اولین مناظره دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد و نشان داد مسئولان حزب دموکرات تصمیم درستی در کنار نگذاشتن هیلاری بیمار از رقابت‌های انتخاباتی گرفته‌اند.

سرویس جهان مشرق- اولین مناظره دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد و نشان داد مسئولان حزب دموکرات تصمیم درستی در کنارنگذاشتن هیلاری بیمار از رقابت‌های انتخاباتی گرفته‌اند. او رقیب سختی برای دانلد بی‌تجربه بود.
 
چهار و نیم صبح به وقت تهران، مناظره آغاز شد و مجری برنامه، لستر هولت، موضوعات مختلفی را یکی یکی به میان کشید. ترامپ در ابتدا صدای خود را بالا برد و صحبت‌‌های رقیب را قطع کرد، اما پس از آن آرام شد و تلاش کرد رفتار عادی‌تری داشته باشد.
 
موضوعات مناظره عبارت بود از: برنامه نامزدها برای شکوفایی اقتصادی ایالات متحده، اظهارنامه مالیاتی ترامپ، استفاده کلینتون از ایمیل شخصی، تبعیض نژادی علیه آفریقایی‌تبارها، اظهارات پیشین ترامپ در مورد محل تولد اوباما، تهدیدهای سایبری علیه واشنگتن، میزان ثبات شخصیتی و ذکاوت ترامپ و نهایتاً توان جسمی کلینتون.
 
در اثنای مناظره، موضوعات دیگری نیز پیش‌ کشیده شد، به ویژه از سوی ترامپ. ایران، کره شمالی، داعش، اقدامات دولت بیل کلینتون و جرج بوش پسر، تبلیغات هیلاری علیه ترامپ و مانند آن.
 

 
ایده خلاقانه نصب اعلامیه استقلال آمریکا در پشت مناظره‌کنندگان مورد توجه برخی رسانه‌‌ها واقع شده است
 
 
برخی رسانه‌ها نسبت به نقش منفعلانه مجری در هنگام درگیری لفظی کلینتون و ترامپ انتقاد کرده‌اند. دو نامزد ریاست‌جمهوری در موضوعاتی چون اقتصاد آمریکا، نژادپرستی و امنیت ملی در کلام یکدیگر وارد شدند. همچنین گفته شده که او باید گاهی نسبت به داده‌های نادرست ترامپ موضع می‌‌گرفت. اما همین‌که امروز کمتر در مورد عملکرد او صحبت می‌شود یعنی مجری خوبی بوده است.
 
7 لحظه کلیدی مناظره
 
 
1- هیلاری از مردم خواست برای بررسی برنامه‌هایش به وب‌سایت او مراجعه کنند. اما ترامپ در مورد برنامه‌های کلینتون برای مقابله با داعش گفت شما به دشمن هر نقشه‌ای که دارید، لو می‌دهید. این در واقع کنایه‌ای به نامزد دموکرات‌ها بود که کسی که خود در تشکیل داعش نقش داشته، نمی‌تواند آن را دشمن بخواند.
 
 
2-هیلاری به پرونده‌ دادگاهی در سال 1973 اشاره کرد که ترامپ را به اجاره‌ندادن آپارتمان‌هایش به سیاه پوستان متهم کرده بود. ترامپ جواب داد آنچه مهم است این است که در نهایت دادگاه به محکومیت او رأی نداده است. دانلد ادامه داد افتخار می‌‌کند کلوبی در سواحل فلوریدا افتتاح کرده که هیچ تبعیضی در آن روا نیست.
 
{$sepehr_media_1780639_400_300}
 
هیلاری برخلاف ترامپ، به سختی از برجام دفاع کرده و آن را یک موفقیت در دوران مسئولیت خود و کری در وزارت خارجه ایالات متحده می‌داند
 
3- ترامپ از برجام به عنوان خطری برای آمریکا یاد کرد. او گفت ما بعد از توافق میلیون‌ها دلار به ایرانی‌ها دادیم و این یکی از بدترین توافق‌های تاریخ بود. چرا که ایران را با یک قدرت نظامی عظیم آزاد گذاشتیم. اما هیلاری کلینتون به وضع تحریم‌های شدید علیه ایران اشاره کرد و ایجاد اجماع علیه برنامه هسته‌ای تهران را که شامل چین و روسیه نیز می‌شد، مهمترین عامل در پایان‌دادن به این منازعه دانست، بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک شود.
 
هیلاری ادامه داد همین حالا مردم ایران در حال پیگیری انتخابات ما هستند تا ببینند تا رییس جمهوری بعدی ما کیست. این یعنی اینکه ما نقش مهمی ایفا کردیم.
 
4- ترامپ حدود 5 سال در مورد محل تولد اوباما تشکیک می‌کرد، اما هفته گذشته پذیرفت او در آمریکا به دنیا آمده است. حالا کلینتون که برگ برنده خوبی به دست آورده بود، وقتی مجری از ترامپ پرسید «چرا محل تولد رئیس‌جمهور این کشور را زیر سؤال بردید؟» با مجری همراه شده و او را متهم کرد با این کار به تمام آفریقایی‌تباران در ایالات متحده توهین کرده است. دانلد پاسخ داد: «من چیزی نگفتم، به نظر کار خوبی انجام دادم.»
 
 
 
 -ترامپ: من چیزهایی در مورد شما و خانواده‌تان می‌دانم که نمی‌خواهم اینجا بگویم  -هیلاری: نه حتماً بگو!
 
5- هیلاری در اشاره به گزارش‌ندادن ترامپ از پرداخت مالیاتش گفت یا او آن قدر که ادعا می‌کند ثروتمند نیست یا چیزی را پنهان می‌‌کند، در حالی که خود اظهارنامه مالیاتش‌اش را منتشر کرده و اطلاع از آن را طبق رسم انتخابات‌ آمریکا حق مردم دانسته است.
 
این مسأله می‌تواند طی هفته‌های آتی پاشنه آشیل ترامپ باشد چرا که فرار مالیاتی معنای بسیار بدی دارد. دانلد پاسخ داد در حال آماده‌سازی اظهارنامه است اما بهتر است به اطلاعات مالی او مراجعه کنند که نشان از سودآوری هنگفت 600 میلیون دلاری در سال گذشته دارد.
 
کلینتون برای اعمال فشار بیشتر، یک مهندس از همکاران ترامپ را به سالن مناظره آورده بود که مدعی بود ترامپ به تعهدات مالی‌اش در قبال او عمل نکرده است. دانلد پاسخ داد:«خب شاید کارش را خوب انجام نداده است.»
 
6- مجری از ترامپ خواست به کلینتون نگاه کند و بگوید منظورش از اینکه او «نگاه یک رئیس‌جمهور» را ندارد، چیست؟. ترامپ پاسخ داد من گفته بودم او «نفوذ و استقامتی» که باید در نگاه رئیس‌جمهور ایالات متحده و فرمانده کل قوای مسلح باشد، ندارد.  او ادامه داد برنامه‌های تبلیغاتی هیلاری «خوب نیست» و مسائلی هم در مورد خانواده او هست که اشاره به آن در صحنه مناظره مناسب نیست.
 
هیلاری تلاش کرد انتقاد ترامپ را به حربه‌ای علیه خودش تبدیل کند و گفت زنان در نظر دانلد هیچ ارزشی ندارد. او فقط دوست دارد «دخترانی که در مسابقات زیبایی شرکت می‌کنند، دور او حلقه بزنند.» 
 
 
 
نامزدها از رنگ حزب مقابل برای لباس خود استفاده کرده بودند، هیلاری از قرمز و دانلد از آبی
 
7- مجری از ترامپ در مورد حمایتش از جنگ با عراق پرسید و منظور او این بود ترامپ نمی‌تواند هیلاری را در مورد انگیزه‌های جنگ‌طلبانه‌اش محکوم کند. دانلد سعی کرد با اشاره به گفتگویش با سین هانیتی در فاکس‌نیوز در سال 2002 خود را تبرئه کند و به عکس، مجری را متهم کرد که به شایعات رسانه‌ای توجه می‌کند.
 
هیلاری از آب گل‌آلود ماهی گرفت و گفت:«خیلی خب، دانلد، من می‌فهمم که تو در دنیای خودت زندگی می‌کنی، اما باید بدانی که واقعیت چیز دیگری است.»
 
کشف دروغ‌ در گفتار مناظره‌کنندگان
 
حتی رسانه‌های متمایل به حزب جمهوری‌خواه مانند واشنگتن‌پست پذیرفته‌اند که ترامپ در نقاط مختلفی از مناظره بر اساس داده‌های اشتباه به جنگ هیلاری رفته است، نمونه‌های آن عبارت است از: بحث محل تولد اوباما اولین بار از سوی کمپین هیلاری در سال 2008 میلادی مطرح شد؛ انتقال کارخانه‌های فورد به مکزیک موجب ازدست‌رفتن «هزاران» شغل می‌شود؛ او حامی حمله به عراق نبوده است؛ او با یک «وام کوچک» فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده است و ... .
 
ترامپ حتی انکار کرد که بحث‌های مربوط به گرم‌شدن کره زمین را یک شوخی می‌داند، در حالی که پیش‌تر این را گفته بود.
 

 
 
در ادوار اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری، عقابی در مناظرات نصب می‌شود که در یک پنجه‌اش چند تیر و در پنجه دیگرش شاخه زیتون دارد
 
در برابر، هیلاری نیز مهمترین خطایش در این مناظره به نظرش پیرامون تی‌پی‌پی (توافق تجاری فرااقیانوسیه میان ایالات متحده با شرق آسیا) برمی‌گشت. او گفت از این قرارداد به عنوان «استاندارد طلایی» توافقات تجاری یاد نکرده است، در حالی که قبلاً این عبارت را بکاربرده بود. 
 
نتایج نظرسنجی‌ از مردم در مورد پیروز مناظره
 
در حالی که ‌سی‌ان‌ان خبر از برتری کلینتون با 62% در برابر 27% برای ترامپ دارد، مخاطبان سی‌بی‌اس نظر دیگری دارند. طبق آخرین نتاسج تا ظهر امروز، به نظر 46 هزار نفر از آنها ترامپ عملکرد بهتری داشت اما تنها 36 هزار نفر چنین نظری در مورد کلینتون داشت، یعنی حدوداً 56 به 44 به نفع ترامپ.
 
در مورد سایر نظرسنجی‌ها هم به همین شکل است. به نظر می‌رسد مخاطبان هر شبکه و پایگاه اینترنتی نمی‌توانند نماینده همه مردم باشند و تنها منعکس‌کننده نظرات بخشی از جامعه سیاسی ایالات متحده هستند. باید منتظر بود و دید پس از دو مناظره دیگر، مردم آمریکا سر صندوق‌های رأی چه نظری خواهند داشت.
 
 منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    برای ایران ترامپ بهتر است
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    ترامپ جانم کجایی بیا یکم بخندیم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    آمریکایی ها هنوز جنبه مناظره کردن ندارند
  • کیان ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    جفتشون سر و ته یک کرباس هستند. صهیونیستها و فراماسونرها دنیا را سر کار گذاشته اند و با این فیلمها و بازیها دنیا را مشغول کرده اند تا ریاست جمهوری آمریکا برای دنیا مهمتر باشد. یعنی مردم و رسانه ها به نوعی ناخواسته ریاست جمهوری آمریکا را ریاست دنیا و تغییر آن را تغییر در دنیا می دانند. رسانه های ما نیز مثل بقیه رسانه های دنیا مانند اینکه این قضیه خیلی مهم است سوار بر این موج شده اند و نمی توانند جدا بشوند چون می ترسند عقب مانده حساب شوند.
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    اینا هم بگم بگم دارن
  • م-ب ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    در ادوار اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری، عقابی در مناظرات نصب می‌شود که در یک پنجه‌اش چند تیر و در پنجه دیگرش شاخه زیتون دارد این همون سیاست چماق و هویچه
  • به امیبه روزی که بگم بگم در ایران یه ارزش بشه ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    بگم بگم در همه کشورهای پیشرفته رایج بوده و یک فرهنک در میان رقبای انتخاباتیه. خوبی بگم بگم اینه گه باعث شفافیت شده و این دسترسی عموم مرم به واقعیتها رو تسهیل میکنه...
  • مش کریم ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    نه ان خوبه نه ایشان. لعنت به هر دوتاشان که دشمن ملت ایران هستند. .... زرد برادر شغاله.
  • الیاس ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    بنظر من انتخاب رئیس جمهور آینده ما خیلی به انتخابات آمریکا وابسته هست. اگر هیلاری بشه روحانی خوبه ولی اگر ترامپ بشه ما هم یکی شبیه اونو باید داشته باشیم.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    مفهوم زیتون همون فلسطین یعنی سرزمین زیتون
  • مسعود ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    این نظر را قبول دارم اما نباید از تحولات آمریکا بعنوان بزرگترین حامی تروریسم و تفکر التقاطی غافل ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس