کد خبر 612466
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه، احتمال کمک مالی دولت را به مساجد مغایر قانون خواند و آن را رد کرد.

 به گزارش مشرق، تارنمای روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» با اعلام این خبر افزود: برخلاف آنچه تاکنون از اظهارات اخیر «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه برداشت می شد، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که دولت قصد کمک مالی به مساجد را ندارد.

اولاند چنین اقدامی را مغایر قانون 1905 میلادی در مورد جدایی امور سیاسی از امور کلیساها و مسائل مذهبی، دانست و برای فعالیت مجدد «نهاد اسلام در فرانسه» به ریاست «ژان پیر- شوونمان» (Jean-Pierre Chevènement) ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: این نهاد قرار است کمک های مالی خصوصی به مساجد و نهادهای اسلامی فرانسه را سازماندهی کند.

شوونمان وزیر کشور اسبق فرانسه از مدافعان لاییستیه و سکولاریسم در فرانسه است و 78 سال سن دارد.

نهاد اسلام در فرانسه پیشتر در سال 2005 میلادی توسط «دومینیک دو ویلپن» نخست وزیر اسبق فرانسه، تاسیس شد اما فعالیت آن بسرعت متوقف شد.

والس دیروز (سه شنبه) در مطلبی که در روزنامه «لیبراسیون» به چاپ رسید، از کمک مالی دولتی به مساجد سخن گفته و اعلام کرده بود: این مساله می تواند بحث هایی جدی در مورد مغایرت با قانون 1905 میلادی را ایجاد کند، اما باید همه راه حل ها را به دقت بررسی کنیم بدون آن که بطور کامل کمک مالی دولتی را ممنوع کنیم.

وی پیشتر نیز برای ممنوعیت موقت کمک مالی خارجی به مساجد فرانسه، ابراز تمایل و عنوان کرد: 10 سال از تاسیس یک نهاد با موضوع اسلام و به منظور شفاف سازی در مورد تامین منابع مالی مراکز اسلامی می گذرد. این نهاد کاملا شکست خورده اما نباید ناامید شد. باید ظرفیت های تامین مالی در فرانسه را مجددا ایجاد کرد.

اظهار نظر اخیر والس به سرعت با انتقادهایی از سوی احزاب راست گرا و برخی از چهره های حزب سوسیالیست حاکم فرانسه مواجه شد.

بحث در مورد کمک های مالی به مساجد فرانسه برای جلوگیری از تامین مالی آنها توسط گروه های افراطی و یا کشورهای مروج افراط گرایی، پس از آن مطرح شد که هفته گذشته کشیشی در شمال فرانسه به دست دو تروریست به قتل رسید.

والس پیشتر در مطلبی که در هفته نامه «ژورنال دو دیمانش» منتشر شد، عنوان کرد، اسلام با وجود حملات مکرر پوپولیستی حزب راستگرا و راست افراطی که در مورد حملات تروریستی انگشت اتهام را به سمت این دین می گیرند، جایگاه خود را در فرانسه پیدا کرده است.

تعداد مسلمانان فرانسه هیچگاه در آمار رسمی اعلام نمی شود، اما تعداد پیروان اسلام در این کشور پنج تا هفت میلیون نفر برآورد می شود.

مسلمانان و نهادهای اسلامی فرانسه بارها اعلام کرده اند که گروه های تروریستی نماینده اسلام نیستند و حتی با افزایش اقدامات اسلام ستیزانه پس از حملات تروریستی، خود قربانی این گروه ها می شوند. نهادهایی اسلامی فرانسه همواره حملات تروریستی در این کشور را بسرعت محکوم کرده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس