کد خبر 636648
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

اعلام خبر حمله ارتش سودان جنوبی به مقر شورشیان در شهری در شمال این کشور و تهدید به انتقامجویی٬ نگرانی درباره تشدید مواجهه نظامی دیگری در این کشور نوپا را افزایش داده است.

 به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز، رقابت سیاسی میان سالوا کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک ماچار معاون سابقش باعث بروز جنگی داخلی در سال 2013 شد. هرچند این دو نفر در سال میلادی گذشته یک توافق صلح ضعیف را منعقد کردند، اما با فرار ماچار از سودان جنوبی در ماه جولای (تیر/مرداد) جنگ در این کشور ادامه یافت.

دولت کی یر روز سه شنبه از سودان و دیگر دولت های منطقه خواست که به ماچار اجازه ندهند بار دیگر شورشی جدید به پا کند.

دیکسون گاتلوآک سخنگوی گروه 'اوپوزیسیون اس پی ال ام' متعلق به شورشیان سودان جنوبی به رویترز گفت که نیروهای دولتی به پایگاهی در بانتیو مرکز ایالت وحدت که نزدیک مرز سودان است حمله کردند.

بانتیو یکی از شهرهای اصلی درگیر در جنگی بود که در سال 2013 آغاز شد.

به گفته گاتلوآک، جنگ صبح روز سه شنبه آغاز شد و نیروهای شورشیان تا بعداز ظهر درگیر نبرد بودند.

وی افزود: نیروهای ما به زودی اقدام دولت را در جوبا تلافی خواهند کرد.

او همچنین تاکید کرد که کارکنان سازمان ملل در جوبا باید این شهر را ترک کنند در غیر این صورت در جنگ گرفتار خواهند شد.

ماچار و متحدانش طی بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد به نیروهایشان دستور بسیج قوا و مقاومت مسلحانه در برابر دولت کی یر دادند.

جیمز گادت داک سخنگوی ماچار روز سه شنبه در نایروبی به رویترز گفت: اگر توافق صلح زنده شود، می توانیم به جوبا برگردیم در غیر این صورت، مقاومت مسلحانه یکی از راه های پیش روی ما است.

وی اضافه کرد که دولت باید ماچار را دوباره منصوب کند و اجازه دهد نیروهای بیشتری با او به جوبا بروند؛ از جوبا همچنین خواسته شده است که امکان اعزام نیروی حفاظتی منطقه ای را فراهم و تصمیم هایی که از جولای تاکنون گرفته است را ملغی کند.

سازمان بین دولتی توسعه (ایگاد) شامل سودان از طرف های درگیر خواسته است که به خشونت پایان دهند. این نهاد قصد دارد با پشتیبانی سازمان ملل نیروی حفاظتی را برای حمایت از صلح به سودان جنوبی اعزام کند.

آکول پال کوردی معاون سخنگوی دولت گفت: از همه کشورهای عضو، از جمله سودان می خواهیم که به ریک ماچار و گروهش اجازه ندهند از خاکشان برای اجرای حمله علیه مردم و دولت انتقالی استفاده کنند.

بر اساس اعلام وبسایت خبری سودان تریبیون، ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان گفته است که کشورش به گروه های مخالف مسلح اجازه نخواهد داد از خاکش برای حمله به سودان جنوبی استفاده کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس