کد خبر 626252
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

برخی منابع، تحولات حماه را نشانه بازگشت مجدد سعودی‌به قلب میدان سوریه پس از کاهش نفوذ تروریست‌های وابسته به رژیم در برابر تروریست‌های وابسته به ترکیه قلمداد می‌کنند، ماموریت‌جندالاقصی با فرمان آل سعود با هدف کاستن از فشارها بر تکفیری‌ها در حلب است.

به گزارش مشرق، با یورش گسترده تروریست‌های تکفیری به روستاها و شهرک‌های اطراف شهر استراتژیک حماه، روند تحولات سوریه پیچیده‌تر شد، هر چند ارتش سوریه بلافاصله با حملات برق‌آسا در سطح هوایی و زمینی، حملات برنامه‌ریزی شده مزدوران جبهه ضد سوری را مهار کرده، با این حال خطر تکفیری‌ها همچنان حماه و فرودگاه مهم آن را تهدید می‌کند.

دلایل اهمیت حماه و موقعیت آن

استان حماه، پنجمین استان سوریه از نظر تعداد جمعیت در مرکز این کشور قرار دارد که در سمت شمال آن،  استان‌های ادلب و حلب، در شرق، استان الرقه و جنوب آن هم استان حمص و در غرب آن، استان‌های لاذقیه و طرطوس قرار دارند.

حماه از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی خاورمیانه قلمداد شده که برخی معتقدند تاریخ حماه به دوران‌های بسیار قدیمی در تاریخ و حدود هفت هزار سال قبل برمی‌گردد.

مساحت این استان،‌8883 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود یک میلیون و 400 هزار نفر(تا پیش از جنگ جهانی فعلی علیه سوریه در سال 2011) بوده است، این استان با شبکه‌ راه‌های بین المللی اعم از جاده و راه‌آهن با دیگر استان‌های سوریه مرتبط  است.

یازده شهر در استان حماه وجود دارد که مهمترین آنها، شهرهای حماه(مرکز استان)،‌السلمیه، صوران، طیبه الامام و محرده است، مردم حماه، 22 نماینده در پارلمان سوریه دارند.

روایت سانا از تحولات جبهه حلب و حماه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از ادامه عملیات ارتش در جنوب حلب و پیشروی در محور دانشکده‌های نظامی و نیز هلاکت شمار زیادی از تروریست‌ها در حومه حماه خبر داده است.

بر  اساس این گزارش، یگان‌های مختلف ارتش سوریه،‌تعدادی از تپه‌های واقع در جنوب منطقه دانشکده‌ها(مناطقی که تروریست‌های تکفیری از چند پیش به آن رخنه کرده‌اند) را پاکسازی کردند و جنگنده‌های ارتش هم تجمعات و مقرهای گروه‌های تروریستی را در حومه حلب که بیشتر اعضایشان وابسته به جبهه النصره هستند، هدف قرار دادند.

یک منبع نظامی سوری گفته است نیروهای ارتش با همکاری نیروهای همپیمان به عملیات خود در جنوب حلب و پیشروی در محور دانشکده‌های نظامی ادامه می‌دهند و تعدادی از تپه‌های واقع در جنوب این منطقه را به کنترل خود درآوردند که این مناطق از نظر نظامی کاملا سقوط کرده و در تیررس کامل ارتش قرار گرفته است.

به گفته این منبع، حملات هوایی ارتش به انهدام تعدادی از مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی در روستای کفرحمراه در شمال غربی حلب و انهدام ستونی از خودروهای تروریست‌ها در محور شهرک خان طومان در حومه جنوب غربی شده است.

نیروهای ارتش پیشتر با بازپس‌گرفتن تپه  القراصی، العماره و البرنده و وارد کردن تلفات و خسارت‌های سنگین به تروریست‌ها به یک دستاورد بزرگ دست یافته بودند.

منبع سوری درباره آخرین اوضاع میدانی حومه حماه در پی حملات گسترده گروه‌های تروریستی تکفیری می‌گوید جنگنده‌های ارتش، با بمباران مواضع و تحرکات گروه‌های تروریستی تحت سرکردگی آنچه جیش الفتح خوانده می‌شود،در حومه شمالی حماه،‌ضربات محکمی به آنها وارد کردند.

به گفته این منبع، جنگنده‌های ارتش، تجمعات تروریست‌های موسوم به جیش النصر،اجنادالشام و جندالاقصی در اطراف شهرک صوران و اللطامنه و اطراف معان و لطمین را بمباران کردند که در مجموع بیش از 40 تروریست در این مناطق به هلاکت رسیدند و تعدادی از جنگ‌افرازهای آنها از جمله یک دستگاه تانک منهدم شد.

روز گذشته هم بیش از 50 تروریست از جمله مهدی الاشقر یکی از سرکردگان گروه تروریستی جیش العزه در اطراف شهرک البویضه به هلاکت رسیدند و بیش از 70 نفر دیگر زخمی شده‌ بودند.

گروه‌های تروریستی هم در صفحات وابسته به خود در شبکه‌های ارتباط اجتماعی به هلاکت شمار زیادی از اعضای خود از جمله رشید الحخجی سرکرده گروه موسوم به لواء‌صقور کفریتا در جیش النصر و ابوالزبیر الحموی سرکرده میدانی گروه موسوم به لواء صقور کفرزیتا در جیش النصر اعتراف کرده‌اند.

در جبهه درعا و حومه آن هم نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات خود شماری از تروریست‌های وابسته به جبهه النصره از جمله یحیی ابوزریق ملقب به ابوقتاده سرکرده گروه موسوم به لواء‌التوحید را به هلاکت رساندند.

حومه شرقی السویداء هم شاهد عملیات دقیق ارتش سوریه علیه گروه تروریستی داعش بود که به متلاشی شدن یک باند وابسته به داعش و انهدام تعدادی تانکرهای حامل سوخت آنها منجر شد.

روزنامه الاخبار یکی از رسانه‌های محور مقاومت در این زمینه گزارش داده است تروریست‌ها در پی درگیری‌های شدید با ارتش سوریه بر شهرک صوران در بزرگراه بین المللی  دمشق به حلب پس از عقب‌نشینی ارتش به جنوب آن مسلط شد، ارتش سوریه هم با تثبیت مواضع خود در شهرک معردس حملات تروریست‌ها به سمت جاده صوران-معردس را دفع کرد. ارتش همچنین توانست شهرک رحبه و انبارهای آن واقع در حومه شمال غربی حماه را که تروریست‌ها چهارشنبه اشغال کرده بودند، بازپس بگیرد. درگیری‌هایی هم در اطراف روستای الناصریه میان ارتش و تروریست‌ها در جریان بوده است.

از سوی دیگر جنگنده‌های روسی، هفت بار مواضع تروریست‌ها را در شهر ادلب، دو بار در شهر بنش در حومه شرقی ادلب، 6 بار در شهرک تفتناز و فرودگاه نظامی آن و یک بار در طعوم در حومه شمال شرقی ادلب هدف قرار دادند.

از حومه شرقی حمص هم خبر می‌رسد که درگیری‌ها میان ارتش و تروریست‌های داعشی به طور مشخص در شرق تپه الصوانه در جاده منتهی به میادین و شرکت گاز الشاعر ادامه داشته است، این در حالی است که اعماق رسانه گروه تروریستی داعش مدعی سیطره این گروه بر 11 ایست ارتش سوریه شده است.

در جبهه شرقی یعنی در دیرالزور، جنگنده‌های سوری به بمباران مواضع گروه تروریستی داعش ادامه می‌دهند، تروریست‌های تکفیری هم محله‌های مسکونی القصور و  الجوره را با خمپاره هدف قرار دادند، حمله تکفیری‌ها به جبهه‌های محله الموظفین دیرالزور دفع شده است. درگیری‌ها در بخش المسمکه و اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور میان ارتش و داعشی‌ها ادامه دارد.

ماموریت دشوار ارتش سوریه در حومه حماه

رسانه‌های عربی طرفدار جبهه مقاومت تاکید می‌کنند ماموریت ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان در حومه شمالی حماه چندان هم آسان نیست

به نظر می‌رسد ماموریت ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان آن در پی عقب‌نشینی نیروهایش از ایست‌های صوران به سمت شهرک معردس در جنوب حماه آسان نباشد، این مناطق در چارچوب روستاهایی قرار دارد که گذرگاه شمالی حماه را تشکیل می‌دهد.

اما با این وجود، استحکامات و نیروهای بیشتری وارد حومه شمال غربی حماه شده است تا پس از سیطره گروه‌های تروریستی بر شهرک صوران، آماده حمله به تروریست‌ها شوند، همزمان درگیری‌های شدیدی میان دو طرف در داخل شهرک معردس گزارش شده است که به هلاکت شماری از تکفیری‌ها منجر شده است.

نبردهای جاری در معردس نشان دهنده تمایل نظامیان سوری برای باقی نگه داشتن این شهرک به عنوان محل شروع عملیات خود علیه تروریست‌هاست، با وجودی که ارتش سوریه به سرعت مواضعی را که از دست داده بود،‌پس گرفته است، با این حال رسانه‌های حامی گروه‌های تروریستی مدعی سیطره کامل بر این مناطق شده‌اند.

منابع میدانی تاکید می‌کنند که موفقیت ارتش سوریه در بازپس‌گرفتن مواضعی که در معردس از دست داده بود، در سایه ضرورت‌های نظامی صورت گرفته است که بر ضرورت کاهش فشار بر شهرک قمحانه تاکید می‌کند، شهرکی که قوی‌ترین نقطه دفاعی از شهر حماه به شمار می‌رود.

به نوشته الاخبار، بنابراین، حضور تروریست‌های گروه موسوم به جندالاقصی در معردس خیلی طول نکشید، زیرا نیروهای مردمی سوری بر دفع حمله شدید تروریست‌ها به شهرک‌ها و روستاهایشان پافشاری کردند که منجر به هلاکت شماری از تروریست‌ها از جمله رشید الحجی از سرکردگان گروه موسوم به لواء صقور کفریتا وابسته به باند تروریستی جیش النصر(وابسته به الجیش الحر) و نایف الجر سرکرده نظامی گروه موسوم به جبهه انصارالدین شده است.

گسترش تحرکات تروریست‌های تکفیری در خط افقی در شهرک‌های واقع در شمال غربی حماه، تهدید خطرناک برای مواضع ارتش در قوی‌ترین مواضع آن که مشرف بر سهل‌الغاب است، قلمداد می‌شود، به طوری که درگیری‌ها بر مناطق شمالی شهر محرده میان تروریست‌ها و نیروهای مردمی دفاع از شهر متمرکز است.

ادامه تحرکات تروریست‌های تکفیری در حومه حماه

نگاهی به رسانه‌های حامی تروریست‌های تکفیری نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی موسوم به جندالاقصی، جیش العزه، جیش التحریر، جیش الفاروق، اجناد الشام و لواء‌ شهداء‌حلفایا از جمله گروه‌های تکفیری هستند که طی روزهای اخیر اقدامات تروریستی خود را در حومه حماه به دستور اربابان سعودی خود تشدید کرده‌اند.

گروه تروریستی موسوم به جیش العزه در بیانیه‌ای ادعا کرده است که «نبرد آغاز شده در حومه حماه بخشی از استراتژی جنگ منظم و نه فقط جنگ انقلابی است، برنامه ریزی استراتژیک برای این جنگ با هدف بازپس گرفتن سرزمین اشغالی ...»

تثبیت مواضع ارتش در شهر‌های محرده و سلحب و تمرکز ویژه بر شهرک قمحانه

این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه مواضع دفاعی خود را در رحبه خطاب العسکریه و شهرهای محرده و سلحب تقویت کرده است و همچنان بر ایستادگی و مقاومت شهرک قمحانه که گذرگاه مستحکم شمالی حلب قلمداد می‌شود، تکیه کرده است. مردم این شهرک هسته نیروهای سرهنگ سهیل الحسن را تشکیل می‌دهند که انتظار می‌رود شخصا بر عملیات نظامی در این منطقه نظارت کند، یکی از دلایل مشارکت سهیل الحسن در این عملیات، مشارکت وی در عملیات آزادسازی این مناطق از اشغال تروریست‌های جیش الفتح و گروه‌های همپیمانش در دو سال گذشته اعلام شده است.

در این میان، نیروی هوایی سوریه نقش موثری در بازگرداندن توازن و مهار حملات گسترده گروه‌های تروریستی تکفیری به حماه ایفا کرده است به طوری که با هدف قرار دادن تجمعات گروه‌های تروریستی موسوم به اجناد الشام و جندالاقصی در اللطامنه و اطراف معان و لطمین،‌به پشتیبانی از نیروهای زمینی ادامه می‌دهد.

الاخبار به نقل از منابع میدانی پیش بینی می‌کند رخنه تروریست‌ها به حومه حماه طی ساعات آینده مهار شود،‌چرا که سقوط شهرک‌های مهمی چون طیبه الامام و حلفایا به معنای ادامه فشار بر محرده و قمحانه و تضعیف نیروهای دفاعی سوری متمرکز در این شهرک‌ها قلمداد می‌شود که این تحولات‌، سرعت تحرکات نظامیان و ایجاد کمربند آتشین از سوی ارتش را علیه گروه‌های تروریستی مهاجم و تغییر معادلات در این مناطق ضروری کرده است.

در حلب هم نیروهای ارتش و گروه‌های همپیمان به  عملیات نظامی در حومه جنوبی همزمان با تلاش‌های خود برای پیشروی به سمت تروریست‌ها در دانشکده‌های نظامی پس از سقوط نظامی این مناطق ادامه می‌دهند.

در حومه شمالی حلب، گروه‌های وابسته به الجیش الحر شرکت کننده در آنچه نبرد درع الفرات(سپر فرات) خوانده‌اند،‌برخی روستاها و شهرک‌های واقع در حومه جنوب غربی جرابلس را منطقه نظامی اعلام کرده و مردم 13 روستا را وادار به تخلیه روستاهایشان کرده‌اند، این گروه‌ها به طور آشکار از سوی ارتش ترکیه حمایت می‌شوند.

در غوطه شرقی دمشق هم نیروهای ارتش سوریه، حملات پیاپی تروریست‌ها به مواضعش در اطراف تپه کردی و تپه صوان و دشت الفاره را دفع کرد. منابع میدانی گزارش دادند حمله تروریست‌های گروه موسوم به جیش الاسلام از نزدیک‌ترین گروه‌های تروریستی به آل سعود که از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و رسانه‌ای و سیاسی گسترده رژیم برخوردار است، با پاسخ کوبنده ارتش سوریه روبرو شده به طوری که ارتش با ایجاد کمین‌های مختلف،‌تروریست‌های تکفیری را در تیررس مستقیم آتش خود قرار داده است.

روایت رسانه‌های حامی گروه‌های تروریستی از تحولات حماه

گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله جیش العزه و جندالاقصی حملات گسترده خود به حومه حماه را از دوشنبه هشتم شهریور(29 آگوست) آغاز کردند. رامی عبدالرحمن از فعالان رسانه‌ای حامی این گروه‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ادعا کرد گروه‌های معارض از جمله جیش العزه و گروه‌های جهادی از جمله جندالاقصی توانستند طی سه روز، بر 13 روستا و شهرک در حومه شمالی حماه از جمله حلفایا و طیبه الامام و صوران سیطره یابند.

رسانه‌های حامی گروه‌های تروریستی اعلام کرده‌اند که این گروه‌ها در آستانه شهرک محرده قرار دارند، ارتش سوریه همچنان از این شهرک که اکثریت جمعیت آن را مسیحیان تشکیل می‌دهند، محافظت می‌کند.

گروه‌های تروریستی هدف از حملات گسترده خود به حماه را سیطره بر فرودگاه نظامی این شهر اعلام کرده‌اند که حملات هوایی ارتش سوریه به مواضع این گروه‌ها از این فرودگاه آغاز می‌شود.

به زعم رسانه‌های حامی گروه‌های تروریستی، این گروه‌ها به 10 کیلومتری فرودگاه نظامی حماه در حومه غربی رسیده‌اند. با این حال این رسانه‌ها با اشاره به درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی به حملات سنگین جنگنده‌های سوری به مواضع تروریست‌ها اذعان کرده‌اند.

ارتباط تحرکات گسترده تروریست‌ها در حماه با تحولات جبهه حلب

منابع رسانه‌‌ای حامی گروه‌های تروریستی تکفیری هدف از حملات این گروه‌ها به حومه حماه را کاهش فشار بر تروریست‌های فعال در جبهه حلب و به زعم آنها مشغول کردن نیروهای ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف و متفرق کردن آنها اعلام کرده‌اند. این منابع گفته بودند که «ائتلاف الجیش الحر و گروه‌های معارض دیگر از هنگام آغاز حملاتشان در حومه شمالی حماه در دوشنبه بر برخی شهرک‌ها و روستاها مسلط شده‌اند».

گروه تروریستی موسوم به جندالاقصی در بیانیه‌ای مدعی سیطره کامل بر شهرک صوان در 14 کیلومتری حماه شده بود

این در حالی است که تلویزیون رسمی سوریه از حملات هوایی شدید به تروریست‌های تکفیری در حومه حماه خبر داده است.

منابع حامی تروریست‌ها مدعی شده بودند که این افراد توانستند روز سه‌شنبه در پی درگیری شدید با نیروهای ارتش بر شهر طیبه الامام در شمال حماه مسلط شوند. درگیری‌ها میان

تروریست‌ها و ارتش سوریه تا ساعات صبح روز چهارشنبه دهم شهریور در جبهه‌های متعدد حومه شرقی و غربی حماه در مناطق مورک،‌حلفایا، بطش، کفرزیتا و مناطق دیگر ادامه داشته است.

گروه تروریستی موسوم به جندالاقصی ائتلافی را با حضور شماری از گروه‌های وابسته به باند الجیش الحر تشکیل داده، حملات تروریستی‌اش به حومه شمالی حماه را به زعم خود غزوه مروان حدید و هدف از آن را سیطره بر شهر حماه به عنوان شهری مهم از نظر استراتژیک و نظامی اعلام کرده است. مصطفی معراتی سخنگوی باند تروریستی جیش العز یکی از گروه‌های الجیش الحر در حملات به حماه مدعی شده است نبرد در حومه شمالی حماه تا رسیدن به مرکز شهر ادامه دارد.

نبرد حماه، حکومت سعودی در جست‌وجوی راهی برای رسیدن به قلب سوریه

تحولات جبهه حماه در میان جبهه‌های مختلف سوریه، نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده، برای تروریست‌های تکفیری که نام خود را به دروغ جهادی گذاشته‌اند و حامیان آنها، جبهه حماه از اهمیت بالایی برخوردار شده است، چرا که این گروه‌ها، گذرگاه حماه را برای کسب پیروزی در محورهای فوق‌العاده استراتژیک انتخاب کرده‌اند، برخی منابع تحولات حماه را نشانه بازگشت مجدد سعودی‌ها به قلب میدان سوریه پس از کاهش نفوذ گروه‌های وابسته به این رژیم در برابر گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه قلمداد می‌کنند.

این منابع بعید نمی‌دانند که گروه تروریستی داعش به گشودن جبهه‌های جدید در محور حماه به ویژه پس از شکست‌های اخیر در شمال سوریه دست بزند.

زمانی که گروه تروریستی موسوم به جندالاقصی و گروه‌های همپیمانش برای گشودن جبهه حماه انتخاب کرده‌اند، تصادفی نبوده و می‌توان تاکید کرد که آنچه این گروه‌ها، نام غزوه مروان حدید بر آن گذاشته‌اند، در حقیقت نبرد «جست‌وجوی روزنه‌ای برای نفوذ حکومت سعودی در قلب سوریه» است، طی ماه‌های اخیر بیشتر مناطق شمال سوریه به گذرگاهی برای افزایش سلطه ترکیه بر گروه‌های تروریستی تبدیل شده و نقش حکومت سعودی هم به تدریج کاهش یافته تا به نقش حاشیه‌‌ای تبدیل شود.

همزمان با این تحولات باید به کاهش سیطره رژیم سعودی بر گروه‌های تروریستی فعال در غوطه شرقی دمشق اشاره کرد که از لحظه‌ای که زهران علوش سرکرده گروه تروریستی جیش الاسلام به هلاکت رسید، افول نقش سعودی‌ها آغاز شد،‌اما در جنوب سوریه از یک سال پیش با سیطره اتاق موسوم به الموک بر گروه‌های تروریستی، نفوذ سعودی‌ها هم کم کم از بین رفت.

به همین سبب، روزنامه الاخبار در تحلیل خود خاطر نشان می‌کند که حماه گذرگاه بازگشت رژیم سعودی در سایه مذاکراتی است که ممکن است بهره و سود آن به آنکارا برسد نه ریاض.

الاخبار در ادامه نوشته است در سایه این داده‌ها، به نظر می‌رسد گزینه رژیم سعودی مبنی بر انتخاب استان استراتژیک حماه به این خاطر بوده تا گذرگاهی برای بازگشت این رژیم به صحنه نظامی سوریه باشد به ویژه با توجه به  این‌که نگرانی‌های ریاض از احتمال قراردادی افزایش یافته که به نظر می‌رسد بازیگران ترک یکی از مهمترین طرف‌های منطقه‌ای باشند که به زیان ریاض از این تحولات سود ببرند.

انتخاب زمان حملات تروریستی به حومه حماه در مرحله‌ای صورت گرفته است که گروه تروریستی جندالاقصی در پی تبدیل شدن به کعبه آمال بخش زیادی از تروریست‌های تکفیری تقویت شده است،‌تروریست‌هایی که قبلا در صفوف جبهه النصره می‌جنگیدند و سپس از آن جدا شدند، گروه تروریستی اجناد القوقاز(تروریست‌های منطقه قفقاز) هم جندالاقصی را در تجاوز به حماه همراهی می‌کند.

روابط حسنه جندالاقصی با داعش

گروه جندالاقصی یکی از مبهم‌ترین گروه‌های تروریستی در سوریه قلمداد می‌شود، به عنوان مثال این گروه از نظر وفاداری به القاعده پایبند است بدون این‌که روابط حسنه‌اش با گروه تروریستی داعش خدشه‌دار شود،‌جندالاقصی یک گروه صرفا تکفیری است، اما هنگامی که ضرورت اقتضا کند با گروه‌های تروریستی وابسته به الجیش الحر ائتلاف می‌کند.با این حال نگاهی به مواضع گروه‌های تروریستی در جریان حماسه ادعایی فتح حلب علیه گروه تروریستی جندالاقصی ازعمق اختلاف و دودستگی میان این گروه‌ها حکایت می‌کند، رسانه‌های وابسته به باند تروریستی جیش الفتح، گروه تروریستی جندالاقصی را به سبب خودداری از شرکت در درگیری‌های اخیر حلب، جندالافعی خطاب می‌کردند.

سرکردگان جندالاقصی یکی از دلایل جدایی خود از باند جیش الفتح را این‌گونه اعلام کرده بودند:«به این خاطر از جیش الفتح خارج شدیم، زیرا از ما می‌خواستند با داعش بجنگیم».

جندالاقصی ایستگاه‌های زیادی را گذرانده است که سبب شد این گروه در متن ائتلاف‌هایی قرار بگیرد که میان گروه‌‌های تروریستی تشکیل می‌شد و آن را به زعم خود ائتلاف‌های انقلابی می‌خواندند که از جمله به آنچه ائتلاف جیش الفتح خوانده شده، می‌توان اشاره کرد که سرکردگی آن را جبهه النصره برعهده دارد که نام خود را اخیرا به جبهه فتح الشام تغییر داده است، اما طولی نکشید که جندالاقصی از جیش الفتح جدا شد تا اینکه بار دیگر از گذرگاه حماه به صحنه برگشت. برخی منابع عربی معتقدند که جندالاقصی از لحظه تشکیل خود از حمایت سخاوتمندانه سلفی‌های کویت بهره‌مند بوده است،

الاخبار از نقش رژیم سعودی و تاثیرگذاری آن بر گروه تروریستی جندالاقصی خبر داده می‌نویسد دو سرکرده تاثیرگذار در مسیر گروه جندالاقصی علاوه بر موسس آن به نام ابوعبدالعزیز القطری فلسطینی‌الاصل فعالیت داشته‌اند که اولین نفر، عبدالله العتیبی کویتی و دومین نفر، ابوذر النجدی اعلام شده‌اند(النجدی قبلا در زندان‌های سعودی‌ها زندانی بود، اما رژیم سعودی در ادامه وی را در کنار بسیاری دیگر از زندانیان خود به شرط رفتن به سوریه به بهانه جهاد آزاد کرد)

صحنه نخست فعالیت جندالاقصی ابتدا حومه شمالی حماه بود که بعدا با فشار ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره به ادلب منتقل شد،‌این گروه، خشم جیش الفتح و همپیمانانش را به سبب مخالفت با مشارکت در درگیری‌های حلب و آنچه حماسه فتح حلب می‌خواندند، برانگیخته بود.

گروه‌های تروریستی خشمگین از گروه تروریستی جندالاقصی،‌مخالفت این گروه را به وفاداری‌اش به گروه تروریستی داعش مرتبط کرده بودند، البته آنچه به منابع جهادی موسوم هستند، علت اصلی کناره‌گیری جندالاقصی از حملات اخیر تروریست‌های دیگر به حلب، درگیری غیر علنی بر سر نفوذ میان ترکیه و رژیم سعودی اعلام شده است،‌برای نبرد حلب را یک نبرد کاملا ترکیه‌ای(گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه) نامیده‌اند، طراحان حملات اخیر گروه‌های تروریستی همچون جندالاقصی در حماه بر این مسئله حساب باز‌کرده‌اند که «پیروزی‌ها در این جبهه، همه(گروه‌های تروریستی) را متحد می‌کند، همانطور که شکست، آنها را متفرق می‌کند» . یک منبع تکفیری ادعا کرده است طی دو روز آینده، بیشتر گروه‌ها(تروریستی) به نبرد(حماه) خواهند پیوست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس