کد خبر 619716
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸

ابراهيم فياض: با گزارش ميداني به اين نتيجه رسيده‌ام كه مردم به مشاوران پول مي‌دهند اما آنها پيشنهاد طلاق مي‌دهند! / پدربزرگ و مادر بزرگ مصداق دعاي «‌الهي به پاي هم پير شويد»‌هستند؛‌هيچ كدام قبل از ازدواج عاشق هم نبوده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: پدربزرگ و مادر بزرگ مصداق دعاي «‌الهي به پاي هم پير شويد»‌هستند؛‌هيچ كدام قبل از ازدواج عاشق هم نبوده‌اند. قصه ازدواج‌شان هم هيچ شباهتي به ليلي و مجنون ندارد و براي مطمئن شدن از انتخاب‌شان پيش هيچ مشاوري نرفتند؛ همچنان كه در طول 50- 60 سال زندگي مشترك‌شان هر وقت به اختلاف رسيدند به جاي باز كردن سفره دل‌شان پيش دهها مشاور و روانشناس و گوش كردن به حرف‌هاي آنها كمي گذشت و مهرباني را چاشني زندگي كرده‌اند و نتيجه هم گرفته‌اند. حالا اما زمانه عوض شده و زندگي‌ها مدرن! آنقدر كه بسياري از زوج‌هاي جواني كه مدت‌ها زمان براي شناخت يكديگر صرف كرده‌اند و در طول دوران آشنايي بارها پيش مشاور رفته‌اند، هنوز يك سال نيست زير يك سقف رفته‌اند، بر سر جدايي توافق مي‌كنند.
 
افزايش آمار طلاق به خصوص طلاق توافقي به‌رغم فراگير شدن مشاوره‌هاي قبل و بعد از ازدواج و حتي مشاوره‌هاي پيش از طلاق در حالي است كه برخي كارشناسان نظير دكتر ابراهيم فياض معتقدند علل بيشتر طلاق‌ها زير سر روانشناسان است!

پاي درد دل بزرگترها كه بنشيني با اين جمله مشترك مواجه مي‌شوي؛ «‌زمان ما نه اين همه مشاور و روانشناس و برنامه‌هاي تلويزيوني بود و نه اين همه مشكل ميان زن و شوهرها و طلاق و جدايي».
 
ابراهيم فياض، استاد جامعه‌شناسي دانشگاه تهران هم معتقد است روانشناسان از مردم پول مي‌گيرند ولي پيشنهاد طلاق مي‌دهند.
 
وي در اين باره تأكيد مي‌كند: اين را با گزارش ميداني به دست آوردم. به نظر من اگر زنان به زنانگي خود بازگردند، مشكل طلاق حل مي‌شود. مشكل اين است كه الان پزشكي ما وارد كار علوم اجتماعي شده و روانشناسي هم كار جامعه‌شناسي را انجام مي‌دهد و همه اينها با هم مخلوط شده است.
 
به باور مسعودي‌فريد، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي اما چنين ادعايي يك نگاه كلي است و بايد مبتني بر شواهد صحبت كرد و علل اقتصادي و فرهنگي در اين حوزه بيشتر نقش دارد. با وجود كم نيستند جامعه‌شناسان و روانشناساني كه مانند فياض معتقدند مشاوره‌هاي نادرست زندگي بسياري از زوجين را به طلاق ختم كرده است.
 
مجوز روانشناس براي فريب سنت و مدرنيته
 
خيلي از زوج‌هاي داراي اختلاف به اين بهانه پيش روانشناس مي‌روند كه از او براي طلاق مجوز بگيرند. در واقع بسياري از زوج‌ها دنبال فرد ثالثي مي‌گردند كه تصميم آنها را براي فرار از مسئوليت زندگي تأييد كند. اين فرد مي‌تواند والدين يا دوستان و همكاران باشد. در اين ميان اگر چنين مجوزي از سوي كسي صادر شود كه همه مردم وي را به عنوان كارشناس مي‌شناسند، بديهي است كار بسيار آسان‌تر خواهد بود.
 
اما تأييد روانشناس، همزمان كلاس «سنتي و مدرنيته» دارد يعني توأمان هر دو را راضي مي‌كند. مثل پزشك كه دستورش لازم‌الاطاعه است و شرع هم كوتاه مي‌آيد. روانشناس نيز دستورش مي‌تواند هم سنتي‌ها (‌پدر و مادر) و هم جامعه و دوستان ( مدرنيته) را بفريبد و راضي كند. پس مردم به روانشناس پول مي‌دهند به اين شرط كه براي طلاق مجوز بدهد.

80 درصد مشاوران زوجين را به طلاق تشويق مي‌كنند
 
علي مظفري كه زماني نايب رئيس كانون سردفتران ازدواج و طلاق بود و امروز هم عضو شوراي حل اختلاف سردفتران ازدواج و طلاق است آمار عجيبي درباره تشويق مشاوران به طلاق ارائه مي‌دهد. به باور وي 80 درصد مشاوران زوجين را به طلاق تشويق مي‌كنند. مظفري مي‌گويد: اعتقاد ندارم كه واقعاً اگر مراكز مشاوره فعال شود، طلاق توافقي كاهش مي‌يابد. يكي ديگر از معضلات در مسير افزايش طلاق توافقي، نبود مشاوران متخصص است. بلااستثنا بالاي 80 درصد مشاوران وقتي يك زوج براي يك مشكل عادي كه تقريباً بين همه زوج‌ها وجود دارد، مراجعه مي‌كنند مي‌گويند طلاق بگيريد.
 
به باور وي، هيچ زوجي نيست كه در زندگي مشكل نداشته باشند از بي‌پول گرفته تا پولدار، از زوج‌هاي متدين گرفته تا  بي‌دين، مشكلاتي در زندگي دارند و وقتي به مشاور مراجعه مي‌كنند، مي‌گويد طلاق بگيريد. مي‌گويند از نظر علم روانشناسي اين مشكلات معنا ندارد و علم روانشناسي اين زندگي را نمي‌پذيرد. در حالي كه آن روانشناس يا مشاور بايد نحوه برخورد با مشكل را ارائه كند اما صورت مسئله را پاك مي‌كند و مي‌گويد طلاق بگيريد. همين الان اگر يك زوج معمولي براي بيان مشكلات عادي زندگي خود به روانشناس مراجعه كنند، مي‌گويد طلاق بگيريد.
 
مظفري معتقد است بايد به مشاوران در ارائه مشاوره به خانواده‌هاي زوجين، يك سياست واحد تزريق شود. در حال حاضر امكان دارد يك مشاور براي حل مشكل يك زوج، طلاق را تجويز كند و يك مشاور ديگر به همان زوج بگويد برويد و زندگي‌تان را ادامه بدهيد، در حالي كه مي‌توانند به آنها يك سياست واحد ابلاغ كنند و بگويند آقا يا خانم مشاور اصل بر اين است كه مشكلات را برطرف كنيد يا راه برطرف كردن مشكلات را به زوجين نشان دهيد نه اينكه بگويند علم روانشناسي نمي‌پذيرد و بايد طلاق بگيريد.
 
اين عضو شوراي حل اختلاف سردفتران ازدواج و طلاق تصريح مي‌كند:‌ دهها نفر را به مشاوره فرستادم و اين مسئله را ديدم. همين الآن اگر من و همسرم كه طبيعتاً يك‌سري مشكلات عادي در زندگي داريم به مشاوره مراجعه كنيم، قطعاً مي‌گويند طلاق بگيريد.
 
توافق 90 درصدي بر سر جدايي
 
آمارها مي‌گويد قبل از سال 94 از هر پنج ازدواج يك مورد به طلاق منجر مي‌شد اما در سال 94 از هر 4/4 ازدواج يك مورد به طلاق ‌رسيد. جالب اينكه در سال 94 در تهران از هر 2/8  ازدواج يك مورد به طلاق منجر شده است؛ به عبارت ديگر يك سوم ازدواج‌هاي تهران به طلاق منجر شده است، يعني در سال گذشته در تهران در هر 18 ساعت، يك زوج طلاق گرفتند. در سال گذشته در تهران 30 هزار مورد طلاق داشتيم كه حدود 27 هزار مورد آن طلاق توافقي بوده است، يعني بالغ بر 90 درصد.
 
همه اين آمارها نشان مي‌دهد زمانه عوض شده و مانند دوران پدر بزرگ و مادربزرگ نيست كه زوج‌ها گذشت و مهرباني را چاشني زندگي كنند و اگر ميان زوجي شكراب شد، بزرگ‌تر و ريش سفيدهاي خانواده و محله واسطه شوند و آنها را آشتي بدهند. چون زمانه عوض شده و عصر، عصر مدرنيته است اين زوج‌ها به سراغ مشاوران و روانشناسان مي‌روند تا با مهر تأييد آنها به توافق برسند؛ توافق بر سر جدايي!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • masoud ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    1 0
    از همون اول نسبت به روانشناسی بدبین بودم
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    واقعیت انکار نا پذیر است که بلای جان نهاد خانواده شده است.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    البته برنامه های شبکه های تلویزیونی داخلی و خارجی نیز مدیار این دشمنان نهاد خانواده هستند - نویسنده کاملا درست گفته اند به پیر مردها و پیر زن هایی سالها در کنارهم زن وشوهر بوده اند و تربیت فرزندان خوبی را داشته اند این جوانان روانشناس می گویند انتخاب شماها در همسر گزینی اشتباه بوده است.
  • علی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    3 0
    این یکی از مشکلات اساسی کشور ماست که متاسفانه با فرافکنی مشکلات سعی می کنیم صورت مسئله را پاک کنیم . این نظرات به اصطلاح کارشناسی مرا یاد این عبارت می اندازد که علت اصلی طلاق ها ازدواج است تا زمانی که اینچنین تحلیلگران به نام استاد تحلیل های سست می دهند و نظرات شخصی خود را به عنوان یه امر تایید شده می دهند انتظار دیگری غیر از این نمی رود
  • shs ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    از زمانی آمار طلاق رفت بالا که فراموش کردیم هر خانواده بزرگانی داره که تجربه شون به صدتا مشاوری که اکثرا خودشون در معرض آسیب های خانوادگی هستن و خانوادشون در حاله ازهم پاشیدنه می ارزید که با این وجود بازهم در حاله نسخه پیچیدن برای دیگران هستن ،در شهر ما مشاوری هست که نسبتا معروفه اما مدرک نداره دیپلم تجربیه ،کسی هم پاسخگو نیست بازم صدرحمت به مشاورینی که اگر اشتباه مشاوره میدن حداقل مدرکی دارن ،ولی متاسفانه پدر ومادر و پدربزرگ و........دارای حرمتی بودند که الان نیستند برای سرای سالمندان خوبند برای مشورت خیر
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    اصلا دلیل همه طلاقها، همین ازدواجه!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    1 1
    بنده پیش یک روانشناس رفتم ، به بنده می گفت بودیسم مردم را به خدا نزدیکتر می کنه ، ببینید چقدر اوضاع وخیم است ، جالب است بدانید پرطرفدارترین عرفان کاذب در ایران عرفان های روانشناسی هستند ، عرفان هایی که همین روانشناس های به اصطلاح مجوز دار آنها را دارند ترویج می کنند .
  • آریوبرزن ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    درود بر شرفت...من متوجه شدم بعضی از این مشاورا ستون پنجم دشمن شدند و پیاده نظام فرهنگیشان..بالا رفتن آمار طلاق برای اینا یعنی عزیز شدن پیش قدرتهای مرموز منطقه ای..بله بفهمن شیعه به این روز افتاده لذت می برن. بعد طلاق و کمی قبل از آن ..زنهای در آستانه طلاق..به سمت فسق و فجور می روند
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    روانشناسی غربی برپایه انسان محوری وبر اساس تجربه جوامع غربی در مورد موضوعات مختلف است. من به نوبه خود روانشناسانی را دیده ام که هم زندگی دیگران را به خطر انداخته اند هم خود گرفتار زندگی نابسامان با همسر وحتی فرزندان خود بوده اند.
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    Bah bah
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    اینها روانگردان هستند تا روانشناس و روان درمان
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    بله. ازدواج غلط و از روی هوس و البته مشاوره با روانشناسان ملحد.
  • ممدوح ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    1 0
    روح و روان سالم با نزدیکی زوج به خداوند بدست میاد
  • ناشناس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    وقتی هر چیزی رو که از غرب وارد میشه، چون صرفا برچسب علم داره مطلقا مفید و خیلی وقتا بالاتر از حکم قرآن تلقی میشه، باید منتظر همین بلاها هم باشیم. چرا هیچ کس نسبت به متون علوم دانشگاهی وارداتی از غرب نگاه انتقادی و تصحیحی نداره؟؟؟ چرا خود این علوم به درد خانواده ها در غرب نمیخوره؟؟؟
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام مشرق جان خدا گواه باشه الی یوم القیامت بارها و بارها عرض کردیم درجمع دوستان و خانواده ها حقیقتا که این بزرگوار درست فرمودند بسیاری از روانشناسان و مشاوران خانواده ها به بودن عشق میان زوجین پایان می دهند!!!و بسیاری از طلاقها که درکشور ثبت میشود بعد از مراجعه زوجین به مشاوره های خانواده هست . امیدوارم خداوند به این مرد گرامی واستاد شریف که چنین فرمایش کرده خیر بدهد. حدود پنج الی شش سال در همه جا نوشتیم و اعلام کردیم مخصوصا اینکه فردا روانشناسی غربی که این حضرات دارند فرا می گیرند با اصالت خانواده ی ایرانی کامل متضاد هست .و آنها می خواهند آموخته خود را به مردم و جوانان ما دیکته کنند.خداگواه هست که بنده از دکترهای خیلی بزرگ دراین رشته دیده ام که مومنین و مذهبی های بسیار شایسته و ولایی را متوهم می خوانند و توهین میکنند.خودشان می گویند ما نماز می خوانیم .امادسته ای که نام بردم را موردتمسخر قرارمی دهندواگر کسی ایمانش محکم باشد را محکوم می کنند.بنده شاهد بودم که این آقایان کسانی که به ماورا ومتافیزیک الهی نیز معتقد هستند را رد میکنند و توهین علنی درگفتار می نمایند. وقتی شما به اینها مراجعه می کنید بیشتر می خواهند مخاطب خود را به مسائل مادی سوق دهند و مادیگرایی را اثر بخش کنند. باز هم از شما ممنون که این مطلب را که مفید به فایده هست را منتشر فرمودید.
  • محمود ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    هرچی تعداد این روانشناسان و مشاوران زیادتر میشه آمار طلاقها هم بالاتر رفته. من با یکی از این روانشناسها همسایه هستم و میدونم که خودش خیلی بیشتر از بقیه محتاج به مشاوره و نصیحت هست. هر روز تو خونه شون دعوا و شلوغ کاری دارن من تعجبمیکنم که چه اآدمی به اینا اعتماد میکنه وجدانا بچه شون مثل عقده ایها بار اومده اصلا نه صحبت میکنه نه حتی جواب سلام میده فقط به آدم نگاه میکنه نمیدونم این بچه بیگناه چی کشیده و چی میبینه
  • علی ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    1 0
    خدا پدرشو بیامرزه حرف دل منه جوون 21 ساله رو زد ک توی این مدت به سه مشاور مراجعه کردم و دوتاشون راه های طلاق رو یاد طرف مقابل دادند مشاوره دادگستری که فقط باید کارش پیشگیری از طلاق باشد از سه جلسه مشاوره ک باید میرفتیم فقط در همان جلسه اول که 45 دقیقه بود گفت شما باید طلاق بگیرید من سوالم اینه این مشاور چطور توی کمتر از 45 دقیقه که نیم ساعتشم معرفی خودمون بود فهمید ما دونفر باید طلاق بگیریم ؟ و زندگیمون از هم بپاشه؟ تازه با پرویی تمام پول سه جلسه رو گرفت از ما فقط بگم با این خبر خوشحال شدم ک بالاخره یک نفر حرف دل منو زد و مطمئنم اگر از همون روز اول زن من نمیرفت پیش مشاور و راه های طلاق و مهریه و... را یادش نمیداد الان رندگیمون ادامه داشت نه اینکه تا چندروز دیگه طلاق بگیریم اگه بگم مشکلات ما چی بود و چقدر بچه گونه بود که این مشاور ها نتونستن حلش کنن تا آخر عمرتون لعنت میفرستین به اینا من در همین نظر منتظرم ک هر که سوال داشت جواب بدم چون همه مراحلو رفتم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    در جامعه ما متاسفانه هم دیر ازداوج می کنیم هم بد ازدواج را جشن میگیریم و هم زود طلاق میگیریم . این حاصل بی اعتمادی به دستورات اسلام است.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    ایکاش کمی هم بحث های درست رو می گذاشتید. من آدمی هستم که از نظر عقیدتی بسیار مذهبی ام (در عمل خدا عاقبتمون رو به خیر کنه) و به خاطر همین با روانشناسان و غیره خیلی زاویه دارم. اما امیدوارم شما هم کمی راجع به یک روانشناس حزب اللهی با سواد و مسلمون به نام دکتر شاهین فرهنگ کمی تحقیق کنید و ایشون رو که از قضا جانباز جبهه و جنگ هم هستند و مفاهیم ازدواج و خانواده رو به نحو عالی و کاملا اسلامی با زبان و بیانی شیرین و همه گیر و منطقی بیان می کنند بیشتر معرفی کنید. از مباحث ایشون: ازدواج موفق خانواده موفق نماز و ... که من شخصا بسیار بسیار فیض بردم و نکته بسیار مثبت این مباحث نحوه بیان مطالب کاملا اسلامی به صورتی کاملا منطقی و بی طرفانه است که باعث میشه افراد از هر قشری و با هر عقیده ای که باشند در مقابل استدلال و منطق و آمارهای زیبا و دقیق ایشون تسلیم باشن. حتی در موضوعاتی مانند نماز. نکته آخر هم اینکه متن این مقاله رو که خوندم و مواردی که ذکر شده بود تقریبا به طور کامل و درست تر و منطقی تر به همراه آمار قوی تر در مباحث دکتر فرهنگ خصوصا ازدواج موفق مطرح شده. «این پست رو برای انتشار نذاشتم صرفا گذاشتم که خود سایت مشرق در مباحث مربوط به خانواده یه نیم نگاهی هم به ایشون داشته باشه»
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 1
    دوستم بهم میگفت روانشناس بهش گفته برای بهبود روابط زناشوییشون باید ارتباط نامشروع داشته باشه البته من میگم نامشورع روانشناس بهش میگفته حق طبیعی زن و مرد هستش اگه بخوان بیرون از چهارچوب خوانواده رابطه داشته باشن!!!
  • محسن بهمنی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    این یک هشدار جدی است . بسیار عالی است که برخی کارشناسان و نهادهای اجتماعی سرانجام متوجه مشکل ساختاری دانش و فهم گمراهانه بسیاری از روانشناسان شده اند . البته بسیاری از آنها بی گناهند و این وضعیت اسف بار محصول آموزش اشتباه به آنهاست . لازم است متولیان امر در دانشگاهها با هماهنگی با حوزه های علمیه ، از فهرست ها و سرفصل های درسی و متعاقب آن کارگاههای آموزشی روانشناسی و مشاوره خانواده اطمینان حاصل نمایند . اما در حال حاضر و به عنوان یک اقدام و برنامه ضروری و فوری ، شرط اعتبار دایری مطب و ادامه خدمات آنان را منوط به گذراندن یک دوره فشرده تشخیص و تجویز پایداری زندگی برای زوج های جوان نمایند . متشکرم .
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    گل گفتی
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    من یک پسر فوق لیسانس روانشناس می شناسم که دنبال دخترای مردم راه می افتاد و حتی دنبال زن ها و بهشون شماره میداد!!! دانشگاه فقط یک ترم تعلیقش کردند فقط یک ترم!. یکی از دوستان رفته بود پیش یک روانشناس دیگه بهش گفته بود یک تسبیح بگیر دستت و به جای کمک از خدا از خودت کمک بخواه(توی این مایه ها) روانشناسی ما اسلامی نیس و دانشگاهها بعضا پول محور شدن
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام همین جمله را خود روانشناس به بنده گفت !!!و اینکه خود اون آقا اظهار می کردکه خانمش در همه زمینه ها آزاد هستند!!و جالبه که درماه مبارک رمضان بود که من پیشش رفتم !داشت نماز هم می خواند !!و بعد همه چیز را هم از بن و اساس به تمسخر می گرفت !!ویزیتش هم در 45 دقیقه 250 هزارتومان در سال 92!!!!
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    تا وقي كه مباني علوم انساني كه در دانشگاه هاي كشورما تدريس مي شود بر پايه مباني و تفكرات جامعه شناسان و روان شناسان غربي باشه و قرار باشه فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف علوم انساني و روانشناسي ما از آبشخور دانشمندان غربي تغذيه شوند ,بايد منتظر وضعيتي بدتر از اين هم باشيم.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 1
    باید کتب وارداتی از غرب را آتش بزنیم
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    البته وكيل هاي هم براي گرفتن وكالت تشويق به طلاق ميكنند براي طلاق هيچ وكيلي نبايد وكالت شان راقبول كنند شايد با رفت وآمد زوجها با هم به توافق برسند وزندگي ها خراب نشود.
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    منم همین طور پیش مشاور رفتم به شکل موذیانه ای زندگیمونو نابود کرد. دائم لعنتش میکنم. با این که خیلی مذهبی بود ولی طلاق براش هیچ قباحتی نداشت. زن وشوهری که عاقل باشن چشم و گوش بسته به روان شناس اعتماد نمی کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس