کد خبر 628124
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران از تصمیم شورای مشورتی دادگستری این استان مبنی بر ممنوعیت ارجاع پرونده‌های طلاق توافقی به دادگاه پیش از ارجاع به مراکز مشاوره خبر داد.

به گزارش مشرق، «مهیندخت داوودی» درباره علت افزایش دعاوی خانواده از جمله طلاق‌های توافقی اظهار کرد: مجتمع خانواده در اردیبهشت سال 77 در مجموعه‌ای که در میدان ارگ واقع است با 23 شعبه تشکیل شد و از سال 77 تا امروز، چهار مجتمع خانواده و چند شعبه نیز در مجتمع‌های مختلف به دعاوی این حوزه رسیدگی می‌کنند و در مجموع امروز، 69 شعبه خانواده داریم.
 
برخی برای طرح دعاوی خانواده از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند
 
سرپرست اجرای احکام مجتمع خانواده ونک توضیح داد: یکی از دلایل این مسئله آن است که جمعیت تهران بیشتر شده است. به عنوان مثال در سال 77، جمعیت ثابت تهران هشت میلیون و جمعیت شناور آن 12 میلیون نفر بود اما الان جمعیت ثابت تهران 12 میلیون نفر و جمعیت شناور آن 16 میلیون نفر است.
 
وی افزود: بسیاری از مسائل هم وجود دارد که مردم دوست ندارند در شهرستان‌های خودشان به لحاظ کوچک بودن شهر و اینکه مردم همدیگر را می‌شناسند مطرح کنند، به همین خاطر آدرس‌ محل سکونت خود را تهران می‌نویسند و دعاوی و موضوعات خود را در تهران مطرح می‌کنند مثل طلاق‌ها و اهدای جنین که برخی افراد نمی‌خواهند در شهر یا شهرستان خودشان مطرح کنند.
 
جوان‌های امروزی نمی‌دانند برای چه ازدواج می‌کنند
 
داوودی گفت: از دیگر عوامل هم این است که فرهنگ مردم تغییر کرده؛ مثلاً زن و شوهرها قبلاً وقتی زندگی مشترک‌شان را آغاز می‌کردند تا پایان با هم بودند اما الان اصلاً توجیه نیستند که برای چه ازدواج می‌کنند. به همین خاطر ازدواج‌ها یک مقدار سَرسَری شده است.
 
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: البته گرچه خود طلاق یک آسیب اجتماعی است اما سایر آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، بی بند و باری و عدم رعایت مسائل اخلاقی از ناحیه مردان و یک مقدار هم از ناحیه زن‌ها به افزایش طلاق دامن زده است.  
 
مسائل اخلاقی علت بیشتر اختلافات خانوادگی در شمال تهران
 
سرپرست اجرای احکام مجتمع خانواده ونک درباره موضوعات دعاوی مطرح در این مجتمع نیز گفت: مجتمع خانواده ونک در شمال شهر واقع شده است و طبیعتاً وضعیت مالی مردم خوب است و اگر هم زوج اعتیاد داشته باشد، چون وضعیت مالی خوبی دارد می‌تواند هم اعتیادش را داشته باشد و هم هزینه‌های زندگی را تامین کند. مسائل مالی بیشتر در قسمت‌های  پایین شهر و مسائل اخلاقی در شمال شهر در بروز اختلافات خانوادگی پر رنگ‌تر است.
 
برخی خانواده‌ها دوست ندارند پله‌های دادگاه را بالا و پایین کنند به همین خاطر طلاق توافقی می‌گیرند
 
داوودی همچنین در خصوص علت افزایش طلاق توافقی در تهران گفت: در طلاق توافقی این طور نیست که زن و شوهر روز قبل خوب و خوش باشند و فردایش برای خوشحالی بیشتر، طلاق توافقی بگیرند بلکه طلاق‌های توافقی اکثراً طلاق‌هایی است که زن و شوهرها با هم خیلی اختلاف دارند و حتی پرونده‌های عدیده و زیادی علیه هم تشکیل می‌دهند اما با پادرمیانی ریش سفیدان، دادگاه، مشاوران یا داوران، تصمیم می‌گیرند توافقی جدا شوند.
 
این مقام مسئول در دادگستری کل استان تهران افزود: اگر هم پرونده‌ای از ابتدا تحت عنوان طلاق‌ توافقی مطرح می‌شود به خاطر این است که اختلافات از قبل در خارج از دادگاه و در خانواده مطرح بوده و چون بعضی خانواده‌ها دوست ندارند پله‌های دادگاه را بالا و پایین کنند به همین خاطر ابتدا حرف‌هایشان را می زنند و سنگ‌هایشان را وا می‌کَنند و به توافق می‌رسند و جدا می‌شوند.
 
ممنوعیت ارجاع پرونده‌های طلاق توافقی به دادگاه پیش از مراکز مشاوره
 
داوددی ادامه داد: البته در حال سروسامان دادن مشاوره‌ها هستیم. در همین ارتباط، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران یک شورای مشورتی تشکیل داده و تصمیم بر این شده که قبل از مطرح شدن پرونده‌های طلاق توافقی در سیستم قضایی، ابتدا در مراکز مشاوره مطرح شوند.
 
وی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود قضات دادگاه‌های خانواده به پرونده‌های طلاق توافقی آن طور که باید رسیدگی نمی‌کنند افزود: اینطور نیست. البته ما در طلاق توافقی حکم نمی‌دهیم و گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود که نوعی حکم است و  سه ماه اعتبار دارد و ظرف سه ماه اگر زوجین به دفترخانه نروند، اعتبارش ساقط می‌شود. البته جلسه دادگاه برگزار می‌شود اما مثل طلاق‌های یک طرفه زیاد وارد ماهیت نمی‌شوند. طلاق توافقی از آنجایی که زوجین روی همه مسائل‌شان توافق کردند، مثل یک گزارش اصلاحی می‌ماند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    خوبه به شرط اینکه از سلامت اخلاقی و عقلی مشاورها تا حدی مطمئن باشید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس