رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل در واشنگتن پست نوشت:کنگره باید به صورت قانونی از این امرحمایت کند که اگر ایران به نگرانی‌های آژانس درباره فعالیت‌های گذشته خود نپردازد، تحریم های آمریکا برداشته نخواهد شد.

به گزارش مشرق، دیوید آلبرایت بنیانگذار و رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل (ISIS) در روزنامه واشنگتن پست مطلبی با عنوان "واکنش خصومت آمیز ایران در قبال موضوع پارچین چه معنایی برای توافق هسته ای دارد" نوشت.

 دیوید آلبرایت در این نوشته تلاش کرده تا پاسخ مقامات کشورمان را بدهد،‌ وی می‌نویسد: سایت نظامی پارچین از سوی سازمان اطلاعاتی غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت های گذشته ایران در زمینه تسلیحات هسته ای مرتبط است اما مقامات ایرانی به جای اذعان به این نگرانی تلاش می کنند شواهد عینی به دست آمده از طرق تصاویر ماهواره تجاری را رد کنند.

آلبرایت می افزاید: تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اقدام به انتشار این تصاویر ماهواره ای کردیم و نگرانی بدیهی در این باره را تکرار کردیم.

وی در  ادامه مدعی می شود که:"اگر درباره گزارش‌هایی که نشان می‌دهد ایران دوباره این سایت را به منظور از بین بردن شواهد محیطی که می تواند اقدامات هسته‌ای گذشته خود را فاش کند پاکسازی کند، نگران نباشیم اقدامی غیر مسئولانه انجام داده‌ایم."

آلبرایت در ادامه می نویسد: می‌توانم به خاطر آورم که در مذاکرات اواخر دهه 1990 با مقامات دولتی و هسته‌ای ایران در نیویورک، آنها اعلام کردند که هیچ گونه برنامه ای درباره سانتریفوژهای گازی ندارند، من شواهدی ارائه کردم که آنها یک برنامه سانتریفیوژ دارند که با کمک پاکستان انجام شده،‌ و در یکی از آن نشست ها، ظریف به آرامی به من گفت که او همواره به من گفته است که ایران برنامه چرخه سوخت دارد.

 تمایل او به تایید این موضوع به من این امیدواری را داد که بحران بر سر برنامه هسته ای ایران را می‌توان از طریق دیپلماتیک حل و فصل کرد.  اما درباره پارچین، به نظر می رسد سخنان او منعکس کننده انعطاف‌ناپذیری دولت ایران درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای در گذشته است.

این اقدام به منزله تهاجم به تمامیت و چشم اندازهای توافق هسته‌ای است. واکنش ایران نشان می دهد این کشور ممکن است در حال متمایز کردن پارچین باشد.

حل و فصل موضوع پارچین تا پایان سال برای تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در رفع نگرانی ها درباره فعالیت های گذشته ایران در زمینه تسلیحات هسته ای، حیاتی است،‌ اما پارچین تنها سایت مرتبط با این موضوع حساس محسوب نمی شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیاز دارد از دیگر سایت ها نیز بازدید انجام دهد و با شماری از دانشمندان و مقامات ایرانی گفتگو کند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند برنامه جامع اقدام مشترک می‌خواهد تا ایران به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های گذشته‌اش قبل از برداشته شدن تحریم‌ها بپردازد.

آمریکا و کنگره باید علنی و واضح این موضوع را تائید کرده و کنگره باید به صورت قانونی از این امرحمایت کند که اگر ایران به نگرانی‌های آژانس درباره فعالیت‌های گذشته خود{که به پی‌ام‌دی مشهور است} نپردازد، تحریم های آمریکا برداشته نخواهند شد. هرکاری غیر از این به معنای تمسخر  توافق هسته‌ای است.

این موسسه هفته گذشته با انتشار تصاویری ماهواره‌ای مدعی شده بود فعالیت‌های پاکسازی در سایت نظامی پارچین در حال انجام است.

مقامات کشورمان این ادعاها را رد کردند. محمد جواد ظریف در حاشیه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که در تالار وحدت برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درمورد ادعای یکی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر انجام اقداماتی از سوی ایران در اطراف پارچین بیان کرد: این اظهارات نشان دهنده این است که همه ادعاهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شده واهی است. ما اعلام کرده‌ایم که یک کار جاده سازی در آن محل انجام شده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد منطقه نظامی پارچین منطقه گسترده و وسیعی است که مشتمل بر بخشهای مختلف نظامی، صنعتی، اداری و مسکونی است و لذا انجام عملیات ساخت و ساز در آن امری طبیعی و جاری است. از سوی دیگر  در یک هفته گذشته به‌دلیل نشست جاده مقابل سد ماملو، که در جوار پارچین بوده ولی ارتباطی با آن مجموعه ندارد، اقدامات مهندسی گسترده‌ای به‌منظور ترمیم جاده صورت گرفته که مستلزم تردد ماشین آلات سنگین راهسازی بوده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    خدایا ما را لحظه ای به حال خودمان نگذار!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس