کد خبر 610898
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

مشاور وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه حضور مستشاری ایران در سوریه تا زمان رفع فتنه ادامه خواهد داشت گفت: آمریکا به دنبال تقسیم منطقه بر اساس ملیت است.

 به گزارش مشرق، «حسین شیخ الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل سابق امور بین الملل مجلس شورای اسلامی تحولات اخیر در سوریه به ویژه حلب و وضعیت نیروهای مقاومت در این شهر و تاثیر آن بر تحولات آینده سوریه را تشریح کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد  اینکه آیا قدرت های جهانی به ماندن اسد در قدرت قانع شده‌اند و آیا هنوز هم به گزینه رفتن بشار اسد از قدرت فکر می‌کنند، گفت: قدرت‌های جهانی آرزوهای زیادی دارند و آنها حتی می‌خواهند ایران نیز نباشد اگه بتوانند ایران را نیز از روی نقشه محو می‌کنند؛ ولی قدرت این کار را ندارند؛ یک زمانی تصور قدرت‌های جهانی این بود که می‌توانند این کار (رفتن بشار اسد) را انجام دهند؛ ولی به این نتیجه رسیده‌اند که توانایی این کار را ندارند؛ آیا چیزی را که در میدان نبرد با قتل، غارت و آدم کشی به دست نیاوردند، در میز مذاکره به آنها داده خواهد شد.

بشار اسد با مردم سوریه ماند و در کنار آنها جنگید

شیخ الاسلام در مورد جایگاه بشار اسد در بین مردم سوریه تاکید کرد که اسد در کنار مردم سوریه باقی ماند و در کنار آنها جنگید به عقیده وی ارتش سوریه واقعا بسیار پایداری کرد و بسیار با ارزش است.

مهمترین راهبرد در سوریه جلوگیری از خونریزی است

حسین شیخ الاسلام در مورد شرایط نیروهای مقاومت در حلب گفت: شرایط کنونی نیروهای مقاومت در سوریه بسیار بهتر از گذشته است. وی با اشاره با روند کند عملیات در حلب و حساس بودن آن تاکید کرد: مهمترین راهبرد ما در سوریه جلوگیری از خونریزی است و هدف اصلی این است که مردم سوریه کمترین تلفات را ببیند و کندی عملیات در حلب نیز به همین دلیل است که مسئله درستی است.

اسرائیل و آمریکا اطلاعات پهپادهای خود را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند

وی با اشاره به حضور اسرائیل و آمریکا در جنگ سوریه گفت: ما جنگ اصلی را در القصیر انجام دادیم. اگر القصیر سقوط کرده بود به احتمال قریب به یقین دمشق سقوط می کرد. القصیر گذرگاه انتقال سلاح از طرابلس لبنان برای تروریست‌ها بود. اسرائیل در القصیر حضور داشت و گروه‌های مسلح را به دقت مدیریت می‌کرد. آمریکا و اسرائیل در درگیری‌های سوریه حضور مستقیم هوایی و زمینی دارند. آنها با استفاده از پهپاد اطلاعات جمع آوری می‌کنند و به ارائه اطلاعات دقیق به تروریست‌ها اهداف مشخصی را برای هدف قرار دادن به آنها معرفی می‌کنند.

آمریکایی‌ها قطعا خواهان سقوط دمشق بودند اما اکنون ناامید شده‌اند

حسین شیخ السلام با اشاره به اهمیت آزادسازی منطقه القصیر گفت: آمریکایی‌ها بدون شک می‌خواستند دمشق سقوط کند و هنوز هم این مسئله را می‌خواهند ولی الان ناامید شده‌اند، ما قطعا می‌دانستیم که اگر القصیر سقوط می‌کرد بدون شک دمشق سقوط نیز سقوط می‌کرد و داعش با تمام توانایی‌های سوریه به عراق حمله می‌کرد و  در آن صورت بغداد و اربیل سقوط می کرد و داعش به مرز ما می‌رسید.

آزادسازی حلب بی‌شک در دسترس نیروهای مقاومت است

شیخ الاسلام درباره تاثیر آزادسازی حلب در آینده سوریه گفت: آزادسازی حلب گروه‌های مسلح را ناامید خواهد کرد و از بین می‌برد. تمامی تلاش استکبار این است که سوریه را تقسیم کند و برای تقسیم سوریه باید دو پایتخت وجود داشته باشد. تنها جایی که توانایی تبدیل شدن به پایتخت دوم را دارد  حلب است و تمام توانایی‌های دمشق یا حتی بیشتر از آن را دارد و حتی از نظر اقتصادی و فرهنگی از دمشق قویتر است.

وی افزود: تمام تلاش قدرت‌های بزرگ این است که حکومت مرکزی در حلب مستقر نشود و حلب به دست معارضان بیفتد و بتواند اعلام یک پایتخت بکند و آزادسازی حلب قطعا در دسترس نیروهای مقاومت است. ولی راهبرد ما این است به شکلی عمل کنیم که خونریزی کمتر باشد. باید با محاسبه و با دقت جلو رفت. اول باید همه راه‌های ورودی سلاح به حلب بسته شود. اگر ترکیه سیاست های خود را در رابطه با سوریه تغییر دهد ما حتما همکاری خواهیم کرد.

آمریکا به دنبال تقسیم منطقه بر اساس ملیت است

مشاور وزیر خارجه ایران با اشاره به حضور آمریکا در شمال سوریه و کمک به برخی از گروه های نظامی گفت: آمریکایی‌ها بدون شک سیاست تقسیم منطقه بر اساس  ملیت را دنبال می‌کنند. اگر یک منطقه کردی، دروز، علوی و مارونی در منطقه وجود داشته باشد و در این صورت وجود یک منطقه بر اساس ملیت یهود نیز معنی پیدا خواهد کرد؛ زیرا صهیونیست‌ها یهودیت را بر اساس ملیت تعریف می‌کنند نه دیانت.

وی ادامه داد: پس بنابراین همه این‌ها کشورهای کوچکی هستند که در خشکی محصور خواهند بود و آمریکا به هر شکلی بخواهد این کشورها را اداره خواهد کرد. اکنون کُردها قصد دارند حوزه خود را تا دریای مدیترانه گستردش دهند ولی اینکه تا چه اندازه موفق خواهند بود جای سوال دارد.

حضور مستشاری ایران در سوریه تا رفع فتنه ادامه دارد

حسین شیخ السلام در پایان در پاسخ به سوالی درباره مدت زمان حضور مستشاری ایران در سوریه تاکید کرد که حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران تا رفع فتنه در سوریه ادامه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس