یک مسئول دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد عربستان از بمبهای خوشه ای ساخت آمریکا علیه مردم یمن استفاده کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، ائتلافی از گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند در نتیجه استفاده از بمبهای خوشه‌ای در سوریه و یمن در سال گذشته بیش از سیصد و پنجاه نفر کشته یا زخمی شده اند.

با وجود اینکه گروه دیده بان مهمات خوشه ای اعلام کرده است نود و سه درصد از ذخایر این تسلیحات و مهمات نابود شده است، اما هنوز از این تسلیحات استفاده می شود.

در این گزارش همچنین آمده است عربستان سعودی که معاهده منع تولید و استفاده از بمب‌های خوشه ای را امضا نکرده است، به همراه دیگر کشورهای عضو ائتلاف جنگ در یمن در هجده ماه گذشته مقادیر زیادی بمب خوشه ای روی یمن انداخته اند.

ماری ویرهام در گفتگو با این شبکه تلویزیونی درباره بمب‌های خوشه ای و لزوم توقف تولید آنها گفت یکصد کشوری که کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه ای را امضا کرده اند، به همه تعهدات خود عمل کرده اند و دیگر از این تسلیحات تولید یا استفاده نمی کنند و آن را به کشورهای دیگر نیز انتقال نمی دهند. آنها به میزان قابل توجهی ذخایر مهمات خوشه ای خود را منهدم کرده اند. اما نگرانی ما بیشتر درباره کشورهایی است که این پیمان را امضا نکرده اند.

در چند روز گذشته شرکت تکسترون سیستم آمریکا مهمات خوشه ای تولید کرده است که آمریکا آن را به عربستان سعودی تحویل داده است و عربستان نیز از آن در یمن استفاده کرده است.

وی افزود استفاده از مهمات خوشه ای در یمن و سوریه مایه نگرانی شدید ماست. ما می دانیم دست کم در شانزده کشور جهان این تسلیحات همچنان تولید می شود یا در گذشته تولید می شده است و هیچ کدام از این کشورها عضو کنوانسیون منع این تسلیحات نیستند. بیشتر این مهمات در شرکتهایی تولید می شود که در مالکیت دولتها و ارتشها قرار دارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حبیب ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    لعنت خدا برجد وآباد آل سعود حرامزاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس