کد خبر 627550
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

«ماتئوس موراویسکی» معاون نخست وزیر لهستان گفت کشورش خواستار ایفای نقش میانجی در مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) است، اما دسترسی بدون تعرفه به بازار مشترک مشروط بر توافق بر سر تردد آزاد افراد است.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه گاردین، این مقام لهستانی گفت کشورش رویکرد سازنده ای را در خصوص 'برگزیت' اتخاذ کرده و به دنبال جلوگیری از فشار بر انگلیس و در عین حال حفظ همبستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

وی در گفت و گو با این روزنامه افزود: انگلیس و لهستان، هیچ یک نمی خواهند روند برگزیت دشوار باشد و در نهایت از هم گسیختگی بیشتری در اتحادیه اروپا ایجاد کند. لهستان در جایگاه میانجی خواهد بود و می تواند به انگلیس برای عبور از این مسیر کمک کنند تا ضمن حفظ وحدت اتحادیه اروپا، جذابیت چندانی برای خارج شدن سایر کشورها از این اتحادیه وجود نداشته باشد.

این مقام لهستانی افزود: رویکرد ما در قبال برگزیت به عنوان بزرگترین اقتصاد در خارج از منطقه یورو بسیار سازنده و موثر خواهد بود و لهستان می تواند دوست خوبی برای انگلیس باشد.
موراویسکی درباره افزایش جنایات ناشی از تنفر علیه شهروندان لهستانی به دنبال همه پرسی برگزیت گفت که شهروندان لهستانی که خواستار ماندن در انگلیس هستند نباید از حق اقامت در این کشور محروم شوند. حقوق آنها نباید زیر سوال برود.

بی میلی وزیران انگلیسی نسبت به اطمینان دادن درباره وضعیت مهاجران در دوران پس از برگزیت به طرح اتهاماتی درباره احتمال سوء استفاده از حقوق آنها به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات برگزیت منجر شد اما افزایش جرائم ناشی از نفرت علیه مهاجران در اتحادیه اروپا از زمان همه پرسی، احتمالا چنین نگرشی را تغییر داده است.

«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس به تازگی در دیدار با همتای لهستانی خود در حاشیه نشست سازمان همکاری و امنیت در «پوتسدام» آلمان به وی اطمینان داد که کشورش هر اقدامی را برای حمایت از لهستانی ها در انگلیس به کار خواهد بست.

در این دیدار مقام لهستانی با امکان دسترسی انگلیس به بازار مشترک اتحادیه اروپا و درعین حال، جلوگیری از حق تردد آزاد افراد مخالفت کرد.

شهروندان لهستانی با جمعیتی حدود 831 هزار نفر با پیشی گرفتن از اتباع هندی سال گذشته بیشترین جمعیت خارجیان در انگلیس را تشکیل می دادند و حدود 22 هزار شرکت این کشور در انگلیس فعال هستند که از این نظر نیز لهستان بعد از آلمان و جمهوری ایرلند در رتبه سوم قرار دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس