استراتفور با ارائه تحلیلی اعلام کرد که ترکیه تحت شرایط خاص ژئوپلیتیکی، به احتمال زیاد مجبور شده است تا در خصوص سوریه، امتیازاتی را به ایران و روسیه بدهد.

 به گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی اطلاعاتی استراتفور آمریکا اعلام کرد: ترکیه احتمالا تحت شرایط خاص ژئوپلیتیکی مجبور شده است تا مواضع خود را در قبال دولت بشار اسد در سوریه نرم‌تر کند و امتیازاتی را در قبال بحران سوریه به ایران و روسیه بدهد.

استراتفور در عین حال افزود: گرچه ترکیه امتیازاتی را به ایران و روسیه داده است ولی حاضر نشده است تا دست از حمایت مخالفان سوری بردارد.

در گزارش استراتفور آمده است: با توجه به عوامل داخلی و بین المللی که در شرایط کنونی علیه دولت ترکیه عمل می کند، به نظر می رسد آنکارا اختلافات اساسی خود با ایران و روسیه بر سر جنگ داخلی سوریه را کنار گذاشته و به دنبال یافتن منافع مشترک با مسکو و تهران است.

البته مسکو و آنکارا اختلافات زیادی در قبال بحران سوریه و آینده بشار اسد دارند ولی این اختلافات مانع از همکاری دو طرف برای مقابله با داعش نخواهد شد.

این گزارش افزود: گرچه آنکارا بعید است که دست از حمایت شورشیان سنی در سوریه بردارد، ولی احتمالا راهبرد خود را در سوریه تغییر خواهد داد تا از ایران و روسیه به نوعی دلجویی نماید.

این گزارش به اظهارات اخیر مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اشاره کرده است که گفت: حل و فصل بحران سوریه بدون مشارکت روسیه امکان پذیر نخواهد بود.

استراتفور خواستار توجه به این واقعیت شده است که مسدود کردن مرز باب الهوا از سوی ترکیه حتی اگر یک اقدام موقتی باشد، می تواند دادن یک امتیاز به روسیه تلقی شود.

این گزارش افزود: برخی شایعات نیز مطرح شده است که آنکارا و دمشق با میانجیگری ایران، مذاکرات دوجانبه ای را انجام داده اند.

استراتفور در ادامه این گزارش افزود: گرچه بعید به نظر می رسد که ترکیه از دولت بشار اسد حمایت کند ولی این احتمال وجود دارد که درباره مذاکره مستقیم با اسد یا حمایت از تشکیل دولت انتقالی که شامل بشار اسد شود، تصمیم گرفته باشد. برای ایران، حمایت از بشار اسد بخش مهمی از راهبردی منطقه ای اش به شمار می رود و این به نفع ایران است تا رابطه با بشار اسد را حفظ کند.

استراتفور هشدار داده است که مخالفان سوری ممکن است به ترکیه پشت کنند، اگر آنکارا روابط بیش از حد دوستانه‌ای با دولت روسیه یا سوریه برقرار کند. در واقع برخی گروه های شورشی در سوریه، از ترکیه فاصله گرفته اند.

تهران نیز مانند مسکو مایل به برقراری روابط نزدیک با ترکیه است. نشانه هایی وجود دارد که روسیه، ایران و ترکیه برای ایجاد یک ائتلاف در سوریه بسیار جدی هستند. پیشنهاد تشکیل این ائتلاف از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مطرح شده است.

از سوی دیگر، همکاری نظامی ایران و روسیه تقویت شده و تهران آمادگی خود را برای مشارکت بیشتر در جنگ روسیه علیه تروریست های داعش اعلام کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    البته اردوغان دارد پشتك وارو مي زند و ايران و روسيه نبايد گول اشك تمساح او را بخورند.اردوغان سرفرصت دوباره زنار غرب را به گردن خواهد انداخت و نزديكي به روسيه و ايران تاكتيكي است تا استراتژيك

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس