کد خبر 626250
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی جدید اعلام کرده که می‌توان با کشورهای اوپک در خصوص کاهش تولید نفت به توافق رسید و در عین حال ایران را که تازه چند ماهی است از تحریم‌ها رهایی یافته از این توافق مستثنی کرد.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد، می‌توان در خصوص کاهش تولید نفت کشورهای اوپک به توافق رسید و حتی ایران را از این امر مستثنی کرد، چرا که ما متوجه هستیم که ایران  تازه چند ماهی است از تحریم‌ها رهایی یافته و باید اجازه داشته باشد تولید نفت خود را افزایش دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه که در «ولادی‌وستوک» در نزدیکی مرز روسیه با چین با بلومبرگ مصاحبه می‌کرد، گفت، با وجود اینکه گفت‌وگوها در ماه آوریل در خصوص پیوستن و یا عدم الحاق ایران به این توافق به نتیجه نرسیده بود، اما کشورها هم‌اکنون به این درک رسیده‌اند که ایران باید اجازه داشته باشد تولید نفت خود را افزایش دهد.

وی افزود، ممکن است پیشنهاد تکمیل این طرح را زمانی که با «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد در هفته آینده در نشست گروه 20 در چین دیدار کرد، مطرح کند.

بنا بر این گزارش، قیمت نفت در یک ماه گذشته بر اساس این گمانه‌زنی‌ها که سازمان کشورهای صادرکننده نفت با کشورهای غیرعضو در نشستی غیررسمی در الجزایر به توافق برسند، حدود 10 درصد افزایش یافته است. اما کاهش طولانی مدت در قیمت نفت خام که از دو سال پیش تا کنون بیش از نصف شده است، که همین امر نیز اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت را با مشکل مواجه کرده است.

پوتین در گفت‌وگو با بلومبرگ تأکید کرد: «من بسیار مایلم امیدوار باشم که تمام شرکت‌کنندگان در بازار نفت که تمایل به ایجاد ثبات در قیمت جهانی نفت دارند در پایان تصمیم مناسب را اتخاذ کنند. ولیعهد عربستان شریک بسیار قابل اعتمادی است که می‌توان با او به توافق رسید و می‌توان مطمئن بود که به این توافقات احترام گذاشته شود».

وی افزود: «شرکای سعودی ما در آخرین زمان نظر خود را عوض کردند. ما طرح فریز تولید نفت اوپک را رد نکرده‌ایم. موضع ما تغییر نکرده است».

کشورهای عضو اوپک قرار است گفت‌وگوهایی غیررسمی در تاریخ 27 سپتامبر در الجزایر و در حاشیه کنفرانس صنعتی مجمع بین‌المللی انرژی داشته باشند. قرار است از جانب روسیه وزیر انرژی این کشور در این کنفرانس شرکت داشته باشد.

شبکه بلومبرگ همچنین به نقل از پوتین گزارش داد که آمریکا و روسیه بزودی توافق بر سر بحران سوریه را اعلام خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد، مسکو و واشنگتن به توافق در زمینه مبارزه علیه تروریست‌ها در سوریه نزدیک شده‌اند و این امر گامی مهم در مسیر پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه خواهد بود.

وی در این رابطه گفت: «ما به تدریج در مسیر صحیح قرار گرفته‌ایم. من این گزینه را رد نمی‌کنم که ما می‌توانیم در خصوص مسئله‌ای در آینده به توافق برسیم و توافقات خود را به جامعه بین‌المللی ارائه کنیم».

پوتین همچنین تأکید کرد: «گفت‌وگوها (میان روسیه و آمریکا) بسیار دشوار است. یکی از مشکلات اصلی که ما بر رفع آن اصرار داریم این است که آن بخش به اصطلاح سلامت از گروه‌های معارض سوری از گروه‌های افراط گرا و سازمان‌های تروریستی مجزا شوند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس