روز اول نشست ملی جمهوریخواهان با حضور چهره‌های مختلف و سرشناس و حواشی جالب توجه برگزار شد. حضور مخالفین ترامپ و اعتراض آنها، از مهمترین حواشی برنامه بود.

گروه جهان مشرق- اولین روز نشست ملی جمهوریخواهان در حالی در کلولند برگزار شد که با برنامه منظم و سخنرانی چند تن از شخصیت‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی، و اجتماعی برگزار شد. گفتنی است که در بخشی از این برنامه بیش از 4 ساعته، کمپین مخالفین ترامپ به نام «جلوی ترامپ را بگیرید» متشکل از تعدادی از وکلای انتخاباتی با اعتراض خود سعی رساندن اعتراض خود به گوش حزب جمهوریخواه و رسانه‌ها بودند که پس از دقایقی با بی‌توجهی سران حزب و حاضرین سالن روبرو شدند و نهایتا این قائله تمام شد. از مهمترین بخش‌های جنجالی برنامه روز اول، می‌توان به سخنرانی مادر سفیر کشته‌شده آمریکا در جریان بنغازی در سال 2013، سخنرانی افسر نیروی دریایی آمریکا و دو تن از بازماندگان جریان بنغازی به عنوان قهرمان ملی، و سخنرانی پرحاشیه ملانیا ترامپ اشاره کرد.قرار است که پس از اتمام نشست 4 روزه، دانلد ترامپ رسما در روز پنجشنبه نامزدی خود از سوی حزب جمهوریخواه را اعلام کند و در میان هوادارانش جشن بگیرد.
 
 گزارش اولین روز نشست ملی جمهوریخواهان + جزییات و فیلم
 
 روز اول نشست ملی جمهوریخواهان مملو از حضور چهره‌های مختلف در همه عرصه‌ها بود و به موصوع امنیت داخلی آمریکا اختصاص یافت. در راس سخنرانان «ملانیا ترامپ» همسر ترامپ، «رودی گیولیانی» شهردار نیویورک، چند تن از سناتورها، و چهره‌هایی از خانواده نظامیان و دیپلمات‌هایی که در اثر قصور هیلاری کلینتون در عملیات‌ها و سرزمین‌های دیگر کشته شدند، قرار داشتند.
 
گزارش اولین روز نشست ملی جمهوریخواهان + جزییات و فیلم 
 
 در آغاز برنامه، دانلد ترامپ بر روی سن آمد و پس از سخنان کوتاهی ضمن اتصاف لقب «بانوی اول آمریکا در آینده نزدیک» از همسرش دعوت کرد که بر صحنه بیاید. ملانیا، در آغاز سخنانش شروع به ستایش شخصیت فردی ترامپ کرد و در پایان کلامش او را مناسبترین گزینه برای ریاست جمهوری آمریکا دانست. اما نکته‌ای که در مورد همسر ترامپ تبدیل به -نه جنجال- بلکه حاشیه و بحث شد، شباهت زیاد سخنان وی به سخنان میشل اوباما همسر اوباما در سال 2008 بود. او از همان ارزشهایی سخن گفت که همسر اوباما از ان دم زد و تقریبا همان ادبیات را به کار بست. نکته‌ دیگری که در طی سخنرانی همسر ترامپ به وجود آمد، ایجاد مزاحمت در میان سخنرانی وی از سوی کمپین «جلوی ترامپ را بگیرید» بود. ملانیا ترامپ ضمن دعوت آنها به آرامش در پاسخ به آنها گفت: «تنها کسی که می‌تواند امریکا را نجات دهد و عزت گذشته را دوباره به شما بازگرداند، دانلد ترامپ است چرا که از جان و دل آمریکا را دوست دارد». وی در ادامه ترامپ را مردی دانست که نه تنها به شدت خانواده‌دوست است بلکه نماینده همه آمریکایی‌ها اعم از مسلمانان و اسپانیول‌های آمریکا هم هست.
 
 
{$sepehr_media_1665356_400_300}

 
 شباهت زیاد سخنان همسر ترامپ به سخنان همسر اوباما
 
 
 
 از دیگر سخنرانان روز اول، «رودی گیولیانی» -شهردار نیویورک- بود که بر روی بحث امنیت آمریکا متمرکز شد و اظهار داشت: «من در اینجا تاکید می‌کنم تا رسانه‌ها سخنانم را تبدیل به دستاویر نکنند. پس می‌گویم نه همه مسلمانان که اسلام افراطی را خطاب قرار می‌دهم و می‌گویم تروریسم شما می‌داند که چه هویتی دارد و آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد که رشد کنید. آیا 5 حمله تروریستی طی 7 ماه اخیر به آمریکا و متحدانش کم است؟ ما رییس جمهوری چون ترامپ می‌خواهیم که مرد کارزار مبارزه با تروریسم اسلامی باشد». در بخش بعدی برنامه، «مارکوس لوترل» ملوان نیروی دریایی آمریکا که طی جریاناتی اکنون به قهرمان ملی ضدکلینتون تبدیل شده اظهار داشت: «دنیای بیرون از مرزهای کشورمان، دنیای ترسناکی است و آمریکا حکم نور در این تاریکی را دارد». سپس دو تن از بازماندگان جریان بنغازی که از نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ویژه سازمان CIA بودند و پس از جریان بنغازی در اعتراض به عدم حمایت دولت آمریکا از آنها بلافاصله استعفا دادند، بر روی سن آمدند و از قضیه بنغازی و آن 13 ساعت درگیری با فرقه‌های مختلف لیبی و مرگ همرزم‌هایشان سخن گفتند. در ادامه برنامه، مادران دو نفر از افسران پلیس که توسط مهاجران غیرقانونی لاتین کشته شدند، سخنرانی کردند. آنها نیز ترامپ مردی دانستند که با اخراج مهاجران غیرقانونی از کشور، یک بار دیگر عزت و ارامش را به آمریکایی‌ها هدیه می‌دهد.
 
سپس، «پت اسمیت» مادر سفیر کشته‌شده آمریکا در جریان آتش‌سوزی سفارت در بنغازی لیبی بر روی سن آمد و در سخنرانی خود اظهار داشت: «من پسر عزیزم را به خاطر ظلم هیلاری کلینتون از دست دادم. او، می‌دانست پسر من در آنجا نیاز به کمک دارد اما در جواب درخواست او و طبق اسناد و شواهد موجود، از ارسال کمک به جریان آن شب وحستناک بنغازی امتناع کرد. هیلاری کلینتون، قاتل پسر من است. مگر او هم مثل من فرزند و نوه ندارد؟ پس چرا یک لحظه خودش را جای من نگذاشت؟ او، به رسانه‌ها گفت که من دروغ‌گو هستم و مدعی شد که هر چه که گفته حقیقت بوده. همه می‌دانیم که او دروغ می‌گوید و شاهدین زیادی وجود دارند. چگونه می‌شود به چنین شخصی که به ما حقیقت را نمی‌بخشد، ریاست جمهوری را بخشید؟».
 
 
{$sepehr_media_1665599_400_300}

 مجموعه برنامه روز اول در یک نگاه
 
 
 اما در میانه برنامه، تعدادی از وکلای انتخاباتی که طبق ادعای جراید، وکلای انتخاباتی هوادار «تد کروز» -اصلی‌ترین رقیب سابق ترامپ- بودند و کمپینی به نام «جلوی ترامپ را بگیرید» ایجاد کرده‌اند، شروع به ابراز اعتراض نمودند و از رهبران حزب جمهوریخواه خواستند که به آنها یک مهلت دیگر جهت ارائه رای برای تغییر قوانین کنوانسیون بر علیه ترامپ داده شود، که مورد توجه قرار نگرفت. به ادعای گاردین، این آخرین تلاش برای فشار علیه ترامپ بود و با توجه روزهای آخر عمر این کمپین انتظار می‌رود که دیگر نشانی از ادامه کار آن نبینیم. برخی از دیگر از دسته‌های محافظه‌کار مخالف ترامپ هم در اعتراض به حزب جمهوریخواه در سالن سر و صدا راه انداختند. دقایقی بعد، «استیو وومک» نماینده آرکانزاس در مجلس نمایندگان بر روی سن آمد و اعلام کرد که رای اکثریت وکلای انتخاباتی این است که از ترامپ حمایت می‌کنند. بدین ترتیب، همه اعتراضها بی‌ثمر ماند.
 
 گزارش اولین روز نشست ملی جمهوریخواهان + جزییات و فیلم
 
معترضین ناکام، معتقد بودند که حزب حمایت قطعی وکلای انتخاباتی 11 ایالت (بیش از حد نصاب) را به دست آورده و بنابراین هر گونه دست اعتراض‌کنندگان در نشست را کاملا بسته است. سپس، سالن حضار شاهد ترک سالن از سوی وکلای انتخاباتی معترض ایالات واشنگتن و کلورادو بودند. بقیه معترضین شروع به دادن شعار «رای تغییر قوانین» کردند و در خلال این شعار، سالن غرق شعار وکلای انتخاباتی هوادار ترامپ شد که فریاد می‌زدند «آمریکا! آمریکا!» و بدین ترتیب پس از لحظاتی با گم شدن صدای اعتراض معترضین، آنها سالن را ترک کردند. اما سناتور «مایک لی» که با عده‌ای از متعرضین هنوز در سالن باقی مانده بودند شروع به ادامه اعتراض کردند که این بار با فریاد «ما ترامپ را می‌خواهیم» هواداران، همه چیز تمام شد و عملا دیگر راه اعتراضی به ترامپ در نشست ملی وجود نخواهد داشت و تمامی برنامه‌های مخالفین ترامپ برای یکسره کردن کار در نشست ملی به منزله آخرین امید آنها بود نقش بر آب شد. هنوز دقایقی از پایان نشست روز اول نگذشته بود که رسانه‌ها و مقامات دموکرات موجی از حملات را علیه جمهوریخواهان در رابطه با این قضیه ابراز داشتند.
 
 
{$sepehr_media_1665505_400_300}

 اعتراض مخالفین ترامپ
 
 
 * از نکات جالب نشست روز اول می‌توان به گفتگوی «نیوت گینگریچ» -رییس سابق مجلس نمایندگان- و از حامیان سرسخت ترامپ با شبکه NBC‌ اشاره کرد که عمل خانواده بوش و میت رامنی برای عدم حضور در نشست و عدم حمایت از ترامپ را یک عمل واقعا بچگانه دانست. گینگریچ تصریح کرد که یک سیاستمدار هیچگاه نباید اجازه بدهد که احساساتش علیه یک هم‌حزبی، باعث ایجاد کشاف در حزب شود و به حزب صدمه برسد.
 
{$sepehr_media_1665598_400_300}
 گفتگوی گینگریچ
 
 
* از دیگر نکات جالب، حضور «ریک پری» -فرماندار سابق تگزاس و رقیب سابق ترامپ- در کنار «رودی گیولیانی» در زمان سالن بود. او همان کسی بود که تا چندی پیش ترامپ را «سرطان ضد محافظه‌کاری» می‌خواند. وقتی خبرنگار گاردین از وی پرسید که نظرش در مورد تمسخر ترامپ مثل استفاده از واژه «مو پریشان» چیست، وی فقط به اتحاد کنونی جمهوریخواهان اشاره کرد.
 
* نکته جالب سوم، حضور «کریس کریستی» فرماندار نیوجرسی و رقیب سابق ترامپ بود. وقتی خبرنگار ABC از او پرسید که آیا از اینکه ترامپ او را به عنوان معاون اول خود انتخاب نکرد ناراحت و دل‌چرکین نیست؟ پاسخ داد: «من و ترامپ 14 سال است که دوست هستیم و کاملا از اخلاق و حسن نیت او باخبر هستم. او یک مرد خوب است و قبلا در مورد اینکه به دلایلی انتخاب اول او «مایک پنس» است با من صحبت کرد و من هم قانع شدم. من هیچ رنجیدگی از او ندارم و الان هم به خاطر او به اینجا آمده‌ام».
 
 * جان کیسیک فرماندار اوهایو که نشست ملی جمهوریخواهان در یکی از شهرهای ایالت تحت فرمانداری او در حال برگزاری است، از شرکت در این نشست اجتناب کرده و پل مانافورت رییس و مغز متفکر ستاد ترامپ در گفتگو با خبرنگار گاردین این عمل وی را شرم‌آور خواند. وی در مورد خانواده بوش هم گفت: «خانواده بوش هنوز درگیر کینه قدیمی از ترامپ است. ما باید به فکر عزت حزب باشیم و این آینده است که این مسیر را هموار می‌سازد. وقتی کسی خود را عضو حزب می‌نامد، باید از اتحاد و حیثیت آن دفاع کند.
 
 
 منابع:
 
 http://abcnews.go.com/Politics/republican-national-convention/story?id=40492022

https://www.theguardian.com/us-news/2016/jul/19/donald-trump-republican-national-convention-cleveland-day-one

https://www.theguardian.com/us-news/2016/jul/18/donald-trump-republican-national-convention-party-unity

http://www.cbsnews.com/news/the-republican-convention-gets-off-to-a-real-weird-start/

http://www.foxnews.com/politics/2016/07/19/some-melania-trumps-speech-at-gop-convention-similar-to-michelle-obama-speech.html

http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-36828111


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس