در آستانه سفر ظریف گفته می‌شد ایران قصد دارد توافقات نظامی با کشورهای آمریکای لاتین به امضا برساند. وزارت خارجه این ادعا را تکذیب کرده و عامل آن را دولت‌هایی دانسته که خود را بازنده برجام می‌دانند.

سرویس جهان مشرق- وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در رأس یک هیات عالی رتبه سیاسی اقتصادی سفر دوره‌ای خود به کشورهای آمریکای لاتین را آغاز کرد. هیأت ایرانی در این سفر مهمان کوبا، نیکاراگوا، بولیوی، شیلی، اکوادور و ونزوئلا خواهد بود.
 
وزیر خارجه کشورمان که نزدیک به دو سال به شدت درگیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه دولت‌های 1+5 بود، در یک سال گذشته سفرهای دوره‌ای متعددی به جنوب شرق آسیا، حاشیه خلیج فارس، اروپا و غرب آفریقا داشته تا از ثمرات تلاش دیپلماتیک خود بهره گیرد.
 
چند روز پیش مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه از سفر مجمدجواد ظریف به کشورهای آمریکای لاتین خبر داد و گفت بیش از 60 تن از تجار، بازرگانان و صاحبان شرکت های بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی همسفر او هستند. معاون ظریف گفت در عرصه اقتصادی زمینه های فراوانی برای ما در جهت همکاری و فعالیت مشترک وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها بطور کامل بهره ببریم.
 
او در ادامه با اشاره به بحث پیرامون نفت و گاز در این سفر گفت: بطور سنتی، کشورهای امریکای لاتین عمدتا گوشت، برنج، گندم و دانه های گیاهی به ایران صادر می کنند و در مقابل، ایران نیز خشکبار، فرش، اقلام دارویی و برخی تجهیزات کشاورزی به آن منطقه می فرستد. تخت روانچی البته اضافه کرد هدف از این سفر، عقد قرارداد نیست، بلکه فراهم‌سازی شرایط برای همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی است. 
 
ظریف مهمان همسایگان آمریکا
6 کشور میزبان ظریف: کوبا، نیکاراگوا، بولیوی، شیلی، اکوادور و ونزوئلا
 
قرار است در این سفر یک‌هفته‌ای، هیأت ایرانی هر روز را در یک کشور سپری کنند. در حالی که بخش خصوصی عمدتاً در سمینارهای مشترک حضور خواهد یافت، مقامات سیاسی با همتایان خود در کشورهای میزبان دیدار می‌کنند.
 
یکی از موضوعات مورد بررسی در ونزوئلا، واگذاری ریاست جنبش عدم تعهد است. سیزدهمین اجلاس عدم تعهد، 23 تا 28 شهریور در جزیره مارگاریتا برگزار می‌شود و قرار است در طی این نشست، ریاست دوره‌ای جنبش از تهران به کاراکاس واگذار شود.
 
دیدار در کوبا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. «ریکاردو کابریساس» معاون و فرستاده ویژه رئیس جمهوری کوبا روز شنبه 23 مرداد ماه در تهران پیام کتبی «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا و برادر فیدل کاسترو را تقدیم حسن روحانی کرد.
 
دو دولت در سال‌های تحریم از سوی ایالات متحده روابط  اقتصادی خود را با بازگشایی یک حساب در بانک توسعه صادرات ایران تداوم بخشیدند اما قراردادهای محدودی از جمله ساخت 550 واگن و بازسازی شبکه آبرسانی چند شهر بسیار کمتر از ظرفیت همکاری میان دو کشور بوده است. طی یکی‌دو سال گذشته هر دو دولت توافقاتی با ایالات متحده داشته و تعهدات شفاهی و کتبی برای لغو تحریم‌ها گرفته‌اند. باید دید تا چه میزان دیپلماسی سیاسی روحانی و رائول کاسترو  می‌تواند منافع اقتصادی برای کشورشان در پی داشته باشد.
 
ظریف مهمان همسایگان آمریکا
 
مقامات ونزوئلا که تا کمتر از یک ماه دیگر ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را از ایران تحویل می‌گیرند، احتمالاً با هیأت اقتصادی ظریف برای کاهش بحران اقتصادی در کشورشان گفتگو خواهند کرد
 
در آستانه سفر ظریف گفته می‌شد ایران قصد دارد توافقات نظامی با کشورهای آمریکای لاتین به امضا برساند. وزارت خارجه این ادعا را تکذیب کرده و عامل آن را دولت‌هایی دانسته که خود را بازنده برجام می‌دانند.
 
در چند دهه اخیر تعامل ایران با دولت‌های آمریکای لاتین تحت تأثیر سیاست‌های دول حاکم در آن منطقه بوده است. اما روی کارآمدن دولت‌های چپ‌گرا و ضدامپریالیسم در دهه گذشته میلادی و کناررفتن آنها یکی پس از دیگری در سال‌های اخیر در حالی رخ داد که جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌‌کند پیش و پس از وقوع تحولات سیاسی همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود را با این کشورها حفظ کرده و تعمیق بخشد.
 
منبع
http://www.irinn.ir/news/171137
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950530000938
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    خیلی خوبه اما این کشورا بدبخت بیچاره ان بذارید احمدی نژاد اومد پیگیر بشه
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    امریکای لاتینمنع ثروته که در خفا توسط امریکا در حال غارته
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    بعد سه سال تازه یادشون افتاده برن اونورم یه سر بزنن؟
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    دمتون گرم امریکای لاتین استعاد خوبی برای همکاری استراتژیک با ایران داره
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    یه درص فکر کنید امریکا بذاره اونجا لنگر بندازید
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    مگه امریکای لاتین هم سلاح میسازن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس