وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: سعودی‌ها سعی دارند ترکیه را از محور ایران و روسیه دور سازند البته آن‌ها با اصل گرم شدن روابط بین این سه کشور مخالفتی ندارند به شرطی که منجر به پیشبرد برنامه‌های منطقه‌ای ایران نشود.

به گزارش مشرق، موسسه تحلیلی «میدل ایست بریفینگ» در تحلیلی پیرامون اوضاع منطقه و روابط ایران، ترکیه و روسیه نوشت: فرضیه‌ گرم بودن روابط بین ایران و ترکیه بر سو برداشت و تحلیل‌های سطحی استوار است. این روابط  اینک تحت تاثیر دو مورد مخالف  هم است.

 بر این اساس، اولین مورد اختلاف راهبردهای منطقه‌ای بین تهران و آنکارا است. این راهبرد البته مخالف درگیری این دو کشور با هم است و ما شاهد این امر در عراق و سوریه هستیم. مورد دوم منافع دو طرفه مشترک در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و تجاری بین این دو کشور همسایه است.

در جبهه راهبردی حضور ترکیه در شمال عراق تهدیدی علیه برنامه‌های ایران در عراق بعد از داعش است. آنکارا همچنین از برخی گروه‌های معارض سوری در شمال سوریه حمایت می‌کند و آن‌ها نیز با شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در تعارض هستند.

در جبهه اقتصادی نیز صادرات ترکیه به ایران در سال گذشته برابر با 6.1 میلیارد دلار بوده در حالی‌که صادرات ایران به ترکیه 3.7 میلیارد دلار بود.

این وبگاه در ادامه نوشت: در کشمکش راهبردی دو کشور از طریق نبردهای نیابتی در سوریه و عراق علیه هم می‌جنگند. ترکیه بر این باور است که تهران پشت بیانیه‌های تحریک کننده عراق قرار دارد. البته در بدترین حالت ممکن روابط این دو کشور به سمت تقابل آشکار کشیده نخواهد شد. در گذشته تهران و آنکارا خود را کنترل کردند وهر دو متوجه این موضوع شدند که سرانجام در آینده به هم نیاز خواهند داشت. از این گذشته دو طرف قبول دارند که باید برابر ایجاد منطقه خود مختار کردها در منطقه مقاومت کنند .

میدل ایست بریفینگ در خاتمه با اشاره به برخی عوامل فرعی تاثیر گذار در روابط تهران و آنکارا چون روسیه و عربستان سعودی نوشت: تصور می‌شود که روسیه مایل است تا روابط بین تهران و آنکارا توسعه یافته و روابط خود نیز با ترکیه بهبود یابد. اما عربستان سعودی علاقه مند است تا ترکیه و ایران از هم دور شوند تا بدین طریق این کشور را به جمع اعراب آورده و از منطقه برابر اقدام‌های هجومی ایران دفاع شود.

سعودی‌ها سعی دارند ترکیه را از محور ایران و روسیه دور سازند.آن‌ها با اصل گرم شدن روابط بین این سه کشور مخالفتی ندارند البته به شرطی که منجر به پیشبرد برنامه‌های منطقه‌ای ایران نشود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس