کد خبر 639833
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در مطلبی با طرح همکاری احتمالی فضایی تهران و با سازمان ناسا نوشت: چنین اقدامی آمریکا را به خاطر به اشتراک گذاری اطلاعات با ارزش آسیب پذیرتر می‌کند.

به گزارش مشرق، «محسن بهرامی» رییس آژانس فضایی ایران  سه‌شنبه (دیروز) از آمادگی این کشور برای همکاری با سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) خبر داد.

به نوشته روزنامه «کریستین ساینس مانیتور»  برخی متعجب هستند که چنین اقدامی آمریکا را بجای بازسازی روابط با ایران، به خاطر به اشتراک گذاری اطلاعات با ارزش بین دو کشور آسیب پذیرتر می‌کند.

با وجود تجربیات محدود ایران در عرصه فضایی، این کشور اخیرا در این بخش فعال‌تر شده است. ایران در 10 سال گذشته با ارسال ماهواره به مدار زمین و یک میمون به فضا در سال 2013 به تجربیاتی دست یافته است. این کشور همچنین مرکز رصد اشیای در حال عبور از مدار زمین بر فراز خاک خود را تاسیس کرده است.

در حالی که برخی فن آوری ایران در این عرصه ابتدایی است، اما نوآوری فضایی با اولویت بالا را انجام داده است.

به نوشته ساینس مانیتور، ارسال ماهواره از ایران به منظور ارتقا توان مخابراتی و رصد بلایای طبیعی این امکان را به این کشور می‌دهد تا شیوه‌های رصد نظامی خود را افزایش دهد و آمریکا و متحدینش نیز می‌گویند این فن‌آوری تهدید امنیتی  همراه با قدرت بخشیدن به ایران در ساخت موشک‌های دور برد است.

«جان.بیو شلدن» رییس شرکت سوئیسی «ثور گروپ جی. ام.بی. ایچ» در این زمینه گفت: «شواهدی وجود دارد که ایران در پی کسب قابلیت های فضایی چون اخلالگرهای الکترونیکی علیه ماهواره‌های مخابراتی است که بدین طریق می‌تواند به طور بالقوه و در کوتاه مدت و طی یک نبرد آمریکا و متحدانش را در استفاده از فضای داخل یا اطراف ایران ناکام گذارد. »

البته ایران تاکید کرده که اهدافش در همکاری با ناسا نظامی نیست و در پی اکتشاف‌های علمی  و جمع آوری اطلاعات به وسیله ماهواره‌های دیگر کشورها است.

کریستین ساینس مانیتور در خاتمه نوشت: هنوز آشکار نیست که کنگره آمریکا از همکاری ناسا با ایران استقبال کند.

به عنوان مثال، چین در سال 2011 با اقدام کنگره آمریکا در ممنوعیت همکاری با این کشور به خاطر نگرانی‌های امنیتی، از پیوستن به ایستگاه بین‌المللی فضایی منع شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    ناسا و همکاری؟!!!
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    ناسا و نفوذ و ضربه
  • دکتر ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    برخلاف گفته های رئیس سازمان فضایی ایران ناسا یه سازمان کاملآ امریکایی هست و نه تنها غیر نظامی بلکه نظامی هم هست و تعداد زیادی از پروژه های هوا-فضای نظامی امریکا رو هم همین ناسا انجام میده فقط آزمایشگاه پیشران جت ناسا تمامی موتورهای جت نظامی امریکا رو تست می کنه ناسا یک لایه بزرگ امنیتی هم در درون خودش و بین تمامی پیمانکاران خصوصی طرف قرار داد با این کشور داره که سطح دسترسی اونها حتی از مامورین اف بی آی و سیا هم بالاتر هست...حالا اینکه چطور قرار هست یه سازمان فضایی دولتی امریکا که نظامی و سیاسی و اطلاعاتی هم هست با سازمان فضایی ایران همکاری!!! کنه احتمالا مثل همان همکاری هست که آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران می کنه! یعنی بازرسی تعلیق و پلمپ برای بررسی اینکه آیا در ایران فعالیت های فضایی صلح آمیز هست یا نیست!!...
  • ناصر ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    جالبه امریکایها از هر فناوری فقط اون بخش خطرناکشون رو مثال می زنن برای محدود کردن دشمن و رقیب ولی خودشون تا بیخ اون رو دارن! اخلال گرهای فضایی اکثرآ زمین پایه هستن مثل جمینگ جی پی اس و حتی عراق زمان جنگ خلیج هم استفاده می کرد...دوما کدوم آدم بالغ و باشعوری هست که ندونه هیچ کشوری به اندازه امریکا در فضا ماهواره نظامی نداره و امریکا بعلاوه متحدین غربی اسراییل اعراب و ترکیه و کشورهای عضو ناتو نزدیک 65 درصد ماهواره های نظامی دنیا رو دارن و هیچ کشوری در دنیا به اندازه امریکا در پی نظامی کردن مدار زمین و حتی کره ماه و مریخ نیست!..حتی در کنگره امریکا عملا داره از طرف خودشون زمین های کره ماه رو می فروشن!!...انحصارگرهای ساکسون...
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    آمریکا چقدر زر میزند , بدجور رو اعصاب است
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس