لهستان، جمهوری چک، مجارستان، اتریش و اسلواکی از سیاست 'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان،در خصوص بحران پناهجویان بشدت انتقاد و تاکید کردند رویکرد وی در این خصوص 'غیرمسئولانه' است و برلین در این موضوع فقط در پی تامین منافع خود است.

 به گزارش مشرق، پایگاه خبری روسی 'راشاتودی' افزود: مرکل که دیروز جمعه (5 شهریور/26 اوت) برای دیدار و گفت و گوی رسمی با همتایان اروپایی خود درباره بحران پناهجویانی که از کشورهای خاورمیانه عازم اروپا شده اند، به 'ورشو' پایتخت لهستان، رفته بود در کنفرانس خبری مشترک خود از لزوم اتخاذ سیاست واحد از سوی تمام کشورهای اروپایی در خصوص این مساله دفاع و تاکید کرد این امر باید زمینه گفت و گوی سران اروپا در این باره باشد.

با این حال «بوهوسلاو سوبوتکا» (Bohuslav Sobotka)، نخست وزیر جمهوری چک، مخالفت خود را با این رویکرد برلین اعلام کرد و گفت کشورش نمی تواند با این امر موافقت کند و بطور اجباری تعداد مشخصی از پناهجویان را بپذیرد.

پیش از ورود مرکل نیز، «ویتولد واشکوچیکوفسکی»( Witold Waszczykowski)، وزیر خارجه لهستان، در گفت و گو با خبرگزاری آلمانی DPA، گفت: 'ما اغلب شاهد هستیم که آلمان تنها هدف خود را دنبال می کند و در زمینه چالش های جاری از جمله پناهجویان همکاری نمی کند. البته هر کشوری حق دارد در پی منافع خود باشد اما در برخی شرایط، سطحی از مصالحه نیز مورد انتظار است. تمام کشورهای اتحادیه اروپا نمی توانند سیاست هایی که آلمان در مورد پناهجویان انتظار دارد و تاکید می کند که 'بسیاری از کشورها' می توانند آن را اجرا کند، انجام دهند.'

تارنمای راشاتودی همچنین افزود: 'شکاف بین آلمان و کشورهای اروپایی درباره پناهجویان روز پنجشنبه عمیق تر شد. 'هانس پیتر دوزکوزیل' وزیر دفاع اتریش، روز پنجشنبه (4 شهریور ماه/25 اوت) در گفت و گویی با روزنامه اتریشی کرونه (Krone)، رویکرد 'دوستانه' مرکل نسبت به پناهجویان را 'غیرمسئولانه' توصیف کرد و گفت:'اینکه ما بگوییم 'می توانیم' سیاستی غیرمسئولانه است و به اروپا و به خصوص اتریش آسیب می رساند. اتریش اتاق انتظار آلمان نیست. در واقع بسیاری از پناهجویان به امید اینکه به آلمان برسند و در این کشور اقامت بگیرند، از اتریش عبور می کنند.'

کشورهای اروپایی مدتی است که با هجوم پناهجویانی از کشورهای خاورمیانه به خصوص عراق، سوریه و افغانستان مواجه شده اند که بر اثر جنگ ها و بحران های اخیر منطقه آواره شده اند. این مساله باعث بروز شکاف هایی میان سران اروپا شده است. تاکنون سران اتحادیه اروپا نتوانسته اند به راه حل واحد و منسجمی برای مدیریت این چالش دست پیدا کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس