خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است که اختلافات میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر جزئیات بسته حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل کاهش یافته و احتمال دارد که تکلیف این بسته در دولت اوباما مشخص شود.

 به گزارش مشرق، بنا به گفته مقامات آمریکایی، اختلافات واشنگتن و تل‌آویو در خصوص مذاکرات این هفته برای امضای بسته کمک نظامی چند میلیارد دلاری واشنگتن به تل‌آویو کاهش یافته است.

به نوشته خبرگزاری رویترز منابع آگاه در کنگره می‌گویند اسرائیل با پذیرش تقاضای دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه بودجه نظامی آمریکا به طور کامل صرف خرید تسلیحات آمریکایی شود، امیدها برای توافق را افزایش داده است. پیش از این بخشی از بودجه حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی، برای خرید تسلیحات از کارخانه‌های اسرائیلی صرف می‌شد.

 بعد از ماه‌ها مذاکرات فشرده در خصوص بسته کمک نظامی 10 ساله واشنگتن به تل‌آویو، این یکی از مهمترین امتیازاتی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داده است.

نتانیاهو که روابط تنش‌آلودی با اوباما دارد، ظاهراً تصمیم گرفته به جای آنکه برای یک توافق بهتر منتظر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشد، با دولت اوباما در خصوص این بسته کمک نظامی توافق کند.

نتانیاهو روز دوشنبه (دیروز) «یاکوف ناگل» سرپرست شورای امنیت داخلی اسرائیل را به واشنگتن فرستاد تا مذاکرات سه روزه درباره این بسته کمک نظامی را هدایت کند.

یکی از افرادی که در اینباره به نتانیاهو گزارش می‌دهد، گفته است که نخست‌وزیر ابراز امیدواری کرده است که ناگل بتواند مذاکرات در خصوص یادداشت تفاهم جدید را نهایی کند و این به مفهوم افزایش بودجه نظامی اسرائیل می‌باشد.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی بر تعهد دولت اوباما برای امضای یک یادداشت تفاهم جدید تأکید کرده است که «شامل بزرگترین تعهد کمک نظامی (آمریکا) به هرکشوری در تاریخ آمریکا می‌باشد».

بسته کنونی که در سال 2007 به امضا درآمد و در سال 2018 منقضی می‌شود، حدود 30 میلیارد دلار برای تأمین بودجه نظامی به اسرائیل می‌دهد.

ظاهراً مذاکره‌کنندگان آمریکایی همچنان به پیشنهاد قبلی خود مبنی بر کمک نظامی سالانه 3.5 تا 3.7 میلیارد دلار به اسرائیل تأکید دارند که این مبلغ با پیشنهاد 4 میلیارد دلاری نتانیاهو، اختلاف چشم‌گیری دارد.

یک اختلاف کلیدی بر سر اصرار واشنگتن بر پایان دادن به یکسری ترتیبات خاص بود که به اسرائیل اجازه می‌داد 26.3 درصد از کمک دفاعی آمریکا را به جای خرید از واشنگتن، برای صنعت نظامی خود صرف کند.

مقامات اسرائیلی مدعی هستند که این شرط به منظور حفظ «برتری کیفی نظامی» اسرائیل در مقابل کشورهایی همچون ایران ضروری است و حذف این شرط به مفهوم از بین رفتن هزاران فرصت شغلی نظامی اسرائیل است.

با اینحال یکی از منابع کنگره گفته است که اسرائیل ابراز تمایل کرده که حاضر است این شرط حذف شود. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش کرده است که کاخ سفید آمادگی دارد به تل‌آویو اجازه دهد برخی ترتیبات خاص در این زمینه را برای پنج سال نخست یادداشت تفاهم جدید حفظ کند، اما به تدریج در پنج سال دوم این ترتیبات خاص حذف شده و تنها  در پروژه‌های نظامی مشترک آمریکا-اسرائیل اجرایی شوند.

یکی دیگر از موانع، تمایل واشنگتن برای پایان دادن به شرطی بود که به اسرائیل اجازه می‌داد که در سال 400 میلیون دلار از بسته کمک نظامی آمریکا را صرف سوخت نظامی کند.

یک منبع آگاه در کنگره اعلام کرد که ناگل جزئیات نهایی را مورد بررسی قرار می‌دهد و همه موارد را در نظر می‌گیرد، اما قراردادی امضا نمی‌کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند هرچند از توضیح در مورد جزئیات خودداری کرده‌اند، اما گفته‌اند که احتمال می‌رود پیشرفت‌‌هایی در مذاکرات حاصل شود.

دولت اوباما به دنبال آن است که قبل از به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری‌، توافقی در این زمینه حاصل شود. منتقدان جمهوری‌خواه اوباما وی را متهم کرده‌اند که توجه کافی به امنیت اسرائیل ندارد. انتقادی که کاخ سفید آن را رد کرده است.

یش از این نتانیاهو در نشست ماه فوریه خود با کابینه‌اش این احتمال را مطرح کرده بود که ممکن است تل‌آویو تصمیم بگیرد منتظر بماند تا دولت بعدی آمریکا به توافق برسد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس