از نظر بسیاری از کارشناسان، اقدام کروز در حمایت از ترامپ حرکتی درست بود که به آرایش منظم حزب جمهوریخواه جهت رویارویی قدرتمندانه با دموکرات‌ها برای انتخابات سراسری کمک شایانی کرد.

سرویس جهان مشرق - پیش از آنکه در گردهمایی ملی جمهوریخواهان، «تد کروز» بر روی سن برود و عملا عدم حمایت خود از ترامپ را اعلام نماید، سپهبد «دن پاتریک» -فرماندار تگزاس- او را به کناری کشاند و از او خواست که هر اندازه هم که از ترامپ نفرت دارد، اما به خاطر صلاح حزب و پیروزی در مقابل دموکرات‌ها، از رقیب پیروز خود حمایت نماید. اما تد کروز هرگز به سخنان پاتریک گوش نکرد و عملا با در لفافه‌گویی، وجدان روش‌ضمیر را وجدانی دانست که به ترامپ رای ندهد. اما دو ماه پس از آن روز، چند روز پیش شاهد آن بودیم که وی با چرخشی کامل و غیرمنتظره، رسما حمایت خود از ترامپ را اعلام کرد.

اینکه کروز در آن روز چه بگوید برای همه چه جمهوریخواه و چه دموکرات- مهم بود چرا که وی مهم‌ترین رقیب ترامپ بود و در صورت همراهی با ترامپ، آرای قابل توجهی به صندوق میلیاردر نیویورکی سرازیر می‌شد. سخنرانی کروز که تمام شد، اولین تاسف از سوی همان فرماندار تگزاس ابراز شد: «کروز حق دارد که تصمیمات خود را داشته باشد اما قطعا یک فرصت خوب را از دست داد». اینکه بشود این جمله دن پاتریک را یک تهدید تلقی کرد و یا یک تاسف، بر عهده خود شماست اما ترجیح این جستار این است که این سخن پاتریک دست کم یک اخطار جدی بود. قاعدتا، در آمریکا مانند اکثر کشورهای جهان اگر فرد در بیرون از زمین حزب بازی کند و قواعد زد و بندهای حزبی و مرامنامه مربوطه را زیر پا بگذارد، به دور از چشم رسانه‌ها و مردم توسط اهرم‌های فشار بالادستی‌های حزب از بازی بیرون گذاشته می‌شود. احتمال دومی هم متصور است. در قواعد حزبی معنای چانه‌زنی و معامله جایگاه ویژه خود را دارد. ترامپ، در این وهله حساس که نظرسنجی‌ها را به نفع خود متمایل کرده، نیاز بسیاری به آرای هواداران کروز دارد. قطعا، با واریز شدن آرای طرفداران سناتور تگزاسی به صندوق ترامپ، شاهد رشد چشمگیر سرعت وی در مقابل هیلاری خواهیم بود. این احتمال هم بسیار پررنگ است که ترامپ با کروز معامله کرده باشد و منفعت اقتصادی نقد و یا سیاسی نسیه اما محکم مثل انتصاب به پست دولتی را پیش کشیده باشد.

 
 

درست دو ماه بعد که همین جمعه گذشته است، تد کروز رسما اعلام کرد که رای او مختص به ترامپ است. پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» معتقد است که گزینه اول در مورد قضیه کروز صدق می‌کند. این وبگاه می‌نویسد: «واشینگتن‌نشینان حزب فشار بسیاری بر کروز وارد کردند و از طرفی محافظه‌کاران نیز به خاطر پیروزی در مقابل دموکرات‌ها و رویکردهاش که هر آینه آنها را دچار یک تب وحشت دیگر می‌کند، او را مجبور کردند که حمایت خود از نامزد رسمی جمهوریخواهان اعلام نماید. کروز مجبور به رای دادن به مردی شده که پیش از این او را «دروغگوی رقت‌برانگیز» و «قلدر» خوانده است.

اعلام رسمی حمایت کروز از ترامپ در صفحه فیس‌بوک او صورت گرفت: «اگر کلینتون به کاخ سفید راه یابد با اطمینان قطعی می‌گویم که سیاست‌هایش را بر اساس وعده‌های چپ‌گرایانه‌اش پیش می‌برد و عملا کشور را به خاک سیاه می‌نشاند. وجدانم به من می‌گوید که هر کاری کنم که این اتفاق رخ ندهد. به همین علت، من از دانلد ترامپ حمایت می‌کنم».

چرا تد کروز از ترامپ حمایت کرد؟ / پشت پرده تغییر موضع جدی‌ترین رقیب ترامپ در قبال او / + تصاویر /// آماده جهت ملاحظه آقای غلامی /// 
 
کروز در حین سخنرانی در گردهمایی ملی جمهوریخواهان

ترامپ و کروز که موضوع اختلافاتشان سر به فلک کشیده بود و پای زنان همدیگر را به بازی کودکانه خود باز کرده بودند و در یکی از جدی‌ترین آنها، میلیاردر نیویورکی پدر کروز را یکی از افرادی خوانده بود که در مرگ «جان اف کندی» -رییس جمهور اسبق آمریکا- دست داشته، هفته پیش را به فرستادن پالس مثبت محبت به سمت هم، گذراندند. کروز با «مایک پنس» -قائم مقام ترامپ- دیدار کرد؛ ترامپ از برنامه‌های کروز در سنا حمایت کامل کرد و دوباره کروز در توئیتر خود کمی به ستایش ترامپ پرداخت. تا اینکه در روز جمعه، پس از اعلام حمایت وی از ترامپ، نامزد رسمی جمهوریخواهان که پیشتر اعلام کرده بود حتی اگر کروز شخصا از او حمایت نماید قبول نخواهد کرد، از فرط خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید.

شاید به جرات بتوان در کنار عامل فشارهای حزبی، یکی از مسبب‌ترین تلطیف فضای سیاه بین دو نفر تا نیل به یک صلح را «کلیان کانوی» -مدیر ستاد ترامپ- دانست. کانوی، سالهاست که با هر دو طرف رابطه خوب دوستانه دارد و پیش از پیوستن به ترامپ، یکی از اعضای اصلی ستاد کروز بود.

 

طی این دو ماه، خبرهایی که به بیرون از حزب نشات کرد حاکی از آن بود که خیلی‌ها گفته بودند که در صورت پیروز نشدن ترامپ، مقصر اصلی کروز است و حزب جمهوریخواه هرگز او را نخواهد بخشید. خبرهای موثق از منابع حزب، نشانی از خانواده ابر ثروتمند «مرسر» که حامی همیشگی مالی حزب هستند می‌دهند. افراد این خانواده عملا کروز را مجبور به پیروی از قواعد حزبی مبنی بر حمایت از نامزد رسمی حزب کرده‌اند.

از طرف دیگر، جنبش محافظه‌کاران بود که در مقابل حزب سر برآورده، تلاش می‌کرد که مانع از رو کردن کروز به ترامپ گردد. در واقع کروز دچار یک قمار بزرگ شد. او با اشتباه محاسباتی خود و عدم حمایت از ترامپ در گردهمایی دو ماه پیش، عملا بطور چشمگیری از محبوبیت خود در تگزاس کاست و توقع می‌رود که در رقابت‌های سال 2018 در مقابل «مایک مک‌کال» عملا سناتوری ایالت تگزاس را از دست بدهد. آرای یاران کروز، کمک خوبی به ترامپ است اما اعتبار کروز به عنوان یک فرد غیرمطمئن ضربه خورده و کاری نمی‌شود کرد. اما پیام حزب جمهوریخواه که ترامپ هر چقدر هم که بد باشد بر کلینتون ارجحیت دارد و نباید در زیر پرچم رقیب بود را درک نکرد.

ادبیات کروز در روز جمعه هم ادبیات مشخصی بود که خبر از تحت فشار بودن وی به حمایت از ترامپ می‌داد: «اگر نمی‌خواهید که هیلاری را در قامت رییس‌جمهور ببینید، به شما پیشنهاد می‌دهم که به ترامپ رای بدهید».
 
 

اکنون که بزرگان حزب او را «سرباز و پسر خوب حزب» می‌دانند، عده‌ای از یاران وفادارش بشدت از حرکت اخیر او ابراز ناامیدی کرده‌اند. «گلن بک» روز اعلام رسمی حمایت کروز را یکی از غم‌انگیزترین رزوهای زندگی‌اش دانسته؛ «آماندا کارپنتر» سخنرانی‌نویس کروز این چرخش کامل وی را «بسیار ناامید‌کننده» خوانده؛ و «جیسون جانسون» مشاور سیاسی کروز، در اعتراض به اقدام او، تصویری از خود با چشم‌های بسته را در صفحه شخصی‌اش قرار داده است. «استیو دیس» یکی از تحلیلگران محافظه کار معتقد است که اقدام کروز تقریبا بسیاری از یاران وفادار وی را شوکه کرد و تصمیم وی به عنوان یک «فاجعه سیاسی» غم‌انگیز، غیر قابل اجتناب، و سرخودانه یاد می‌کند.

 

در هر حال، از نظر بسیاری از کارشناسان، اقدام کروز در حمایت از ترامپ حرکتی درست بود که به آرایش منظم حزب جمهوریخواه جهت رویارویی قدرتمندانه با دموکرات‌ها برای انتخابات سراسری کمک شایانی کرد. ترامپ نیز در آستانه مناظره اول خود با هیلاری کلینتون از روحیه و امید دو چندان برخوردار خواهد شد.

 
 منابع:
  http://www.nytimes.com/2016/09/24/us/politics/ted-cruz-donald-trump.html?ref=politics&_r=0
http://www.politico.com/story/2016/09/ted-cruz-donald-trump-backstory-228609
http://www.foxnews.com/politics/2016/09/23/cruz-says-will-vote-for-trump.html 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ترامپ ميبره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس