خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد تهدید ریاض به قطع کمک‌های مالی و فشار گسترده دیپلماتیک دبیر کل سازمان ملل را وادار کرد نام عربستان را از فهرست ناقضان حقوق کودکان خط بزند.

 به گزارش مشرق، روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک از فشارهای پشت پرده عربستان به سازمان ملل خبر داده و نوشته است که ریاض تهدید کرده بود در صورت باقی ماندن نام این کشور در فهرست ناقضان حقوق کودکان کمک مالی به نهادهای سازمان ملل را قطع می‌کند.

سازمان ملل روز دوشنبه در اقدامی بی‌سابقه و تنها یک روز پس از آنکه بان‌کی مون دبیر کل این سازمان برای اولین بار نام عربستان را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داده و ریاض را به کشتار کودکان یمنی متهم کرد، نام ائتلاف سعودی را از این فهرست حذف کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی به شدت به دبیر کل سازمان ملل تاخت و گزارش این نهاد در مورد یمن را «اغراق‌شده» توصیف کرد.

حذف نام عربستان از این فهرست با واکش تند نهادهای حقوق بشری مواجه شد که می‌گویند بان‌کی‌ مون در برابر فشار ریاض تسلیم شده و او که در سال پایانی دومین دوره دبیر کلی‌اش به سر می‌برد، با این کار میراث و اعتبار خود را هم به خطر انداخته است.

منابع دیپلماتیک که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که بعد از انتشار گزارش سازمان ملل، دفتر بان‌کی مون با تماس‌های وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سازمان همکاری‌های اسلامی «بمباران» شده است. یک مقام سازمان ملل این اقدام کشورهای عربی را «یک فشار همه‌جانبه» توصیف کرده است.

یک منبع دیپلماتیک دیگر که او هم خواسته نامقش فاش نشود، اقدام عربستان و متحدانش را یک «باج‌خواهی واقعی» توصیف کرده و گفته است که آن‌ها از «قلدری، تهدید و فشار» برای تغییر موضع سازمان ملل استفاده کرده‌اند.

این منبع گفته است که این تهدید وجود داشته که «علمای ریاض برای صدور فتوایی علیه سازمان ملل و اعلام این سازمان به عنوان یک نهاد ضد اسلامی، تشکیل جلسه دهند، که معنای آن ممنوع شدن هرگونه رابطه، کمک و حمایت از برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان ملل از سوی اعضای شورای همکاری‌های اسلامی بود.»

با این حال «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که «ما از تهدید و ارعاب استفاده نمی‌کنیم... و به سازمان ملل بسیار متعهد هستیم.»

او احتمال صدور فتوا علیه سازمان ملل را هم رد کرده است. وی با این حال احتمال دیدار علمای سعودی را رد نکرده و گفته است که در آن نشست قرار بوده بیانیه‌ای در محکومیت درج نام عربستان در فهرست سیاه صادر شود.

وی بعد از انتشار گزارش سازمان ملل هم این گزارش را «بسیار اغراق‌شده» توصیف کرده و گفته بود که سازمان ملل با ائتلاف تحت رهبری عربستان مشورت و رایزنی نکرده است. اما «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که پیش از انتشار گزارش با ریاض مشورت شده بود.

چندین منبع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند که اگر نام عربستان در فهرست سیاه حفظ می‌شد، آژانس کار و کمک به آوارگان فلسطینی موسوم به «آنرووا» به شدت لطمه می‌خورد. عربستان سعودی چهارمین حامی مالی بزرگ «آنرووا» است و سال گذشته حدود 100 میلیون دلار به این آژانس کمک کرده است.

کویت و امارات متحده عربی که هر دو از اعضای ائتلاف سعودی در یمن هستند هم با کمک سالانه جمعا نزدیک به 50 میلیون دلار، از حامیان اصلی آنرووا به شمار می‌آیند.

دوجاریک تائید کرده است که علاوه بر عربستان، نمایندگان اردن، امارات و بنگلادش هم با دفتر بان‌کی مون تماس گرفته و به گزارش سازمان ملل اعتراض کرده‌اند. مصر، کویت و قطر هم دیگر کشورهایی هستند که منابع دیپلماتیک می‌گویند با دفتر بان‌کی مون تماس گرفته‌اند. نمایندگان اردن و بنگلادش تماسشان با دفتر بان‌کی مون را تائید کرده‌اند.

رویترز نوشته است که نشانه‌ای مبنی بر اینکه کشورهای غربی تجدید نظر سازمان ملل در گزارش را خواستار شده باشند، وجود ندارد. در گزارش اولیه این سازمان عنوان شده بود که حملات عربستان سعودی در طول یک سال گذشته، مسئول مرگ 60% از کودکان کشته شده در جریان جنگ یمن بوده است. به گفته سازمان ملل، حملات هوایی عربستان سعودی به یمن به مرگ و مجروحیت نزدیک به 1200 کودک منجر شده است.

هرچند دوجاریک اعلام کرده حذف نام عربستان از فهرست سیاه موقتی و تا مشخص شدن نتایج تحقیقات مشترک سازمان ملل و ریاض است، اما معلمی تأکید کرده که نام عربستان به صورت «غیرقابل بازگشت و نامشروط» از فهرست حذف شده است.

یک منبع دیپلماتیک مطلع از این مسئله، گفته است که ابراز خشم عربستان از قبل پیش‌بینی می‌شد، اما «عقب‌نشینی دبیر کل ناامیدکننده بود.»

چندین دیپلمات دیگر هم با اشاره به اینکه سازمان ملل سال گذشته هم با فشار آمریکا و اسرائیل از وارد کردن نام رژیم‌صهیونیستی به فهرست ناقضان حقوق کودکان به دلیل حمله به نوار غزه خودداری کرد، به رویترز گفته‌اند که مشخص است که دبیر کل فعلی سازمان ملل در برابر تهدید‌ها «آسیب‌پذیر» است.

یک منبع دیپلماتیک دیگر هم می‌گوید درگیری لفظی اخیر میان سازمان ملل و مراکش بر سر استفاده بان‌کی مون از لفظ «اشغالی» برای مناطق تحت کنترل مراکش در صحرای غربی، سابقه بدی ایجاد کرده است.

به گفته او، خودداری شورای امنیت از حمایت قاطع از دبیر کل سازمان ملل بعد از آنکه مراکش خواستار اخراج ده‌ها نفر از اعضای هیئت صلح‌بان سازمان ملل در آن منطقه شد، «سابقه‌ای خطرناک» برای سازمان ملل ایجاد کرده است.

وی می‌گوید: «پیام آن‌ها آشکار بود. اینکه اگر با دبیر کل سخت برخورد کنید، شورای امنیت به کمک وی نخواهد آمد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس