کد خبر 622097
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸

سران کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا بر افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های تشریک اطلاعات و دفاع مرزی توافق کردند بدون اینکه نشانه‌ای از احتمال افزایش روابط اقتصادی در دوران پسا بریگزیت بروز دهند.

 به گزارش مشرق، به نقل از وال استریت ژورنال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ضمن درخواست از تمامی سرویس‌های اطلاعات ملی سراسر اتحادیه اروپا برای اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر گفت: در مقابل تروریسم افراطی و جنگ داخلی در سوریه ما باید در حوزه امنیت داخلی و خارجی خود دست به اقدامات بیشتری بزنیم.

این اظهارات پس از دیدار سه جانبه مرکل، فرانسوا  اولاند، رئیس جمهور فرانسه و ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا مطرح شد. سران این سه کشور بزرگ اروپایی در این دیدار خود علاوه بر توافق برای افزایش همکاری‌های اطلاعاتی مقدمات نشست غیر رسمی مشترک 27 عضو اتحادیه اروپا طی ماه آتی در اسلواکی را فراهم کردند.

پیش از این در روز دوشنبه سخنگوی صدر اعظم آلمان درباره دیدار ماه سپتامبر سران کشورهای اتحادیه اروپا گفته بود: این نشست با هدف آغاز روند چند جانبه بررسی و طرح مسیر رسیدن به اروپایی است که می‌خواهیم.

این دیدار سه جانبه که در ناپل ایتالیا برگزار شد، اولین مورد از مجموعه نشست‌هایی است که مرکل این هفته در دستور کار خود دارد. وی قرار است طی روزهای آتی با بیش از 10 تن از مقامات کشورهای عضو اتحادیه دیدار کند.

مرکل در  ادامه اظهاراتش درباره شرایط اروپا نیز عنوان کرد: اروپا اکنون در موضع یک شاهد و بیننده قرار دارد. ما به تصمیم انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه احترام می‌گذاریم اما همزمان 27  عضو دیگر می‌خواهند نشان دهند که به ایجاد اروپایی موفق متمرکز هستند.

پیش از این در دیدار ماه ژوئن سران سه کشور آلمان، فرانسه و ایتالیا توافق شد تا همکاری‌ها در حوزه‌های امنیتی، رشد اقتصادی و اشتغال جوانان افزایش یابد.

در این دیدار هم‌چنین سران این سه کشور بر تقویت پروژه اروپایی در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکید کردند.

رنتزی در این باره خاطرنشان کرد، بسیاری گمان می‌کنند با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کار این بلوک تمام است اما این اتفاق در حال وقوع نیست، بسیار آسان است که شکایت کرد و تقصیرها را گردن دیگران انداخت.

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا "پاسخ اصلی" به مشکلات اروپاست تا این قاره به صلح، رفاه و آزادی خود ادامه دهد.

مرکل نیز در بخشی دیگر از اظهاراتش به شکل‌گیری اتحادیه اروپا اشاره و عنوان کرد: اتحادیه اروپا از دل تاریک‌ترین لحظات تاریخ اروپا بیرون آمد و اکنون زمان آن رسیده تا "صفحات بهتری" را در تاریخ این قاره نوشت.

اولاند نیز طی سخنانی نسبت به خطر فروپاشی و چند تکه شدن اروپا هشدار داد.

وی ضرورت ایجاد تغییر در سه جبهه مهم را مورد تاکید قرار داد و از این حوزه‌ها تحت عنوان اقتصاد، دفاع و امنیت یاد کرد و خواهان افزایش سرمایه‌گذاری و بودجه در بخش زیرساخت سازی، آموزش، تحقیقات و نوآوری شد.

هر سه سران این کشورهای مهم اروپایی در حال حاضر در پی بحران پناهجویان، پسرفت اقتصادی و حملات تروریستی شاهد کاهش محبوبیت خود بوده‌اند. با توجه به برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده در آلمان و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در فرانسه می‌توان گفت که حوزه اقدام این رهبران طی یک سال آتی محدود خواهد بود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس