نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه گفت که حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه توافق آتش‌بس مسکو - واشنگتن را به خطر انداخته است.

به گزارش مشرق، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه گفت که حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع ارتش سوریه توافق آتش‌بس بین مسکو و واشنگتن را به مخاطره انداخته است. 

وی این اظهارات را بعد از خروج مختصر از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست روسیه برای بررسی حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه در نزدیکی فرودگاه دیرالزور برگزار شده بود مطرح کرد. 

آقای چورکین بیانیه پنتاگون که مدعی غیرعمدی بودن این حمله شده بود را رد کرد و گفت که پذیرفتن اینکه این حمله به اشتباه انجام شده «قدری عجیب» است.

دیپلمات روس در ادامه با بیان اظهاراتی که ظاهراً به اختلافات داخلی دولت اوباما درباره توافق آتش‌بس سوریه اشاره داشت پرسید: «در واشنگتن چه کسی اداره امور را به دست دارد؟ کاخ سفید یا پنتاگون؟»

روزنامه نیویورک‌تایمز پیشتر گزارشی درباره مخالفت پنتاگون با توافق آتش‌بس روسیه و آمریکا منتشر کرده بود. 

پیش از این، سامانتا پاور، همتای آمریکایی چورکین، برگزاری نشست شورای امنیت به درخواست روسیه را نوعی «اقدام انحرافی» خواند و مدعی شد دولت سوریه باعث رشد گروه تروریستی داعش شده است.

پاور این اظهارات را در حالی بیان کرد که مسکو، روز شنبه با توجه به همزمانی حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه دیرالزور و پیشروی داعش در همین منطقه گفته بود به این «جمع‌بندی هولناک» رسیده که آمریکا از داعش دفاع می‌کند. 

آقای چورکین گفت زمان وقوع و سایر جنبه‌های این حمله باعث تقویت احتمال عمدی بودن آن می‌شود.

وی گفت: «بسیار مشکوک است که چرا آمریکا این حمله هوایی را در این مقطع خاص زمانی انجام داد؟»

چورکین همچنین این سوال را مطرح کرد که چه اتفاقی رخ داده که دولت آمریکا اکنون به فکر کمک به ارتش سوریه برای دفاع از «دیرالزور» افتاده در حالی که آنها هنگام پیشروی داعش به سمت شهر «پالمیرا» تنها حرکات تروریست‌ها را نظاره کردند و هیچ اقدامی برای مقابله با آن انجام ندادند. 

وی اضافه کرد: «اینکه این اتفاق فقط دو روز قبل از اجرای کامل توافق آمریکا و روسیه رخ داد، بسیار مهم است و تصادفی به نظر نمی‌رسد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس