کد خبر 626223
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

کارشناس فوتبال ایران گفت: کارلوس کی‌روش هم از دیدن این همه اشکال تیم درون زمین سورپرایز شد چرا که خودش این مسئله را دید.

جلال چراغپور در مورد پیروزی 2 بر صفر تیم ملی ایران مقابل قطر و عملکرد فنی دو تیم صحبت‌های زیر را انجام داد:

* قطر از لحاظ گروهی عملکرد خوبی نداشت

وی درمورد عملکرد فنی قطر اظهار داشت: درمورد بازی شب گذشته مقابل قطر از چند جنبه باید صحبت کرد، بازی برگشت ما مقابل این تیم 6-5 ماه دیگر انجام می‌شود و مشکلی نداریم که بخواهیم اشکالات فنی دو تیم را بیان کنیم. چیزی که قبل از بازی همه درمورد آن صحبت می‌کردند، تشکیل تیم قطر به صورت تیمی منتخب بود. آنها به شکل منتخب جهان یا تیم‌های منتخب شهرها و ... کنار یکدیگر جمع شدند، معمولاً تیم‌هایی که به صورت منتخبی تشکیل می‌شود دارای بازیکنان با اسم‌های بزرگ و فوق‌العاده مطرح هستند، اما مشکلی که این نوع تیم‌ها پیدا می‌کنند،‌ ناهماهنگی و از لحاظ کارگروهی و تیمی شرایط مناسبی ندارند.

کارشناس فوتبال ایران یادآور شد: معمولاً تیم‌های منتخب جهان یا منتخب لیگ‌ها و شهرها، مقابل یک تیم معمولی باشگاهی هم متحمل شکست می‌شوند؛ چراکه این تیم‌ها از لحاظ بازی سطح پایینی دارند. قبل از مسابقه موجی روی تک‌تک بازیکنان قطر ایجاد شد که آنها از کشور برزیل، سودان، گینه، اروگوئه و... هستند. از لحاظ تک‌مهره‌ای نفرات قابل اتکایی داشتند، ولی از انسجام تیمی مناسب برخوردار نبودند.

*‌ قطر در انجام بازی‌های کوچک کنار بازی بزرگ قوی بود

چراغپور در ادامه تأکید کرد: یک تیم یک‌دست مرتب و روان از قطر ندیدیم و تنها چیزی که در این تیم خطرناک بود، اجراهای سه نفره یا چهارنفره بود. آنها در 7 صحنه کار خود را برای رسیدن به گل انجام دادند، ولی توپ‌هایشان به گل تبدیل نشد. قطر در انجام SMALL SIDE GAME (بازی‌های کوچک کنار بازی بزرگ) قوی بود، آنها در ترکیب‌های دو، سه یا چهارنفره موفق ظاهر می‌شدند اما در بازی گروهی 11 نفره عملکرد خوبی نداشتند. مشکل بعدی قطر ضعف منطقه دفاعی بود. منطقه میانی قطر برای ضدحمله تدارک دیده شده بود، اما مهاجمان این تیم کند بودند. مهاجم قطر سه مرتبه با پژمان منتظری روبرو شد که منتظری یک بار با خطا و دو بار به صورت مناسب توانست او را متوقف کند.

* از نداشتن یک مینیاتورکار یا طراح رنج می‌بریم

وی درمورد شرایط فنی تیم ملی ایران عنوان کرد: در تیم ملی ایران یک مشکل اساسی وجود داشت که در طول 100 دقیقه بازی از آن رنج بردیم، به غیر از گل دوم که بعد از گسستگی قطر در دقیقه 98 با کاری از میانه زمین به ثمر رسید، در طول بازی طراحی خاصی نداشتیم. عدم حضور یک طراح یا مینیاتورکار در تیم ملی ایران احساس می‌شد. ترکیب سعید عزت‌اللهی و آندرانیک تیموریان شاید در بازی‌های داخل خانه مشکل نداشته باشد، اما در بازی‌های خارج از خانه این مسئله مشکل‌ساز می‌شود. تیم ما یک معمار کوچک یعنی کسی که بتواند کار طراحی را انجام دهد، پاس کوتاه و پاس ریز در فضاهای کوچک ارسال کند را نداریم. عزت‌اللهی فوتبالیستی است که اساساً کار طراحی پاس را انجام نمی‌دهد و وظیفه ضد فوتبال، درگیری، توپ گرفتن، تکل زدن و... را دارد. این نوع فوتبال مشکلی ندارد، اما این سبک بازیکن باید در کنار یک طراح باشد، به طور مثال اگر در بارسلونا بوسکتس در عقب زمین این عملکرد را دارد، مقابل او اینیستا و راکیتیچ بازی می‌کنند، آنها هیچ‌وقت دو بوسکتس در زمین ندارند.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه تأکید کرد: مهره‌های تیم ملی بسیار خوب و قدرتمند هستند و این سال‌ها از موقعیت‌هایی است که می‌توانیم از بازیکنان‌مان راضی باشیم. تیم ما در دفاع چپ با مشکلاتی روبرو بود و در آن منطقه گسست ایجاد می‌شد، رامین رضائیان در دفاع راست، فردی مستحکم‌تر است، اما خواصی که در ذهن این بازیکن به عنوان یک مهره هجومی وجود دارد، در دو نوبت مشکل‌ساز شد. ما در کل بازی در 7 موقعیت دچار گسست شدیم که اگر این شرایط را در بازی‌های مقابل تیم‌های هجومی مثل کره داشته باشیم، با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم و حتماً گل خواهیم خورد.

* گلر ما کمی متزلزل بود

چراغپور در مورد عملکرد علیرضا بیرانوند گفت: گلر تیم ملی کمی متزلزل بود و به نظر می‌رسد برای بازی‌های سخت‌تر و پیچیده‌تر با مشکل روبرو می‌شود. او در سه خروجی که داشت، یک بار توپ از دستش رها شد، یک بار توپ از بالای سرش رد شد و یک مورد هم دفع توپ انجام داد. این مسئله برای یک بازی که متعادل است، فاجعه می‌سازد، کمااینکه دیدی اشتباه گلر قطر این تیم را به انتهای جدول رساند. چند مشکل هم در جلوی زمین داشتیم، نمی‌خواهم حرفی بزنم که این پیروزی به کام اهالی فوتبال تلخ شود، اما وظیفه داریم این موارد را بیان کنیم، در تیم ملی دو زوج هجومی بسیار قوی داریم، زوج سردار آزمون و مهدی طارمی در کنار زوج رضا قوچان‌نژاد و کریم انصاری‌فرد خط حمله قوی برای ما می‌سازند،‌ اما دلیلی ندارد که ما این دو زوج را دو بار با چرخش روبرو کنیم و آنها را در زمین جابه‌جا کنیم. جام ملت‌های اروپا که الگوی فوتبال است یک ماه پیش به پایان رسید. لیگ قهرمانان هم الگوی دقیقی از فوتبال روز است، آیا شما در این مسابقات دیده‌اید که 4 تعویض در این دو پست صورت بگیرد و این‌چنین مهاجمان دچار چرخش شوند، به نظر من این یک حرکت احساسی بود و دیدید که کریم انصاری‌فرد هم به چه شکلی توپ را در یک وجبی دروازه به بیرون زد. این از دست رفتن موقعیت به دلیل ضعف فنی بازیکن نیست، بلکه فشار 70 دقیقه‌ای بازی را روی مهاجم انداخته‌ایم،

*‌ استایل حمله ایران مدرن نبود

وی در مورد عملکرد فنی ایران یادآور شد: باید استایل بازی ایران را بررسی کنیم و ببینیم که ما چطور می‌خواستیم به گل برسیم، سیدجلال حسینی و پژمان منتظری از خط دفاع توپ‌ها را بلند ارسال می‌کردند و تمام ارسال‌های حاج صفی هم برای تیر دوم بود که از آن طرف به  بیرون می‌رفت. از جناح راست هم جهانبخش وظیفه نفوذ و ارسال را داشت. استوپی که او در دقیقه 100 انجام داد و با یک شوت گل دوم ایران را به ثمر رساند، نشان داد که قطر چقدر در دفاع گسسته است. ما درجریان بازی واکنشی برای گلر قطر به وجود نیاوردیم، استایل حمله ما مدرن نبود و طارمی هم درخط حمله بیش‌تر یک خرابکن بود که بیش‌تر وظیفه کوبیدن دفاع حریف را داشت. وقتی ما تا این اندازه بازیکن تاکتیکی داریم که روی زمین خوب کار می‌کند، باید بیش‌تر روی این مسئله کار کنیم. در کل نمره 55 یا 60 را به تیم ملی می‌دهم، یک پیروزی بسیار شیرین به‌دست آوردیم و در ابتدای کار 3 امتیاز بسیار حساس کسب کردیم اما فراموش نکنید که راه بلند است و ممکن است سایر تیم‌ها این 3 امتیاز را از کیسه ما بردارند.

* کی‌روش از این همه اشتباه سورپرایز شد

چراغپور در پاسخ به این سؤال که کی‌روش اعلام کرده زمان آماده‌سازی کافی را در اختیار نداشته است و اینکه آیا این حرف منطقی است عنوان کرد: کی‌روش از نظر فنی از همه ما جلوتر است؛ چراکه رأس فنی تیم، اوست. ما نظرمان را بعد از تولید و به نمایش گذاشته شدن تیم می‌دهیم و در اصل شاخه چهارم این روند هستیم. وقتی حاج صفی در دفاع چپ استفاده می‌شود و آن‌قدر دریبل می‌خورد باید مقابل او بازیکنی گذاشته شود که ضرب توپ را بگیرد و توپ تمام شده به حاج صفی برسد. این اتفاق با برگزاری جلسات تئوری و هوش و فکر بازیکن جبران می‌شود و نیاز به زمان یک ماهه یا 20 روزه ندارد،‌ با یک کوچ 15 دقیقه‌ای و قطع و اصلاح بازی این مسئله حل خواهد شد و اینکه بگوییم زمان نبوده قابل قبول نیست. به نظر من کی‌روش از این همه اشکال تیم داخل زمین سورپرایز شد چون خودش این اشکلات را درون بازی دید.

* فوتبال ما از چینی‌ها مدرن‌تر است

وی درمورد دیدار مقابل چین عنوان کرد: در 20 سال گذشته و یا حتی بیش‌تر کل ساختار فوتبالی که در مغز چینی‌ها برای فوتبال است، از ساختار مغزی و فکری ما عقب‌ترند و ما از آنها مدرن‌تر هستیم، البته باید حواس‌مان را بیش‌تر جمع کنیم و اشکال نداشته باشیم. در میان زمین طراح می‌خواهیم و این همه تغییر در خط حمله نیاز نداریم. استایل بازی ما برای آسیا غلط است. کی‌روش این اسکلت از بازی را برای جام جهانی طراح کرده تا گل‌های زیادی نخوریم. وقتی به آسیا آمدیم دیدیم در زمانی که حمله‌ای بازی می‌کنیم با اشتباهات زیادی روبه‌رو می‌شویم. در مرحله مقدماتی جام جهانی فقط نمی‌توان دفاع کرد و باید هجومی کار کرد، اما این تیم استایل بازی هجومی را ندارد. اسکلت اساسی و تفکر کی‌روش روی جمع بازی کردن و ضدحمله است. او این کار را به‌خوبی بلد است و هر کسی که مقابل ما حمله کند، با مشکل روبه‌رو می‌شود، اما زمانی که نیاز به بازی هجومی داریم، دچار مشکل می‌شویم.

*‌ اعتراض به داور ساختگی و توافقی بود

کارشناس فوتبال ایران در رابطه با شکل اعتراضی که از سوی کادر فنی ایران به داور انجام شد، عنوان کرد: آن شکل از اعتراض و حمله به داور ساختگی و توافقی بود، غیرممکن است 8 نفر با یکدیگر با هم عصبانی شوند و یک حرکت و برخورد را انجام دهند، این نوع اعتراض کاملاً طراحی ‌شده  از سوی نیمکت تیم بود و برای ایجاد فشار روی داور استفاده می‌شد، گزارشگر بازی هم تلاش می‌کرد داور را بسیار ضعیف نشان دهد و دائم می‌گفت این چه داوری است که برای بازی گذاشتند، گفتمانی که گزارشگر بازی داشت، به نظر رسید به نیمکت رسیده و شرایط به‌نحوی بود که آنها احساس می‌کردند اگر فشار روی داور گذاشته شود، نحوه قضاوت او چرخش پیدا می‌کند. همان‌طور که دیدید بعد از اولین اعتراض گزارشگر بازی هم اعلام کرد که سوت داور چرخش پیدا کرده است. وقتی مجموعه این رفتارها مثل یک پازل کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که چرا همه با هم اعتراض می‌کردند. این طراحی شده بود و اصلا طبیعی نبود.

وی در پایان درمورد اینکه آیا این رفتار درست بود، عنوان کرد: این یک ایراد است و همه دنیا رفتار و فرهنگ ایران می‌بینند. این نوع پرخاشگری حتماً با عکس‌العمل کنفدراسیون فوتبال دنیا روبه‌رو شده و باعث می‌شود که در بازی‌های بعدی حساسیت روی تیم ما بیش‌تر شود و با کوچک‌ترین برخورد، با جریمه مواجه شویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    عالی بود استاد چراغپور
  • امیر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    عالی بود استاد چراغپور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس