سفر فرستاده نظامی چین به دمشق بار دیگر گمانه حضور نظامی پکن در سوریه را به تیتر رسانه‌ها تبدیل کرد، اما واقعاً این مداخله تا چه حد محتمل است؟

سرویس جهان مشرق- ژنرال گوان یوفی، مدیر دفتر همکاری‌های بین‌المللی کمیته مرکزی ارتش چین در سفر به دمشق با ژنرال فهد جاسم الفریج وزیر دفاع سوریه دیدار کرد.
 
توافق چین و سوریه برای حمایت نظامی و مالی+عکس 
 
به گزارش رویترز مهمان چینی از تمایل دولتش برای همکاری‌های نظامی با میزبان خبر داد اما اعلام کرد در این سفر صرفاً به توافقی در زمینه کمک‌های بشردوستانه دست یافته‌اند. گوان گفت «ارتش چین و سوریه از گذشته‌ روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و ارتش چین تمایل دارد تبادلات و همکاری با ارتش سوریه را تقویت کند». او همچنین با یک ژنرال روسی در این سفر دیدار کرد که جزئیات آن منتشر نشده است.
 
اظهارات فرستاده نظامی پکن در حالی صورت می‌گیرد که از اواخر سال گذشته میلادی یعنی زمانی که گروه تکفیری «دولت اسلامی» به قتل اسرای چینی اقدام کرد و خبرهایی مبنی بر میزبانی دمشق از مستشاران نظامی چینی منتشر شد، گمانه‌زنی ها در مورد مداخله چین در مبارزه با داعش بیش از پیش مطرح شد. پس از آن نیز بارها از حضور یا عدم حضور این دولت در منازعه سوریه سخن رفته است، اما هیچ گاه موضع‌گیری قطعی در این زمینه اعلام نشده است. شاید مهمتر از مبارزه با داعش، بحث دیگری مطرح است.
 
مقامات چینی صرفاً در این حوزه، خبر می‌سازد اما تصمیم قطعی به مداخله نظامی نگرفته‌اند. گاهی با مقامات فرانسه، گاهی سوریه و گاهی دیگر کشورها در این رابطه گفتگوی خبرساز انجام می‌دهند. اگر پکن اراده سیاسی لازم برای مبارزه را داشت، طی 4-5 سال منتظر اجازه از این و آن نمی‌ماند.
 
مداخله نظامی پکن در سوریه از اخبار تا واقعیت + تصاویر
محدوده‌ای که ابوبکرالبغدادی برای تصرف در سال‌های بعد اعلام کرده، شامل ناحیه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین نیز می‌شود، بنابر این پکن در راستای تضعیف داعش تلاش می‌کند، اما این به معنای پذیرش هزینه مداخله مستقیم نظامی نیست
 
به نظر می‌رسد پکن تنها می‌خواهد وزنه جبهه مقابله با داعش را هم به عنوان یک تهدید بین‌المللی و هم به عنوان گروهی که تعدادی از جدایی‌طلبان ناحیه سین‌کیانگ در آن به دریافت آموزش نظامی مشغولند، سنگین‌تر کند، اما فعلاً ضرورتی برای اقدام مستقیم نمی‌بیند زیرا اگر بخواهد در این مسیر گام بردارد، از جانب گروه‌های داخلی و قدرت‌های خارجی تحت فشار قرار می‌گیرد.
 
به دلیل وجود جمعیت گسترده مسلمانان در آن کشور که گروه‌هایی از آنان به نظامی‌گری، تندروی و تجزیه‌طلبی تمایل دارند، مداخله قدرتمند چین منجر به تهدیدهای امنیتی در داخل خواهد شد، به ویژه اگر مستقلاً اقدام کند و این یعنی کاهش امنیت سرمایه‌‌گذاری در چین. در سوی دیگر اگر قصد شرکت در ائتلافی برای مبارزه با داعش را داشته باشد، از آنجا که تنها به حضور قدرتمند و اصطلاحاً در شأن تسلیحات خود قانع خواهد شد، حضور در هر کدام از ائتلاف‌های آمریکایی-اروپایی یا ایرانی-روسی ممکن است به منافع پکن در روابطش با جبهه دیگر خدشه وارد کند.
 
بنابر این چین که معمولاً در راستای تقویت قدرت اقتصادی خود از حضور در منازعات سیاسی جهان خودداری می‌کرد، هنوز قصد ندارد این برگ برنده یعنی مداخله نظامی را با توجه به شرایط فعلی در سوریه خرج کند. خبرسازی در مورد حضور نظامی در سوریه هم می‌تواند پرستیژ چین به عنوان یک ابرقدرت بین‌المللی را که نباید نسبت به منازعات کلیدی در جهان بی‌تفاوت باشد تقویت کند و هم به افزایش قراردادهای فروش تسلیحات مدرن چینی یاری رساند.
 مداخله نظامی پکن در سوریه از اخبار تا واقعیت
تصویری از تربیت کودکان ایغوری در مناطق تحت تصرف داعش در سوریه
بسیاری از این اقلیت قومی در استان سین‌کیانگ چین تمایلات تجزیه‌طلبانه دارند
 
 
اما این همه ماجرا نیست. پکن علاوه بر این قصد دارد با این سفرها حساسیت رقیب بین‌المللی خود یعنی واشنگتن را برانگیزد. خاورمیانه در طی قرون اخیر حیات خلوت قدرت‌های اروپایی و از نیمه قرن 20 حوزه منافع ایالات متحده آمریکا بوده است، در حالی که شرق آسیا در اختیار قدرت‌هایی چون روسیه و چین بوده است. پکن در ماه‌های اخیر بر سر دریای چین شرقی و جنوبی با همسایگان خود به اختلاف برخورده است و نیروی دریایی و هوایی ایالات متحده به حمایت از کشورهایی چون فیلیپین و ویتنام عرض اقیانوس آرام را طی کرده‌اند.
 
بنابراین اصلاً عجیب نیست که چین نیز برای مقابله به مثل هر ازچندگاهی از حضور نظامی در خاورمیانه دم زند تا آمریکا از مداخله بیشتر در دریای چین شرقی و جنوبی برحذر دارد.
 
به هر حال ممکن است تغییر شرایط در ماه‌های آتی تصمیم‌سازان چینی را متقاعد کند که زمان تماشاگری به پایان رسیده است. در صورت قدرت‌گیری داعش مقامات پکن قطعاً دست به سلاح خواهند برد اما در صورت تداوم وضعیت جاری اقدامی فراتر از چند سفر خارجی و گفتگوی تلفنی صورت نخواهد گرفت.
 
 منابع
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • آریوبرزن ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    به نظر من فرستادن یک ژنرال حاوی پیامهای مهمتری است. یکی در ارتباط به ترکیه دیگری در ارتباط با عربستان و شیخک نشین های حاشیه خلیج فارس. فراموش نکنیم که ترکیه خود را تا پیش از مدافع استان تر نشین چین می دانست.
  • محمد ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    چین ها ابر قدرت اقتصادی هستن و ارتش قوی هم دارن اما قطعا ابر قدرت نظامی نیستن و نمیتونن حضور نظامی و دخالت نظامی در سایر کشور ها داشته باشن حتی تا صد سال دیگه ابر قدرت نظامی آمریکاست و تا حدودی روسیه البته پیشرفت چینی ها تو صنایع نظامی خیلی سریع هست بخصوص تو بخش هوایی سرعت پیشرفتشون بالاست
  • بوسجین ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    باتوجه بهمشکلاتی که چین در دریای جنبوبی دارد باید بداند اگر امریکا بتواند در مسئله تروریسیم موفقیتی به دست اورد و خیالش از محبویتی که کسب می کند راحت شود امریکا بازی خود را در منطقه انان نیرز شروع خواهد کرد پس بهترین حالت برای چین این است که با وارد شدن در سوریه هم قدرت و توان خود را عملا" به رخ غرب بکشد و از ان طرف مصادره پیروزی نباید گذاشته شود که توسط امریکا صورت گیرد و ئدیگر اینکه در ایت اتحاد و ائتلاف چین دوستانی را برای مهار امریکا در ان منطقه پیدا خواهد کرد این داستان تروریست هم مسئله مضحکی است خود امریکا ایجاد کرده برای تخلیه انرزی منطقه و اگر بتواند دست برتر را در پایان ان داشته باشد این به نفع چین نخواهد بود
  • صداقت ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    از نیروی انسانی گسترده و ارزان چین می توان استفاده کرد.
  • ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    1 0
    روسیه و چین، ایران و سوریه را به چشم یک کارت بازی میبینن نه بیشتر در همین حد واسشون ارزش قائل ان
  • محمود ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    اینا باید از پوتین یاد بگیرن که دوره غرب سراومده نباید اینقدر از آمریکا واهمه داشته باشن. همین چینیهای داعشی چندوقت دیگه بلای جونشون میشن و کشور چین رو به آشوب میکشونن اونموقع هم دیگه خیلی دیر شده و نمیتونن جلو ناامنی و خسارت گرفت
  • محمود ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    اینا خیلی احتیاط میکنن نمیدونم ازچی میترسن پس جومونگشون کجاست که این اویغورهای داعشی رو تارومار کنه. یکی مثل بانو سوسانو هم داشتن کار این داعشیا رو یکسره میکرد. کجایی جومونگ جان کجایی؟
  • کریمی بابل ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    چین اگر مثل روسیه تحرک خوبی دربحران منطقه ای نشان ندهد قدرتش بیش ازاین درعرصه داخلی و بین المللی روبه ضعف خواهد رفت.
  • حسین ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    اینا بیخیالتر از اونی هستن که فکرشو میکنین اگه دنیا رو سیل ببره براشون منافع اقتصادی مهمه
  • حسین ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    اتفاقا برعکس/ با تقویت اقتصادش توان نظامیشو افزایش میده و30 سال بعد ابرقدرت یکه تاز میشه
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    حسين درست گفته چين فقط دنبال منافع اقتصادي اش است و يك روز هم مانند حبابي مي تركد اگر يك ذره شعور داشتند حداقل بخاط امنيت خودشان به دولت سوريه كمك مي كردند ممكن است سئوال شود چه ربطي داره ؟ پاسخ آن ساده است هم اكنون بخشي از تروريست هاي تكفيري از اهالي چين (يغور ها) هستند و عليه مردم و نيروهاي مقاومت اسلامي مي جنگند و در صورت بازگشت ، چين وضعيتي بهتر از فرانسه ندارد كه اميدوارم اين اتفاق بيفتند (بخاطر مظلوميت مردم سوريه و اهمال اين كشور بي خاصيت) علاوه بر آن ، اگر چيني بيل زن هستندبيلي در شكم خود مي زدند و جلو تفكرات تكفيري و صدور تروريست ها ( اهالي خود به سوريه را )مي گرفتند كمك پيش كش خودشان البته سياست چين را بايد در با جنس هاي تقلبي اش شناخت تا اين كه درصدد كمك نظامي و .... باشد
  • محمد حسین ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    ما تو دنیا هیچ کسو نداریم.(نه روسیه و نه چین دوست ما نیستن).نباید یادمون بره که روسیه چه سابقه دیپلماتیکی با ما داشته و همیشه به ما ضرر زده.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    نه دوست عزیزم شما مثل اینکه ذات انسان را نمی شناسی انسانی که تقوا نداشته باشه و از خدا و اولیای او پیروی نکنه با دست یافتن به قدرت جهان را به نابودی می کشه چین یک قدرت اقتصادیه قدرت اقتصادی کم کم قدرت نظامیه هم می اورد بخصوص انکه جمعیت چین یک میلیارد نفره و این قدرت در راستای پیامبران و خدا گام بر نمی داره این چین حتی می تواند از امریکا هم خطرناک تر شود انسان بی خدا ازش هر کاری ساخته است امریکا از سال 1890 به بعد شروع کرد به ابر قدرت اقتصادی شدن و تا جنگ جهانی دوم طول کشید تا ماهیت خود را نشان دهد حالا سرنوشت چین هم همینه همه چیز بستگی به رهبران و سیاست مداران چین داره اگر سیاست مداری طالب قدرت شد چون چین استعدادش را دارد از امریکا هم خطرناک تر خواهد بود
  • حسین ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    موقشنگ معلومه جنسش تقلبی بوده؟ متاسفانه انداختن بهت.آخه جومونگ کجاش چینی بوده.
  • پرویز ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    خوب خدا را شکر که در ایران همه بیکارها رفتند سر کار و اوضاع اقتصادی کشورم آنقدر خوب شد که حالا داریم میریم به سوی استفاده از نیروی ارزان و گسترده چین ، صداقت جان ، قاچ زین رو نگه داریم سوارکاری پیش کشمون
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    جومونگ واسه کره است و نه چین!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس