گرچه شکاف بین روسیه و آمریکا در حوزه سایبری به این راحتی قابل پُر شدن نیست ولی این گفتگوها به طرفین کمک می کند تا از بروز اشتباهات استراتژیک در رویارویی سایبری جلوگیری کنند.

 به گزارش مشرق، یکی از ابعاد ژئوپلیتیکی فضای مجازی، همکاری و رقابت بین واحدهای سیاسی به خصوص دولت های ملی در جهت کاهش تنش ها و افزایش همکاری ها در جهت منافع ملی خویش در عرصه فضای مجازی است.

با توجه به ویژگی های منازعات سایبری همچون تنوع و تعداد زیاد بازیگران، در دسترس بودن و قابلیت انتشار ابزارهای جنگی در این فضا، سرعت بالای انتشار و هزینه های پایین ابزارهای منازعه، عدم وجود قواعد خیلی روشن در حقوق بین الملل سایبری و ناشناسی و مشکلات ناشی از انتساب عمل مجرمانه به بازیگران درگیر در منازعه سایبری همکاری و گفتگو بین دولتهای ملی اهمیت دوچندان پیدا می کند.

چند ماه پیش «جان بران» رئیس سازمان سیا توان سایبری روسیه را فوق تصور توصیف کرده و اعلام نمود که هک ایمیل کمیته حزب دموکرات آمریکا دردست بررسی است ولی کرملین این اتهام را رد کرد. همچنین بعد از اعلام «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر افزایش بودجه‌ی آفند سایبری این کشور، روسیه نیز قصد خویش را جهت سرمایه‌گذاری‌ در جهت تقویت توانایی‌ها و ظرفیت‌های آفندی در حوزه‌ی سایبری اعلام نمود.

در جریان اجلاس گروه ۲۰، باراک اوباما روسیه را تهدید سایبری کرد. اوباما بعد از نشست سران در هانگژو در چین، در جمع خبرنگاران بر توان بالای آمریکا در هرگونه جنگ سایبری احتمالی تاکید کرد و افزود: ما با توجه به نفوذهای سایبری روسیه در گذشته با مشکلاتی مواجه شده‌ایم . بنابراین یکی از موضوعات مورد اختلافی دو طرف مسائل سایبری بوده است.

*برگزاری اولین گفتگوی راهبردی سایبری بین روسیه و آمریکا

اولین گفتگو سطح بالای سایبری بین روسیه و آمریکا در ماه می ۲۰۱۶ در مسکو برگزار شد. این گفتگوها با ابتکار موسسه شرق- غرب برگزار گردید. این موسسه که از دوران جنگ سرد مشغول ارائه مشاوره به سیاست مداران بلوک شرق و غرب در حوزه های گوناگون امنیتی و موشکی بوده، چند سالی است که با تاسیس دپارتمان فضای مجازی در این حوزه فعال شده و با برگزاری سمینارهای گوناگون و درج مقالات افراد صاحبنظر و برخی مقامات اجرایی به اثرگذاری در مباحث بین المللی فضای مجازی مشغول است.

ابتکار برگزاری این نشست نیز در چارچوب فعالیت های این موسسه پژوهشی آمریکایی بوده است. کورتانوف رئیس شورای روابط بین الملل روسیه و مایکل چرتوف وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا به عنوان مذاکره کننده ارشد دو هیأت روسی و آمریکایی به گفتگو با یکدیگر پرداختند. ایجاد چارچوب مذاکرات آینده، اعلام عدم استفاده از اینترنت به عنوان ابزار تروریستی و احیای قراداد دوجانبه همکاری های حقوقی از موضوعات مورد گفتگوی دو طرف بوده است. هیأت آمریکایی همچنین از موتور جستجوی یاندکس و شرکت آی بی که در زمینه جرایم سایبری فعالیت می کند، بازدید کرده است.

به نظر می رسد دو کشور در زمینه روابط سایبری به دیپلماسی غیر رسمی روی آورده اند. زیرا مراکز مطالعاتی دو طرف این توانایی را دارند تا با برگزاری کنفرانس هایی گوناگون با دیدگاه ها و راه حل های یکدیگر به طور غیر رسمی آشنا شده و در راستای حل برخی از مشکلات به مفهوم سازی و سناریوپردازی بپردازند.

گرچه شکاف بین روسیه و آمریکا در حوزه سایبری به این راحتی قابل پُر شدن نمی باشد ولی این گفتگوها به طرفین کمک می کند تا از بروز اشتباهات استراتژیک در رویارویی سایبری جلوگیری کرده و به چارچوب غیر رسمی برای کاهش تنش های سایبری دست یابند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس