کد خبر 614842
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷

از کریدور شمال - جنوب تا کاهش تعرفه گمرکی و از اعطای روادید در فرودگاه تا اتصال شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه در دستورکار سفر رئیس‌جمهور است، اما این سفر تا چه حد به اقتصاد داخلی کمک خواهد کرد؟

سرویس جهان مشرق- رئیس‌جمهور روحانی دیروز سفر اقتصادی خود به باکو، پایتخت آذربایجان را آغاز کرد تا علاوه بر آغاز پروژه احداث دو کارخانه در نشست سه‌جانبه کریدور شمال - جنوب شرکت کند.
 
 
هماهنگی‌های اولیه برای این سفر که پس از گذشت بیش از دو سال از سفر الهام علی‌اف به تهران انجام می‌شود، در سفر خردادماه وزیر اقتصاد آذربایجان به ایران و دیدار واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با علی‌اف در هفته گذشته صورت گرفته است. دو ماه پیش مسئولان دو کشور به قزوین رفته و از مراحل ساخت راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا بازدید کردند.
 
این بخشی از کریدور شمال -‌ جنوب است که قرار است از طریق ایران، روسیه و آذربایجان را به اقیانوس هند متصل کند. روحانی در باکو از طرف ایران در نشست سه‌جانبه‌ای با همین موضوع شرکت کرد. در این نشست که برای اولین بار با حضور سران ایران، آذربایجان و روسیه برگزار شد، پیرامون مسائل دیگر از جمله کاهش تعرفه گمرکی میان سه کشور، تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا و مبارزه با تروریسم بحث و گفتگو انجام شد.
 
{$sepehr_media_1698484_400_300}
 
گزارش تحلیل پرس‌تی‌وی از تأثیر دیدار سران ایران، آذربایجان و روسیه در تحولات نظامی-امنیتی منطقه
 
به گفته پاک‌آیین سفیر ایران در باکو در این سفر 6 توافق‌نامه میان دو کشور امضا شد که علاوه بر کریدور شمال - جنوب همکاری در موضوعات متنوعی را شامل می‌شود: گردشگری، سایبر و ارتباطات، استاندارد، امور مالی و بانکی، قرنطینه گیاهان. آغاز پروژه ساخت کارخانه خودروسازی و داروسازی با سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر بود.
 
روحانی در آستانه پرواز از تهران به برگزاری اجلاس سه‌جانبه میان روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در اینچه‌برون و اجلاس سه‌جانبه دیگری میان سران ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران اشاره کرد و گفت در تمامی این نشست‌ها برای برقراری و احیای کریدور شمال -جنوب بحث و تبادل‌نظر شده است.
 
واعظی وزیر اتباطات و فناوری اطلاعات که طرف ایرانی در ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و کوبا است، در گزارش خود از روز نخست سفر رئیس‌جمهور گفت خط ریلی یادشده و پایانه ترازیت کالا در آستارا طی دو فاز در سال جاری و آینده اجرایی خواهد شد و قرار است آذربایجان نیمی از سرمایه‌ مورد نیاز برای مسیر ریلی رشت - آستارا را نیز تأمین کند.
 
وی همچنین به مرحله اول لغو روادید اشاره کرد که طی آن تسهیلاتی برای گردشگران و تجار در نظر گرفته می‌شود، مانند اعطای روادید در فرودگاه. واعظی همچنین به افزایش 66 درصدی همکاری‌های بانکی میان دو طرف اشاره کرد و بر برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش آن در سال‌های آتی تأکید کرد. وزیر ایرانی از تداوم گفتگو در ادامه سفر رئیس‌جمهور پیرامون طرح اتصال شبکه برق ایران، اذربایجان و روسیه نیز خبر داد.
 
رئیس‌جمهور همچنین در اولین شب از حضور خود در باکو با برگزیدگانی از ایرانیان مقیم آذربایجان دیدار کرد. وی در این دیدار گفت: همه نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران، تجار، گردشگران و دانشجویان نقش تأثیرگذاری در حسن روابط با جمهوری آذربایجان دارند و این حسن روابط تهران - باکو به نفع امنیت، ثبات و توسعه دو کشور  است.
 
به نظر می‌رسد دولت یازدهم در راستای راهبرد تنش‌زدایی در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی پس از اجرای برجام، تلاش می‌‌کند طرح‌های برزمین‌مانده در رابطه با کشورهای دیگر را در محدوده بودجه‌ای که در اختیار دارد، پیش ببرد. کریدور شمال - جنوب که محور سفر جاری رئیس‌جمهور به یکی از همسایگان شمالی است، از همین موارد است.
 
رهاورد سفر روحانی به باکو چیست؟
طرح کریدور شمال-جنوب در سالیان اخیر در حالی بر زمین مانده بود که طرح چین برای راه ریلی ابریشم با شتاب هرچه بیشتر اجرایی شده تا این کشور را به روسیه و اروپا وصل کند. حالا همت دولت یازدهم در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» می‌تواند از زیان‌های بیشتر جلوگیری کند و فرصت‌ تازه‌ای برای ایران بیافریند.
 
با این حال این مسیر ریلی زمینه تسهیل و شتاب‌بخشی به واردات کالا را نیز افزایش خواهد داد و ممکن است در شرایط ضعف صادرات به تهدیدی علیه اقتصاد داخلی تبدیل شود. اگر در سال‌های اخیر عدم حمایت مؤثر از سوی دولت و ورود بی‌رویه اجناس چینی موجب ورشکستگی بسیاری از تولیدات (بعضاً بی‌کیفیت) داخلی بوده است، در سال‌های آتی اگر همچنان حمایت از کارخانجات و مزارع ایرانی در حداقل خود باقی مانده و سیاست‌های اقتصادی در کشور اصلاح نشود، باید منتظر ورشکستگی‌های بیشتر با ورود کالاهای روسی و اوراسیایی باشیم.
 
منابع
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    تحلیل و تشریح بیشتر ««»»»»» خواهشا
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    اون جمله آخر که گفتی، یعنی چه؟
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    بالاخره روادید حذف شده یا نه؟!
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    خدا قوت
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    الان بااون قسمت اخر مقاله باز این مقاله تشویقی بودیا تخریبی؟ از نظر شما مساله اینه که این کار رو چه کسی انجام بده!
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    این طرح ، طرحی است در مقیاس جهانی با اهمیت فوق العاده که اروپا را به شیخ نشین های خلیج فارس متصل می کند : 1 . قسمت قزوین رشت در حال احداثه 2 . قسمت رشت انزلی در حال رایزنی برای احداثه 3 . قسمت رشت آستارا در حال رایزنی برای احداثه 4 . قسمت ریلی مرکزی کشور باید دو خطه شود که هنوز نشده این کریدور یک قسمت جنوبی حیاتی هم دارد یعنی : 5 . باید در قشم بندر کاوه احداث شود تا ایران مستقیم کشتی های بزرگ را پذیرا باشد و این کشتی ها دیگر به بندر جبل علی امارات نروند و کلی هزینه پیاده سازی انبار کردن دوباره سوار کشتی کوچک کردن و ... به اقتصاد ایران تحمیل نشوند ساخت این بندر حیاتی فعلا برای ایران توهمه و اماراتی ها اونطرف از اهمال مدیران مربوطه جشن و پاکوبی می کنند . 6 . یک پل خلیج فارس هم داریم که قشمو به سرزمین اصلی متصل می کنه یعنی جاده و ریل از بندر کاوه به ریل و جاده سرزمین اصلی متصل می شود متاسفانه این طرح هم طی هر سال ، نهایتا 1 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ! با این شرایط طی 2 قرن بعد هم احداث نخواهد شد اونطرف باز اماراتی ها از اهمال و بی عرضگی بعضی مسئولان ایرانی حسابی شادمان هستند . اگر شماره 5 و 6 احداث شوند بندر جبل علی امارات از حالت بین المللی خارج و بندر محلی خواهد شد امارات از یک منبع درآمد بزرگ محروم خواهد شد شاید زبونشون کوتاه بشه شاید !
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    به الهام علی اف خوش بین نیستم
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    اقا مراقب باکو باشید حکومتشون رفیق جینگ صهیونیست هاست
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    رئیس جمهور خودش شرح خواهدداد دستاوردش چیه امیدوارم مث برجام نباشه
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    انشالله هرچی هست برای هر دو ملت خیر باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس