یک مجله آمریکایی با مقایسه سندهای رسمی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا نوشته این دو حزب هر دو در اتهام‌پراکنی علیه ایران اشتراک‌نظر دارند.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی دوهفته‌نامه آمریکایی «ان‌سی‌آر» در گزارشی به موضوع لفاظی‌های جنگ‌طلبانه سیاستمداران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا پرداخته و نوشته که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کمکی به حل رویکرد خصمانه آن‌ها نکرده است. 

«ان‌سی‌آر» در این گزارش، روز دوشنبه مدعی شده که اجرای توافق هسته‌ای باعث کاستن از تنش‌ها در منطقه و حذف تهدیدهای بالقوه علیه امنیت ملی آمریکا شده است.

سند رسمی سیاست‌گذاری حزب جمهوری‌خواه که چندی پیش به تصویب رسید، این توافق را «توافق شخصی رئیس‌جمهور (آمریکا) و غیرالزام‌‌آور برای رئیس‌جمهور بعدی» توصیف کرده است. 

این سند، علاوه بر این «برجام» را به بسترسازی برای گسترش «تروریسم» در منطقه متهم می‌کند و از رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌خواهد تمامی گزینه‌ها علیه ایران را عملی نگاه دارد. 

چند هفته بعد از این سند، حزب دموکرات نیز سند رسمی سیاست‌گذاری خود را به تصویب رساند. این حزب، بر خلاف حزب رقیب، «برجام» را به رسمیت می‌شناسد اما اعلام می‌کند که در صورت راهیابی نماینده حزب دموکرات به کاخ سفید وی «تردیدی برای استفاده از گزینه نظامی» علیه ایران، در صورت تخلف این کشور از مفاد «برجام» به خود راه نخواهد داد. 

پایگاه «ان‌سی‌آر»، وعده دموکرات‌ها برای راه‌اندازی جنگ در «حالت بعید» عدم پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را از چند لحاظ تنش‌زا دانسته و نوشته است: «در حالت بعیدِ عدم پایبندی ایران به مفاد توافق، چندین سال طول خواهد کشید تا ایرانی‌ها برنامه هسته‌ایشان را به نقطه مناسب برای تولید سلاح برسانند، و بدین ترتیب جامعه جهانی زمان زیادی برای اعمال فشار غیرنظامی بر ایران و وادار کردن این کشور به پایبندی دوباره به این توافق خواهد داشت.»

 این گزارش همچنین می‌افزاید: «اصرار هیلاری کلینتون بر اینکه سند رسمی حزب دموکرات در سال 2016، تهدید حمله نظامی یکجانبه علیه ایران در پاسخ به نقض احتمالی توافق هسته‌ای را شامل می‌شود، تشابه تنش‌‌آمیزی با اصرار وی بر حق آمریکا جهت استفاده از گزینه نظامی یکجانبه علیه عراق دارد.»

هیلاری کلینتون، همچنین در سال 2008 در جریان یک مناظره انتخاباتی باراک اوباما را به دلیل تلاش برای تعامل دیپلماتیک با ایران به «ساده‌انگاری» و «عدم مسئولیت‌پذیری» متهم کرده بود. 

 «ان‌سی‌آر» در ادامه ضمن متهم کردن ایران به انجام برخی «اقدامات ارتجاعی» می‌نویسد که سندهای رسمی حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه به نظر می‌رسد در اتهام‌پراکنی علیه ایران غلو کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: «به عنوان مثال، ایران تنها کشوری در سند حزب جمهوری‌خواه است که از آن به عنوان حامی تروریسم افراطی نام برده  شده است، در حالی که بخش عمده این گروه‌ها را سلفی‌هایی تشکیل می‌دهند که با حکومت ایران به شدت مخالفند.»

به همین قیاس، سند حزب دموکرات هم ایران را «کشور پیشرو در حمایت از تروریسم» معرفی می‌کند و این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران موافقند که عربستان سعودی، نقش عمده‌ای در این راستا دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس