شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای ماموریت این سازمان برای حفاظت از صلح و آرامش در سودان جنوبی، با استقرار چهار هزار نیرو در این کشور موافقت کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل با 11 رای موافق قطعنامه استقرار چهار هزار نظامی دیگر تحت عنوان نیروی حمایت بین‌المللی را به سودان جنوبی، که پیش‌نویس آن را آمریکا ارائه کرده بود، تصویب کرد. چین، روسیه، مصر و ونزوئلا به این پیش‌نویس رای ممتنع دادند.

آمریکا در این پیش‌نویس همچنین تهدید کرده است در صورتی‌که دولت سودان جنوبی با استقرار این نیروها مخالفت کند با تحریم تسلیحاتی مواجه می‌شود.

اتیوپی، کنیا و رواند جزو کشورهای اصلی مشارکت کننده در نیروهای حفظ صلح هستند که به موجب این قطعنامه اجازه خواهند یافت «از همه ابزارهای لازم برای تامین امنیت این شهر و حفاظت از فرودگاه و سایر تاسیسات کلیدی آن استفاده کنند».

در مقابل، اوگاندا، به‌عنوان همپیمان «سیلوا کر» رئیس‌جمهوری سودان جنوبی، جمعه اعلام کرد: هرگز سربازان خود را برای مشارکت در نیروی منطقه‌ای اعزام نخواهد کرد.

این قطعنامه در حالی به تصویب اعضای شورای امنیت رسیده که دولت سودان جنوبی، چهارشنبه گذشته پیش‌نویس آن را رد و خاطرنشان کرد: چنین قطعنامه‌ای حاکمیت این کشور را نفض می‌کند.

براین اساس، «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل گزارش اولیه خود را در یک ماه آینده به شورای امنیت ارائه خواهد کرد تا در صورتی‌که مشخص شود دولت جوبا با عملیات استقرار همکاری نمی‌کند، بلافاصله تحریم تسلیحاتی آن در این شورا تصویب شود.

این در حالی است که یک مقام سودان جنوبی اعلام کرد: کشورش با مصوبه شورای امنیت مخالف است و با سازمان ملل در این‌باره همکاری نخواهد کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس