روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با اشاره به ضربات پی درپی نظامی و سیاسی وارد شده به عربستان سعودی، از این کشور خواست تا مواضع خود در سطح منطقه را اصلاح کند و از جنگ‌های طائفه‌ای دست بردارد.

 به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم، در سرمقاله امروز خود به موضوع برگزاری اجلاس اخیر در شهر گروزنی پایتخت جمهوری چچن و خشم سعودی‌ها از آن پرداخت و نوشت: اجلاس گروزنی مرجعیت اهل سنت را از دست عربستان بیرون آورد و بر انزوای این کشور در سطح جهان اسلام افزود و اتهام تروریسم به تفکر وهابی را تثبیت کرد.

این روزنامه افزود: مشارکت شیخ الازهر در اجلاس گروزنی نیز تاکیدی بر بحران رو به افزایش بین ریاض و قاهره دارد.

روزنامه رای الیوم تصریح کرد: عربستان نمی داند که ضربات سیاسی و نظامی را که این روزها می خورد، از کجاست؛ خواه در سوریه یا یمن یا عراق یا لیبی یا ایران. اما آخرین مورد از اجلاس گروزنی از روسیه و مصر بود که وهابیت را از جرگه اردوگاه اهل سنت و جماعت خارج کرد.

اجلاس گروزنی با عنوان "چه کسانی اهل سنت و جماعت هستند" برگزار شد. آنچه باعث خشم محافل رسمی و غیررسمی سعودی و هم پیمانان آنها از جمله یوسف القرضاوی شد، دعوت نکردن از آنها برای شرکت در این اجلاس بود. تنها یک پژوهشگر سعودی گمنام به نام حاتم العونی در آن شرکت کرد. خشم این محافل همچنین از مشارکت یک هیئت بزرگ از علمای الازهر مصر نظیر احمد الطیب شیخ الازهر، شوقی علام مفتی مصر، اسامه الازهری مشاور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و علی جمعه مفتی سابق مصر بود که نماینده طبقه نخبه شرعی رسمی مصر به شمار می روند.

روزنامه رای الیوم به خشم محافل سعودی اشاره کرد و نوشت: محمد بن السعیدی استاد فقه دانشگاه ام القری عربستان اجلاس گروزنی را به زعم خود "توطئه ای علیه جهان اسلام و عربستان" دانست و محمد البراک عضو انجمن علمای مسلمان نیز گفت که "آیا پوتین و علمای او هستند که اهل سنت را مشخص می کنند". حاکم المطیری رئیس حزب الامه کویت نیز این اجلاس را "بهره برداری از طرق صوفیه در به زعم خود جنگ صلیبی روسیه در سوریه" خواند.

به نوشته رای الیوم، شاید شدیدترین حمله را محمد آل الشیخ از خاندان محمد بن عبدالوهاب موسس فرقه وهابیت کرد. او در صفحه خود در شبکه توییتر نوشت: مشارکت شیخ الازهر در اجلاس گروزنی که عربستان را از دایره شمول اهل سنت کنار زد، ایجاب می کند تا برخورد خود با مصر را تغییر دهیم زیرا میهن ما مهمتر است.

محمد آل الشیخ افزود: جا دارد که مصر السیسی خراب و ویران شود... ما با السیسی بودیم زیرا اخوان المسلمین و سلفی های خیانتکار دشمنان ما و او هستند اما در گروزنی به ما پشت و انکارمان کرد پس به تنهایی با سرنوشتش دست و پنجه نرم کند.

اما در این میان، القرضاوی با خشم عربستان ابراز همبستگی و همه حملات خود را روی احمد الطیب شیخ الازهر متمرکز کرد و شرکت کنندگان در اجلاس گروزنی را علمای درباری و شیوخ شرم آور خواند.

از نظر ما، روابط مصر و عربستان در آستانه ورود به یک تونل تنگ و تاریک بحرانی است که چه بسا نوری در پایان آن مشاهده نمی‌شود؛ اگر نگوییم که اصلا تا حالا وارد آن نشده باشد.این بدان معنا است که سران عربستان و چه بسا کشورهای دیگر عرب حوزه خلیج فارس باید کمک های مالی بیش از 30 میلیاردی را که به مصر کردند، فراموش کنند. مصر کشور منطقه ای بزرگی است؛ چه با آن اختلاف نظر پیدا کنیم و چه توافق نظر. این کشور منافع و محاسبات خودش را دارد و الازهر شریف مرجع اول اهل سنت و مهمترین آن است. همچنین سران مصر که دست و پایشان در جنگ دهه شصت در یمن سوخت، نمی توانند برای پیروزی هم پیمان سعودی و کمک هایش، به جنگ دومی (در یمن) ورود کنند.

روزنامه رای الیوم تصریح کرد: مشکل عربستان و علمای آن در اجلاس گروزنی و شرکت کنندگان در آن نیست بلکه در شیوه تدوین سیاست ها در عربستان و ورود به جنگ های منطقه ای و طائفه ای حساب نشده و ارزیابی های نادرست از موضع عربی و منطقه ای است. منظور ما در اینجا بدون ابهام، جنگ های عربستان در یمن و سوریه و با درجه کمتری در عراق و لیبی و ایران است.

این روزنامه افزود: اجلاس گروزنی ضربه ای قوی به عربستان و علمای آن به شمار می رود و زنگ خطری به منظور آگاه کردن این کشور از خطرات اشتباهات بزرگی مرتکب شده اش و لزوم تسریع در انجام اصلاحات است.

روزنامه رای الیوم همچنین با توصیه به عربستان برای تفکر و تامل به جای ناسزاگویی تصریح کرد: وقتی روند امور به جایی می رسد که عربستان به حمایت از تروریسم و پرورش آن متهم می شود و تلاش می شود که این کشور بعد از جهان عرب، در سطح جهان اسلام منزوی شود، این وضعیت ایجاب می کند که سعودیها به جای ناسزاگویی به چپ و راست، قدری به طور جدی تامل و اندیشه کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    دم روسیه حداقل در این یک مورد گرم ! اینطوری باید به ریشه سلفی های خوارجی ضربه زد و دمشان را سوزاند.
  • محمود ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    وهابیها دیگه نفس آخرشونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس