روسیه با استفاده از پایگاه هوایی همدان، پیامی به آمریکا داد مبنی بر اینکه همه احتمالات نظامی ممکن است. واشنگتن نیز با استفاده از برگه کُردها در حسکه وضعیت را در سوریه مشتعل کرد؛ شهری که می‌تواند رخدادهای مهم منطقه‌ای از آن آغاز شود.

به گزارش مشرق، پس از اینکه روسیه از پایگاه هوایی همدان در ایران استفاده کرد و مواضع داعش را هدف قرار داد، آمریکا در پاسخ به این پیام مسکو، برگه «کُردها» را در شهر حسکه واقع در شرق سوریه رو کرد. دمشق نیز در واکنش به این مسئله، کُردها را هدف حملات هوایی خود قرار داد.

جنگنده‌های سوری برای نخستین بار مواضع نیروهای کُرد «آسایش» را در واکنش به افزایش تنش عناصر این گروه در حسکه هدف قرار دادند و پس از آن بود که ترکیه نیز شهر «جرابلس» واقع در استان حلب را اشغال کرد؛ مسئله‌ای که آنکارا مدعی شد در راستای «عملیات نظامی برای مبارزه با داعش و تضمین تمامیت ارضی سوریه» انجام گرفته است.

به گزارش وبگاه «النشره»، در واقع تحولات جدیدی در سوریه و منطقه در حال شکل گیری است که نشانه‌های آن از شهر حسکه آغاز شده است. البته اطلاعاتی نیز از توافق سوریه، ایران و ترکیه برای آغاز نبرد واحدی علیه نیروهای کُرد وجود دارد.

 همزمان با این مسئله، برخی از برآوردهای جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز نشان میدهد که طی هفته‌های آتی طرفهای منطقه‌ای جدید دیگری وارد نبردهای شمال سوریه خواهند شد. به گفته وبگاه عبری «دبکا» احتمال دارد جنگنده‌های چینی نیز وارد درگیریهای آتی شوند و زمینه این مسئله نیز در جریان سفر یک هیئت نظامی چینی به دمشق صورت گرفته است.

با وجود آتش‌بسی که روسیه با میانجیگری خود در حسکه برقرار کرد، ولی خبرها از این مسئله حکایت دارد که گروههای نظامی کُرد در شهر «قامشلی» سوریه از نیمه شب سه شنبه گرد هم آمده اند و در مقابل نیروهای تُرک نیز منتظر آن هستند که این نیروها به سوی جرابلس حرکت کنند.

روزنامه «واشنگتن تایمز» آمریکا نیز به نقل از «توماس مکینری» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا ادعا کرد که «شاخصه های متعددی از توافق سه جانبه ایران، سوریه و ترکیه به حکم منافعت مشترک [سه کشور] در برابر خطر جدایی کُردها از حکومت سوریه وجود دارد که رؤیای فدرالی شدن کُردها را پش از آنکه عملی شود، بر باد می‌دهد».

روزنامه «لاستامبا» ایتالیا نیز به نقل از منابع بلندپایه در وزارت دفاع این کشور گزارش داد که رخدادهای میدانی غیر قابل پیش بینی در نبردهای آتی کُردها با ارتش سوریه در حسکه صورت خواهد گرفت و احتمال دارد که کُردها با دستور آمریکا محل درگیری را از جرابلس به جبهه های شمالی تغییر دهند.

از سوی دیگر، یک تحلیلگر نظامی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» اعلام کرد که با استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان مشخص شد که تصمیم راهبردی غیر قابل بازگشتی اتخاذ شده است که بر اساس آن روسیه، سوریه، حزب الله و ایران قصد دارند نبردهای حلب را پیش از موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان برسانند.

وی با اشاره به سفر غیر منتظر هیئت نظامی چینی به دمشق اعلام کرد که رخدادهای آتی «خطرناکتر و گسترده تر از مرزهای حلب» خواهد بود و جنگنده های چین نیز  برای نخستین وارد وارد سوریه خواهد شد و این مسئله نیز کافی است که اسرائیل نگران شود.

این تحلیلگر ادعا کرد، احتمال دارد در دیدار هیئت چینی با «فهد جاسم الفریج» وزیر دفاع سوریه مسئله استفاده از جنگنده های چین نیز بررسی شده باشد، و یک ناو هواپیمابر پکن نیز در بندرگاه «طرطوس» (غرب سوریه) از یک سال پیش پهلو گرفته است؛ هر چند که این خبر تأیید نشده است.

وی به نقل از برخی از افسران بلندپایه سرویس جاسوسی آمریکا مدعی شد، امکان دارد چین نیز وارد خط حمله هوایی به گروه تروریستی «الجیش الإسلامی الترکستانی» در سوریه شود؛ گروهای که بیش از 3 هزار تروریستی «اویغوری» در آن حضور دارند و در شمال سوریه نیز مستقر هستند.

به هر حال، پس از پیام روسیه به آمریکا که در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری است، میتوان این برداشت را کرد که مسکو همچنین به اطراف درگیر در بحران سوریه فهماند که همه احتمالات نظامی موجود است.

روزنامه «پولوتیس» فرانسه به نقل از یک منبع نظامی روس گزارش داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قصد دارد غافلگیری جدیدی را آغاز کند که تأثیر آن از موارد مشابه گذشته کمتر نیست و مقدمات دیدار «بشار اسد و رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور سوریه و ترکیه در دمشق را فراهم خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    گرگها دور هم جمع شده اند برای قربانی کردن کردها
  • قاسم ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردها تا در زمین آمریکا بازی می کنند شایسته قربانی شدن هستند.
  • مجید ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ناشناس 2:24 : معمولا در این جور مواقع بصیرت افراد خیلی کم است!! اگر کردهای سوریه فریب تظاهر امریکا را نمی خوردند امریکا نمیتوانست در سوریه و عراق نیرو پیاده کنه و فتنه تکفیریها خیلی سریعتر تمام شده بود!!!
  • ایرانی ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    برعکس کردها وامریکا وغرب دور هم جمع شده برای تجزیه وبه اتش کشیدن منطقه...مگه همین کردها با ارتش ازاد وحشی همکاری نداشتند؟؟مگه همین بارزانی به ارتش ترکیه برای ورود به عراق مجوز نداد؟؟متن بالا را بخونی متوجه میشی افسار کردها در دست کیست؟وصلح وجنگشان را چه کسی تععین میکند
  • سید ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    اشتباه می کنید. این کردها هستند که اکنون بسان داعش در دستان امریکا و به عنوان ابزاری در بازی به نفع اسرائیل دارند فعالیت و اغتشاش می کنند. باید با اشوبگر مقتدرانه برخورد کرد
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    اکراد خودشون قربانی طمعشون در خودمختاری و استقلال هستن و به این بهانه آلت دست شرق و غرب شده اند!
  • علی ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردها همه جورشون به غیر از طایفه‌ای که قصد بر هم زدن امنیت و تمامیت ارضی کشور رو دارن رو چشم ما جا دارن و برادر و خواهرهای ما هستند. اما تجزیه طلب‌ها حواسشون باشه که این تو بمیری دیگه از اون تو بمیریها نیست!
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    خود کردها مقصر هستند وقتی بازیچه آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه قرار می گیرند چه انتظاری دارید
  • ahmad ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردها همیشه نامردی کردن و میکنن. باید آنها را زمینگیر کنند .اشتباه کردیم وقتی زیر تیغ داعش بودند بهشون کمک کردیم و سلاح دادیم
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردهای عراق و سوریه اگه عاقل باشن به طناب امریکا اویزون نمی شن
  • ياسر ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    قدرت آمريكا رو ميبينيد در ايجاد تفرقه و تشتت بين مسلمانها. نص صريح قرآن رو رها ميكنن و دنباله رو طاغوت شدن. قدرت و مكر امريكايي... واقعا عجيبه كه باعث شدن قوميت ملاك مرزبندي بشه ،‌همه هم دين هستند و بر طبل تفرقه مي كوبن كه ما زبانمون تركيه و كسي كه تركي صحبت نكنه نبايد بياد تو محدوده ي ما ، ما زبانمون بلوچيه كسي كه بلوچي صحبت نكنه بايد بره ازمحدوده ي ما خارج بشه! فقط كردها حق ورود دارن و... ايشالله خدا اين مسخره بازي دنيا رو خودش خاتمه بده كه حالم از اين دنيا و آدمهاش بهم ميخوره...
  • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردها اگر قدرت بگیرند کسی حریفشان نخواهد شد و به مراتب اوضاع پیچیده تر خواهد شد پس بهترین تصمیم این است که مانع پیشروی و شاخ شدن کردها بشوند منظور کردهای سوریه و عراق و ترکیه هستش
  • iran ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    درود، با توجه به تحولات عراق و سوریه از آغاز ، کردهای عراق در ابتدا ادعای استقلال کردن و این خود باعث تصرف داعش بر عراق و حتی نزدیک بود خود کردهای عراق نیز قربانی بشن و این خیانت به کشور عراق بود و حالا همون کار کردهای سوریه انجام میدن و مطمئن باشید باز شکست خواهند خورد و آلت دست امریکا شدن....
  • وحید ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردهای حسکه، با موش دوانیِ آمریکا، سازِ ناشیانه ای را کوک کرده اند که انشاءالله نیست و نابود می شوند. حساب این مزدورهای حسکه و پ ک ک از کردهای شریف ایران و عراق و حتّی ترکیه و سوریه، جداست.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    یه کشتاری از تجزیه طلبای نجس انجام بدیم که دیگه این رویاهای کثیف به ذهن حیوون صفتشون خطور نکنه. دخل همتونو میاریم. فکر کردید با کی طرفید؟ مرگ بر هر چی تجزیه طلب کثیفه از هر قشر و نژادی
  • نادر ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    یه کرد خوب اونی که از جدایی طلبی حرفی به زبون نیاره
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    چین هرگز به صورت مستقیم وارد نخواهد شد این مسئله حتی یه قرینه هم نداره
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردها خیلی جرات دارن در این بلبشو حرف از خودمختاری میزنن. کردها اگر راست میگن الان زمان خوبی برای خودمختاری نیست. صبر کنن آب از آسیاب بیفته بعد هم گفتگو کنند نه الان که هر لحظه می تونن لقمه ی چرب گرگی بشن. گر چه ادعای خودمختاری از ریشه غلطه.
  • محمد ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    دیدید که جو بایدن آب پاکی رو دست کردها ریخت و گفت ترکیه متحد مهم ماست و از دخالتش حمایت میکنیم آمریکا هم کردها رو تهدید کرد به شرق فرات برگردند وگرنه دیگه پشتیبانی هوایی نخواهند داشت حالا کی کردها رو بازی داده؟! آمریکا شیطان بزرگ!!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ایشاالله نه ان شاء الله
  • محمود ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    همه دارن توزمین امریکا یا روسیه بازی میکنن ایران باید به شعار نه شرقی نه غربی امام پایبند باشه
  • حسن طیب لی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ما ملت در ایران زیر یک پرچم ان هم پرچم جمهوری اسلامی همه باهم (فارس , ترک کرد قهرمان, لر, بلوچ , ترکمن و شمالی و جنوبی و غربی و شرقی و مسلمان و غیر مسلمان سنی و شیعه خلاصه همه وهمه) متحد و برادریم و در برابر هر متجاوز خارجی تا آخرین قطره ی خون ایستاده ایم. همه جای ایران سرای من نه سرای ما ایرانی هاست.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ما خودمون باید با داشتن ده ها فروند جنگنده امثال سوخو 30 برفراز سوریه و عراق پرواز داشته باشیم والا بی تعارف نمی شه روی روسیه و چین حساب کرد چون این دول دنبال مقاومت و ارزش نیستند دنبال منافع هستند یعنی چرب تر بهشون داده بشه چپ می کنن ، در شرایط فعلی در سوریه تعداد نیروهای مقاومت بسیار کمتر از حرامزاده هاست و پشتیبانی هوایی تا حدی توازن می ده پشتیبانی که توسط روسیه انجام می شه و با توجه به سابقه روس ها خیلی جالب نیست ، باید هر طور شده جنگنده بخریم .
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    انشاالله چند سالی دیگه خواهیم داشت.
  • رحمن ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کردهای عراق و سوریه باید به سرزمین اصلی خود ایران برگردند تاروی آرامش را بخود ببینند داشتن یک کشور مستقل یعنی در گیری با سه کشور و رفتار منافقانه دنیای استکباری با دادن پول و اسلحه و تشدید اختلافات در منطقه روزگار کردها را سیاه می کند
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    این جنگ برای فروش سلاح های کشورهای شرق و غرب و سود فراوان و البته چپاول اموال کشورهای درگیر جنگ هست
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    حساب مردم شریف کرد در هر چهار کشور با گروههای مسلحی که افسارشان از اول دست اسرائیل و امریکا بوده متفاوت است من همیشه نگران برادران کرد بوده ام همواره شیاطین منطقه میخواهند این مردم را به کشتار ببرند از حلبچه و سقر تا شهرهای جنوب ترکیه و سوریه الان هم بهانه به دست ترکها داده شده که مردم کرد را قربانی کنند سران فتنه گر گروههای کرد از معرکه فرار خواهند کرد ولی مردم بیچاره هلاک می شوند ایران باید به فکر حفظ مردم کرد باشه و البته با گروههای فتنه گر مخالفت کندو سعی کنه اونا رو از عواقب کارشان آگاه کنه و از جبهه ی شیطان بیرون بیاره
  • بی سواط ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    کرد ها مخصوصا در ایران بدونن قومیت ها با هم باشن شکست ناپذیرنو اگر تنها باشن هرکسی اونا رو شکست میده مثال: پنج انگشت وقتی جمع بشن میشن مشت ولی این ها هر کدوم تنها باشن جلو هر مشتی خرد میشن در دین اسلام هم تفرق نیومده بلکه اجتماع و اتحاد اومده نمونش نمازجماعت که فضیلتش صد هابرابر نماز فرادا هستش کرد ها روی حرف من خوب فکر کنن
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ساده ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس