بیان اینکه اگر کاری برای من در نظر گرفته شود، راغب هستم که به جمع مدافعان حرم بپیوندم، گفت: یک هنرمند با هنری که دارد می‌تواند ارادت خود را به ساحت حضرت زینب (س) ابراز کند.

ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم
ابراز تمایل برای دفاع از حرم

تسنیم

سوگل طهماسبی

بازیگر سینما و تلویزیون

سوگل طهماسبی، بازیگر نقش اول فیلم داستانی «هنگامه» (اولین فیلم سینمایی نیمه بلند درباره شهدای مدافع حرم) در مراسم بزرگداشت شهدای جهان‌وطن که به همت جشنواره عمار برگزار شد گفت: این شهدا خیلی غریب هستند، غریبانه می‌روند و غریبانه برمی‌گردند و به خاک سپرده می‌شوند... از روز اولش تا آخرین سکانسی که بازی کردم، دوست داشتم دینی را که دارم، ادا کنم.

غربت شهدای مدافع حرم
ادای دین به شهدای مدافع حرم

تسنیم

عباس غزالیبازیگر سینما و تلویزیون

عباس غزالی در مصاحبه با مشرق گفت: ما مدیون مدافعان حرم هستیم ، همه کسانی که رفتند و شهید شدند و همه کسانی که این روزها با جان و دل از حرم حضرت زینب (س) دفاع می کنند، امیدوارم حداقل ما که در این جبهه هنری فعالیت می کنیم بتوانیم به سهم خود از این عزیزان قدردانی کنیم و مطمئنا اگر فیلمی درباره این موضوع ساخته شود من با جان و دل همکاری خواهم کرد. کسانی هم که می گویند مدافعان حرم برای پول می روند هدفش مشخص است و به نظرم کسی که عمق قضیه را درک کرده باشد میفهمد که پول در برابر از دست دادن جان و خانواده بسیار ناچیز است.

مدیون بودن به شهدای مدافع حرم
ارزشمندی کار مدافعان حرم
ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم

مشرق

فرزاد فرزین

خواننده پاپ

فرزاد فرزین در یادمان شهدای والفجر 8 در اروند گفت: اگر روزی بر من وظیفه شد که از حرم دفاع کنم مطمئن باشید فرزاد فرزین هم به جمع مدافعان حرم خواهد پیوست.»

فرزین در همین رابطه توضیح داد: «در حیطه کاری خودم آهنگ به نام «راه من» را اجرا کردم، برای آینده هم می خواهم در مورد مدافعان حرم کاری اجرا کنم.»

ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم
ابراز تمایل برای دفاع از حرم

مهر
رضا وهمی، عکاس

رضا وهمی عکاس و ادیتور ارشد سازمان جهانی یونسکو و دانشگاه عالی هنر فرانسه در خاورمیانه ، با تقدیم مدال طلای خود به همسر شهید مدافع حرم سید احسان حاجی‎حتملو، برگ زرین دیگری در کنار مدال‎های پرافتخار خود به یادگار گذاشت.

وی عکسی از مادر شهید حسین محمدی را با لنز دوربین خود در منطقه صفر مرزی کردستان ثبت کرد که آن عکس در سال 2011 میلادی مدال طلای مسابقات جهانی صربستان را « به عنوان ارزشمندترین مدال طلای جهانی مسابقات بین‎المللی فدراسیون جهانی هنر عکاسی » به خود اختصاص داد.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

فارس

کیانوش رستمی دارنده مدال طلای وزنه برداری المپیک ریو

کیانوش رستمی بعد از بدست آوردن مدال طلای وزنه برداری المپیک آن را به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.


 

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم

باشگاه خبرنگاران جوان

سعید عبدولی دارنده مدال برنز المپیک ریو

شهدا و رزمندگان مدافع حرم با شجاعت و ایستادگی مثال زدنی خود در برابر گروه‌های تکفیری و تروریستی ایستادگی کرده‌اند.

عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران عنوان کرد: می‌خواهم مدافع حرم شده و برای دفاع از کشور به سوریه اعزام شوم و به همین جهت از مسئولان سپاه کشور تقاضای پیگیری برای تحقق این خواسته را دارم.

دارنده مدال برنز المپیک 2016 ریو گفت:  مدالم را به عنوان مهم‌ترین افتخار ورزشی عمرم را به خانواده شهدای مدافع حرم  و 5 شهید مدافع حرم اندیمشک تقدیم می‌کنم تا قدر دان شجاعت و شهامت مدافعان حرم اهل بیت (ع) باشم.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
شجاعت
ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم
ابراز تمایل برای دفاع از حرم

تسنیم

مسلم اکبری،  کاپیتان تیم ملی فوتبال هفت نفره کشور دارنده مدال نقره مسابقات پارالمپیک ریو

مسلم اکبری با حضور بر سر قبر شهید مدافع حرم سجاد حبیبی که از دوستان قدیمی وی بود، مدال خود را به خانواده این شهید اهدا کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شهدای مدافع حرم عطر و بوی شهادت را در ایران اسلامی زنده کرده اند و فرهنگ ایثار و شهادت را نهادینه نموده اند.

وی هدف از این اقدام را تجلیل از خانواده معظم شهدا و ادای احترام به رشادت و ایستادگی شهدا بیان کرد و گفت: شهدا قهرمانان واقعی میدان نبرد هستند.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
 
ابزار ارادت به شهدای مدافع حرم

ایرنا

ابراهیم رنجبر، ملی پوش تیراندازی باکمان و دارنده مدال المپیک ریو

ابراهیم رنجبر پس از کسب دومین مدال تیراندازی باکمان بازی های پارالمپیک اظهار داشت: رقابت بسیار حساس و شیرینی در مرحله رده بندی داشتم و موفق به کسب مدال برنز شدم. مدال آور تیراندازی باکمان کشورمان خاطرنشان کرد: مدال دوم خود در بازی های پارالمپیک را نیز به شهدای مدافع حرم تقدیم می کنم، چون از جانشان گذشتند و باید به احترام آنها تمام قد بایستیم.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

تسنیم

کیمیا علیزاده، دارنده مدال برنز تکواندو در المپیک ریو و مدال طلای آسیا

بانوی المپیکی تکواندو ایران بعد از کسب مدال طلای مسابقات گزینشی المپیک، این مدال را تقدیم به شهدای مدافع حرم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کیمیا علیزاده بانوی 17 ساله تکواندو ایران که با کسب مدال برنز قهرمانی جهان برای نخستین بار، برای تکواندو ایران تاریخ ساز شد و امروز هم در مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا با برتری مقابل رقبایی از اندونزی ، نپال و تایلند ضمن کسب مدال طلا ، به عنوان هشتمین بانوی ورزشکار ایران سهمیه حضور در المپیک 2016 را از آن خود کرد.

وی بعد از ایستادن روی سکوی نخست ، مدال طلای خود به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

مهر

میثم علیپور، دارنده مدال طلای والیبال نشسته پارا المپیک ریوی

میثم علیپور در میان استقبال مردم و مسئولان شهرستان انزلی به زادگاهش برگشت و در اولین قدم برسر مزار شهید مدافع حرم جواد دوربین حاضر شده و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی پس ازحضور برمزار شهید مدافع حرم جواد دوربین و اهدای حلقه گل و قرار دادن پرچم مقدس ایران برمزار آن شهید، مدال طلای خود را نیز به عنوان تقدیم به شهدا برسرمزار شهید دوربین قرار داد که همسر شهید نیز مدال را مجددا بر گردن این قهرمان ملی آویخت .

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

ایرنا

امیرحسین حسینی دارنده مدال طلای رقابت‌های آسیایی کشتی فرنگی جوانان آسیا

امیر حسین حسینی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی جوانان آسیا مدال طلای مسابقات را بر گردن فرزندان شهید مدافع حرم-شهید حاجی زاده- انداختند و با اهدای مدال‌های خود از پدران شهدا چفیه ایستادگی و مقاومت را هدیه گرفتند.

وی با اعلام اینکه حمایت و یاری شهید حاجی‌زاده را در دیدار مقابل رقبا حس کردم، تصریح کرد: امیدوارم با اهدای این مدال ناچیز توانسته باشم برای لحظه‌ای قلب خانواده و فرزندان این شهید را شاد کنم.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

فارس

پیمان حیدری، قهرمان کشتی ساحلی جهان

پیمان حیدری مدال خود را بر گردن محمد رسول کودک سه ساله شهید مدافع حرم روح‌الله صحرایی انداخت.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

فارس

رضا بوعذار، ملی‌پوش سابق دو و میدانی و دارنده مدال نقره آسیایی

رضا بوعذار، ملی‌پوش سابق دو و میدانی با حضور در خانه سردار شهید سیدحمید تقوی‌فر مدال نقره آسیایی خود را به مادر این شهید تقدیم کرد.

ملی‌پوش سابق دو و میدانی درباره هدف خود از این اقدام، با بیان اینکه شهیدان همواره عشق خود به ولایت و اسلام را نشان داده‌اند، گفت: به نوبه خود و با توجه به اینکه شرایط حضور جهت دفاع از حرمین امامین(ع)، نصیبم نشد، با اهدای مدالم، به همه این عزیزان می‌گویم ما کنار شما هستیم تا عدم حضورم را به این شکل جبران کرده باشم و اگر خدا به من توفیق دهد، ان‌شاالله بتوانم با کمک مربیان در عرصه بین‌المللی پرچم کشورم را به اهتزاز درآورم.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

ایکا

سجاد زارعیان قهرمان بالاترین رنکیگ اسکواش در دنیا

سجاد زارعیان قهرمان بالاترین رنکیگ اسکواش در دنیا از پنانگ مالزی با ارسال پیامی خطاب به رییس فدراسیون کشورمان مدال باارزش خود را تقدیم شهدای مدافع حرم کرد.

او طی تماسی با رییس فدراسیون کشورمان اعلام کرد که طلای خود را تقدیم شهدایی می کند که در سایه رشادت ها و ایثارگری های آنان امنیتی در مملکت بوجود آمده است تا او و دیگر ورزشکاران کشورش به اقصی نقاط دنیا اعزام می شوند تا افتخارآفرینی نمایند

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

باشگاه خبرنگاران جوان

سهراب مرادی، دارنده مدال طلای وزنده برداری المپیک ریو

سهراب مرادی از اعضای اصفهانی تیم ملی وزنه برداری کشورمان بعد از کسب نخستین مدال طلای المپیک این استان، به اصفهان بازگشت و مدال خود را به شهدای مدافع حرم اهدا کرد.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

دانشجو

سروش رستمی، مقام اول مسابقات کاپ آزاد و مقام سوم مسابقات بین المللی جام خاورمیانه در رشته کاراته و مقام اول مسابقات کل ارتش ایران

سروش رستمی معتقد است قهرمانان واقعی، شهدای جنگ تحمیلی و مدافعان حرم آل البیت (ع) هستند. وی همه ی مدال های ورزش اش را به پاس قدردانی به 2 جانباز مدافع حرم علی آباد کتول تقدیم کرد.

این ورزشکار 21 ساله علی آبادی آرامش هنگام اجرای فن روی تشک کاراته و اندیشیدن به قهرمانی های بعدی زندگی اش را مدیون دلاوری مردانی می داند که روزگاری برای دفاع از خاک این سرزمین جان خود را نثار کردند.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
فداکاری و ایثارگری

زرین نامه

زهره برزگر

زهره برزگر کاراته کای مازندرانی که در مسابقات جهانی 2015 اندونزی موفق به کسب مدال طلا شده بود این مدال را به پاس احترام و قدردانی، تقدیم شهدای حرم کرد.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

باشگاه خبرنگاران جوان

جابر صادق زاده، دارنده مدال طلای کشتی ساحلی بزرگسالان جهان

جابر صادق ‌زاده کشتی گیر قائم ‌شهری که مدال طلای کشتی ساحلی بزرگسالان جهان در کشور را به ‌دست آورد این مدال را به فرزند شهید بلباسی اهدا کرد.

شهید محمد بلباسی اردیبهشت ماه امسال در خان طومان سوریه به شهادت رسید.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

باشگاه خبرنگاران جوان

محمدرضا براری، دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی ازبکستان در رشته وزنه برداری

محمدرضا براری، جوان ساروی عضو تیم ملی وزنه‌برداری در دسته 105 کیلوگرم، مدال طلای مسابقات آسیایی ازبکستان را تقدیم شهدای گرانقدر مدافع حرم کرد.

براری که مدال برنز مسابقات جهانی 2013 لهستان را در کارنامه ورزشی خود دارد و برای المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل آمده می‌شود، آمادگی خود را برای حضور در دفاع از حریم اهل بیت(ع) و ایران اسلامی اعلام کرد و گفت: اگر لازم شود میادین المپیک را رها کرده و به رزمندگان مدافع حرم در سوریه خواهد پیوست.

در پایان محمدرضا براری، دارنده دو مدال طلای و یک مدال برنز مسابقات آسیایی 2016 تاشکند ازبکستان با گرامیداشت یاد شهدای اسلام، اهدای مدال طلا را کمترین کار از سوی خود دانسته و شهادت 13 رزمنده مازندرانی مدافع حرم را به مردم استان تسلیت گفت.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
ابراز تمایل برای دفاع از حرم

فارس

سهراب بهرامی، قهرمان کیک بوکسینگ جهان

سهراب بهرامی قهرمان مسابقات جهانی کیک بوکسینگ مدال طلای خود را به فرزند و خانواده شهید مدافع حرم شهید صانعی تقدیم کرد.

وی گفت: من با شهید صانعی دوست بودم و خبر شهادت این شهید برایم بسیار سخت بود و در شب فینال مسابقات با خود عهد کردم که مدال طلا را کسب کرده و آن را به خانواده این شهید والامقام تقدیم کنم.

بهرامی گفت: ما آرامش و امنیت خود رامدیون خون شهدا و خانواده‌های آنان هستیم و این کار من کمترین کاری است که می‌توانستم در حق اینم شهید والامقام انجام دهم.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
امنیت کشور

تسنیم

رضا سام‌دلیری، امیررضا حق‌پرست، علیرضا حق‌پرست، امیرعلی طاهرمنش و مهدیار خزایی

مدال آوران مسابقات  کشوری نینجوتسو

این پنج ورزشکار مدال‌آور رشته نینجوتسو نینجا در مسابقات کشوری از بین بیش از 300 شرکت کننده از 24 استان کشور، مدالهای خود را تقدیم شهدای مدافع حرم کردند.

آنها با حضور در جشنواره ساحل سالم رادیودریای چالوس، مدال‌های خود را تقدیم شهدای مدافع حرم شهرستان کردند.

شهیدان مصطفی شیخ‌الاسلامی و حسین بواس دو شهید مدافع حرم چالوس هستند که به ترتیب در آذرماه 94 و فروردین 95 در سوریه به شهادت رسیدند.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

بلاغ

یمان آقاپور قهرمان مسابقات حرفه‌ای MMA ارمنستان

ایمان آقاپور قهرمان جویباری مسابقات حرفه‌ای داخل قفسMMA ارمنستان، در مراسم نمازجمعه شهرستان مدال طلای خود را به خانواده شهید مدافع حرم عباسعلی علیزاده اهدا کرد.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

جویباران

محمد جعفری هرندی، نایب قهرمانی مسابقات بین المللی وشو جام ارو آسیا

با حضور قهرمانان مسابقات ورزشی(رشته وشو) بر سرمزار شهدای مدافع حرم و شهدای 8 سال دفاع مقدس برادر بسیجی محمد جعفری هرندی مدال قهمانی خود را به فرزند شهید مدافع حرم تقدیم نمود.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

پایگاه اطلاع رسانی سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان

سید محمد ساداتی تیله بنی قهرمان کشتی ساحلی جهان

سید محمد ساداتی تیله بنی قهرمان چهاردانگه ای کشتی ساحلی جهان با حضور مسؤولان ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان مدال طلای کشتی قهرمانی ساحلی جهان را تقدیم خانواده شهید مدافع حرم سید جواد اسدی کرد.

وی گفت: فداکاری و ازخودگذشتگی شهدای مدافع حرم غیرقابل وصف است.

قهرمان کشتی ساحلی جهان اضافه کرد: این شهدا با تمام وجود خویش برای عظمت و سربلندی اسلام و عزت ایران عزیز از جان خویش گذشتند.

 وی خاطرنشان کرد: قبل از حضور در مسابقات جهانی کشتی ساحلی نیت کردم که پس از قهرمانی مدالم را تقدیم به خانواده شهید اسدی کنم و امروز این افتخار نصیب بنده شد که این مدال در اختیار فرزند برومند این شهید قرار گیرد.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
فداکاری و ایثارگری
عظمت و سربلندی اسلام

 

امیر حسین خاکپور، دارنده مدال طلای مسابقات کاراته شیتوریو یونیون جهانی

امیر حسین خاکپور کاراته کار نوجوان آذربایجان شرقی که در مسابقات کاراته شیتوریو یونیون جهانی موفق به کسب مدال طلای این مسابقات شده بود در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته دفاع مقدس مدال طلای خود را به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بسیج رسانه در این مورد گفت: من قبل از این مسابقات با خودم عهد بسته بودم که هر مدالی کسب کردم را به شهدای مدافع حرم تقدیم کنم، در مسابقات کاراته شیتوریو جهانی در رشته کاتای نوجوانان اول شدم و همچنین در مسابقات کشوری در رشت نیز اول شدم و این مدال های خود را تقدیم به شهدای مدافع حرم استان میکنم.

قهرمان جهان در رشته کاتای نوجوانان در ادامه گفت: به عنوان یک ورزشکار اهدا‌ء این مدال ها کوچک‌ترین کاری است که می‌توانستم برای ادای احترام و گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان انجام دهم. چون وقتی عکس و فیلم های شهدا را که می بینم به این فکر می کنم که اگه این شهدا نبودند این آرامش و امنیت امروز ما نیز نبود.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم
امنیت کشور

عصر تبریز

نازنین‌زهرا دادخواه، دارنده مدال نقره اسکواش کشور

بانوی اسکواش‌باز آران و بیدگلی رده سنی زیر 9 سال گفت: با اولین حضورم در رقابت‌های قهرمانی کشور موفق به کسب مدال نقره شدم و می‌خواهم مدالم را به شهدای مدافع حرم تقدیم کنم.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

فارس

حسین اکبری آذر دارنده مدال طلای جشنواره تخصصی مخترعان کشور

حسین اکبری آذر مخترع سرابی مدال طلایش را که در نخستین جشنواره تخصصی مخترعان کشور به نام  "سراج" کسب کرده بود در مراسم  اختتامییه مسابقات قرآن خانواده های ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهر ارومیه به شهدای مدافع حرم اهدا کرد.

اکبری آذر اخیرا طی تصمیم رییس  موسسه علمی شهید جلالی کشور و طبق رای هیئت محترم داوران  موفق به کسب دیپلم افتخار و مدال طلای جشنواره اختراعات کشوری سراج شده بود.

اهدای مدال به شهدای مدافع حرم

شهید نیوز

قابل ذکر است که غیر از موارد فوق، احتمالاً  موارد دیگری از ابراز ارادت چهره ها و افراد مشهور نسبت به مدافعان حرم وجود داشته باشد. اما در تحلیل محتوای حدود 50 مورد شناسایی شده، غیر از عنوان «ابراز ارادت به مدافعان حرم» که در تمامی موارد فوق به صورت صریح یا ضمنی وجود دارد، باید بیان کرد که:

- 24 مورد به اهدای مدال یا جایزه خود به مدافعان حرم یا خانواده ایشان

- 10 مورد به «امنیت کشور» و وابسته بودن امنیت فعلی کشور به مجاهدت مدافعان حرم

- 6 مورد به غیرت و مردانگی مدافعان حرم

- 6 مورد ابراز تمایل برای حضور در جبهه سوریه و دفاع از حرم

و 4 مورد به فداکاری و ایثارگری مدافعان حرم اشاره داشته اند.

جمع‌بندی

با نگاهی به این شواهد و موارد دیگر، می توان دریافت که در کنار تهدیدهای مشهود فتنه شام، فرصت هایی نیز در ابعاد گوناگون و به طور خاص بُعد فرهنگی وجود دارد.  شاید بتوان گفت مهمترین فرصت فرهنگی بحران سوریه برای جامعه ایران، نسیم معنویت و بارقه های جهاد و ایثار دانست. "نسیم معنویت مدافعان حرم" یک نسیم "فراگیر" و عمومی است که خاص و عام را مجذوب خود کرده و طیف گسترده مردم خصوصاً نسل سوم را شامل شده است.

لذا این فرصت به صورت بالقوه وجود دارد که پدیده "مدافعان حرم" به عنوان موضوعی برای فعالیت های فرهنگی کشور بیش از پیش مطرح شود. فعلیت کامل این فرصت در صورتی اتفاق می افتد که مسئولین و فعالین فرهنگی کشور، به وظایف خود در این حوزه به عنوان یک جهاد فرهنگی عمل کنند. هرچند که عمده راه را شهیدان مدافع حرم و اثر خون ایشان طی کرده، اما مسئولیت تاریخی مسئولین و فعالین فرهنگی پا بر جاست و ظاهر نمودن جلوه این شهیدان، جز وظایف مهم  مسئولین و عناصر فرهنگی است.

البته با توجه به "ولنگاری فرهنگی" برخی مسئولین و امید مقام معظم رهبری به "گروه های خودجوش و مردمی فعال در عرصه فرهنگ"، می توان گفت عمده وظیفه در خصوص مدافعان حرم، متوجه فعالین مردمی و انقلابی است.

در این خصوص حرکت هایی همچون "جشنواره فیلم مدافعان حرم" که از سوی  خبرگزاری فارس و موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی برگزار شد، سروده های شعرای آئینی، مداحی های هیئات جای جای کشور را می توان به عنوان نمونه نام برد. البته فعالیت ها به لحاظ کمی و کیفی باید افزایش پیدا کند به طوری که فیلم‌های سینمایی، سریال، رمان، داستان، شعر، موسیقی و همایش های مرتبط با مدافعان حرم و در شأن رسالت این عزیزان، فضای فرهنگی کشور را سیراب کند.

منابع:

1- http://www.syriahr.com/en/?p=20482

2- سعید ساسانیان – کارشناس اندیشکده راهبردی تبیین، «اهداف بازیگران جبهه غربی-عربی از تخریب زیرساخت‌های لیبی، یمن و سوریه»، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://tabyincenter.ir/index.php/menu-examples/child-items-5/اهداف-بازیگران-جبهه‌ی-غربی-عربی-از-تخریب-زیرساخت‌های-لیبی،-یمن-و-سوریه

3- مقام معظم رهبری، «بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى»، 21/12/1393، قابل بازیابی در پیوند زیر:

farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29151

4- مقام معظم رهبری، «بیانات در دیدار کارگزاران نظام»، 27/05/1389، قابل بازیابی در پیوند زیر:

farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9893

5- مقام معظم رهبری، «بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه‌»، 20/07/1390، قابل بازیابی در پیوند زیر:

farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17510

6- مقام معظم رهبری، «بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم»، 05/04/1395، قابل بازیابی در پیوند زیر:

farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33600

اندیشکده تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس