شورای صنفی نمایش در اقدامی عجیب تفکرات حاکم بر سینما را علنی کرد و ابتدا افزایش قیمت فیلم «فروشنده» را توجیه و در ادامه از اکران فیلم امکان مینا در سرگروه سینمایی جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، فیلم سینمایی «امکان مینا» در شرایطی سرگروه خود را از دست داد که فیلم با مشکلات عدیده اکران شد. 13 مردادماه این فیلم بالاخره با پخش بنیاد سینمایی فارابی که سالها غیرفعال بود روانه اکران شد. دفتر پخشی که سالها غیر فعال بوده است طبعا نمی تواند آنگونه که دفاتر فعال می توانند سالن داران را مجاب به نمایش فیلم کند.

نکته حایز اهمیت دیگر این که از ابتدای سال که فیلم های متعددی اکران شده است تعدادی از آثار کف فروش خود را در هفته های آخر اکران تامین نکردند اما شورای صنفی نمایش با اغماض اجازه داد تا هفت هفته اکران خود را پرکنند، چگونه است که فیلمی که به لحاظ درام و تعلیق کار ارزنده و مناسبی همچنین موضوع فیلم درباره تحرکات و فعالیت سازمان منافقین است این گونه با بی مهری شورای صنفی نمایش مواجه می شود و دستور عدم اکران فیلم در گروه فیلم صادر می شود و فیلمی دیگری جایگزین می شود.  شورای صنفی نمایش در محاسبه کف فروش به گونه ای عمل می کند که طلافروش در ارایه طلا به مشتریان هیچ کس نمی تواند از روند فروش فیلم ها و محاسبات شورای صنفی نمایش اطلاع درستی کسب کند. این شورا که برخی از آثار را با تخلفات جدی در هفته های متمادی نگاه داشت حال باید دید چگونه برای فیلم امکان مینا هیچ شرایطی برای نگاه داشتن فیلم فراهم نشد.

جالب اینجاست همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش برای فیلم امکان مینا هیچ اغماضی نمی کند و اجازه نمی دهد فیلم در سرگروه باقی بماند اما برای فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی حاضر است بدون اینکه افزایش قیمت در شورای صنفی مطرح شود اجازه می دهد سخنگوی شورای صنفی درباره افزایش قیمت فیلم به مصوبه قبلی استناد کند و توجیهی فراهم می کنند که فیلم دچار مشکل نشود و قیمت بلیت افزایش یابد. در این شرایط که اسعدیان با نگاه فیلم فرهادی همراه می شود و حاضر است بدون مطرح شدن قیمت بلیت در شورای صنفی نمایش با افزایش آن موافقت کند به یکباره اصغر فرهادی و پخش کننده اعلام می کنند قیمت بلیت به حالت سابق بازگردد و شورا تصمیم گیری درباره قیمت بلیت را در شورای بعدی موکول می کند و قیمت بلیت همچنان 12 و 15 هزار تومان ارایه می شود.

جالب تر این که این شورای صنفی نمایش حاضر نشد فیلمی درباره تاریخ معاصر و با موضوع انقلاب و سازمان مجاهدین را تا 7 هفته در سرگروه نگه دارد و حکم به سربریدن فیلم داد. اینجاست که تفکرات انقلابی در هیچ کجای سینمای ایران جایگاه ندارد و نمی تواند موفق عمل کند با این رفتار سینمای انقلاب را یکبار در جشنواره فیلم فجر و این بار در شورای صنفی نمایش سر بریدند.

هنوز زمان زیادی از صحبت های وزیر ارشاد در گفت و گوی ویژه خبری نگذشته که با عملکرد شورای صفنی نمایش در برخورد با «امکان مینا» مواجه شدیم، ایشان  تاکید داشتند تلاش داریم فیلم‌های ارزشی را مورد حمایت قرار دهیم ایکاش اعضای شورای کمی به صحبت های سیاستگذار فرهنگی کشور گوش فرا می دادند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس