رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سازمان فضایی ایران با استفاده از توانایی‌های داخلی در حال تلاش برای ساخت پارس یک، نخستین ماهواره حرفه‌ای ایرانی است که طول عمری بیش از چهار سال خواهد داشت.

 به گزارش مشرق، محسن بهرامی در همایش «نگرش قرآن بر فضا» که ظهر امروز در سالن همایش‌ کوثر واقع در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در جنگ جهانی اول جدا شدن از زمین به صورت راکت برای نخستین بار اتفاق افتاد و رادار‌ها نیز در همان برهه زمانی کشف شدند و از آن پس فعالیت‌های راداری کلید خورد.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: جنگ تحمیلی به ما فهماند که به فعالیت‌های فضایی و صنعت موشکی نیاز فراوان داریم.

وی افزود: مهندسی هوا و فضا در سال 65 در ایران شکل گرفت و پس از آن زمینه‌های تحصیل در رشته مهندسی فضایی نیز فراهم شد که امروز تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری امکان‌پذیر است.

بهرامی عنوان کرد: در عصر حاضر غالب فعالیت‌ها مانند پخش شبکه‌های تلویزیونی، برقراری تماس تلفنی، استفاده از خدمات غیرحضوری بانکی و عابر بانک‌ها، استفاده از اینترنت و ... وابسته به فعالیت‌های فضایی و ماهواره‌ای است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره سنجشی «پارس یک»، نیز به عنوان نخستین ماهواره حرفه‌ای ایرانی که طول عمری بیش از چهار سال خواهد داشت، با استفاده از توان داخلی تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماهواره‌های سنگین‌تر خدمات بیشتری نسبت به ماهواره‌های سبک‌تر ارائه می دهند،‌ عنوان کرد: با توجه به نیاز‌هایی که وجود دارد و برای پیشرفت در حوزه فضایی، یک ماهواره سنجشی با وزن 500 کیلوگرم و با دقت یک تا 1.5 متر از خارج از کشور خریداری خواهیم کرد.

بهرامی اضافه کرد: با رشد تکنولوژی و گسترش فعالیت‌های فضایی مفهوم زمان و مکان در حال تغییر است و چیزی که در این میان برای ما مهم شده، این است که در شرایط جدید جایمان را پیدا کنیم و در نقطه‌ مطلوب پیشرفت قرار بگیریم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در حال حاضر دو ماهواره مخابراتی مدار پایین «ناهید یک» و «ناهید دو» داریم که درصدد هستیم بتوانیم پروانه تأسیس ماهواره‌های مخابراتی را طی سال‌های آینده دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه توانایی برخی ماهواره‌ها تا حدی بالا است که حتی با خروج از منظومه شمسی نیز سیگنال‌های لازم را ارسال می‌کنند، بیان کرد: در طول تاریخ تاکنون چندین بار بشر با کسب توانایی‌ها و دریافت‌های جدید فرازمینی غافلگیر شده ‌است و از این پس نیز با دستاورد‌های مهم‌تر، بزرگتر و جدید‌تر رو به رو خواهد بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • م م ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    موشک ضدماهواره از اوجب واجبات است.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    ماهواره بخریم!؟!! باید بسازیم و لا غیر...
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    دمش گرم
  • ناصر ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    چند ماهه دیگه بیشتر به انتخابات نمانده هنوز آقایون از وعده دادن خسته نشدن! شما داخل این چهار سال کجا بودید بدون یک پرتاب موفق!!؟ جالبه آخرش هم میگه می خوایم بریم از خارج با پول مفت نفت بخریم مثل همیشه پاک کردن صورت مساله!...دیگه به صورت کلی از رقبای منطقه ای مثل اسراییل هند ترکیه و پاکستان در بخش ساخت و پرتاب ماهواره عقب افتادیم و باید دید کی جرات می کنن با رسما فیتیله فضایی رو پایین بکشن..چون غیر رسمی سالهاست کشیدن... این هم عاقبت کشوری که می خواست رتبه اول صنایع های تک هوایی فضایی هسته ای میکرو الکترونیک در خاورمیانه بشه!!...تمام پروژه های کلان علمی تعطیل و کنسل شده و هزاران نخبه که در صف سفر به جمهروی آذربایجان امارات ترکیه قطر و..هستن چون اونجا نه تنها پروژه هست بلکه حقوق های نجومی رو به نخبگان علمی می دن نه بشکه های نفتی!...
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    این خوب امدی بابا این دولت کارش شده فقط و فقط امتیاز دادن همین خریدن یک امتیاز برای کشور فروشندس صد رحمت به احمدی نژاد حداقل چند تا ماهداره هر چند ناچیز فرستادن وبرای شروع خیلی خوب هم بود این اقایون که اومدن گند زدن نه تنها به مسیله فضا بلکه پروژه های هوایی را هم متوقف کردن این موشک ها هم از صدق سری سپاه داریم حالا برنامه ساخت قاهر و شفق چی شد هیچ تو انبارا دارن خاک میخورن این موتور جت و باور 373 ساختش مال دولت قبله اقا مبارکه گلی به گوشه جمالت همش به خاطر دل خوشی کت خدا و اخرش هم هیچ
  • سیاوش ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    همه پروژه های مهم خودکفایی رو کنسل کردن. مسوولینی که دچار کمبود وطن پرستی باشن؛ همینن دوست گرامی. شما ببینید حتی پروژه های ساده تری مثل چند مدل بالگرد ملی رو به کجا رسوندن. فقط سپاه انگار به این سمت نرفته؛ وگرنه من حتی به ارتش هم شک کردم. چرا اینقدر پروژه هاشون معطل شده...
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    نه برادر ارتش گناهی نداره حالا سپاه خوبه برنامه هاشو خودش بیشتر بودجهاش را در میاره ولی ارتش با این بودجهای که دولت بهشون میده نمی توانند برنامه های نطامی که دارن را به این زودیا به پایان ببرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس