کد خبر 609061
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶

ژنرال جنجوعا از جمله نظاميان برجسته و صاحب‌نام پاكستاني است كه سال‌ها در حوزه‌هاي مختلف ارتش اين كشور و از جمله بلوچستان پاكستان فعاليت كرده است.

به گزارش مشرق، ژنرال ناصرخان جنجوعا بعد از ظهر روز يكشنبه به تهران آمد و روز گذشته به ديدار مقام‌هاي عالي كشورمان رفت و با آنها در خصوص آخرين وضعيت روابط دوجانبه و تحولات امنيتي ميان دو كشور و منطقه رايزني كرد.
 
ژنرال جنجوعا از جمله نظاميان برجسته و صاحب‌نام پاكستاني است كه سال‌ها در حوزه‌هاي مختلف ارتش اين كشور و از جمله بلوچستان پاكستان فعاليت كرده است. او بيش از يك سال پيش از سوي نواز شريف به سمت مشاور امنيت ملي نخست‌وزير منصوب شد كه اين مساله نشان از دغدغه دولت پاكستان براي حل و فصل مسائل امنيتي‌اش و همچنين پايان دادن به نگراني‌ها و دغدغه‌هاي برخي همسايگانش نسبت به مسائل امنيتي دارد.
 
مشاور امنيت ملي نخست‌وزيري از جمله مناصبي است كه در قانون اساسي پاكستان براي پرداختن و حل و فصل مسائل امنيتي است كه مي‌تواند نقش‌آفريني بسياري بكند. البته اين پست براي مدتي خالي مانده بود كه براي آن يك ژنرال خوشنام و برجسته‌اي انتخاب شد.
 
در گذشته الزاما اين پست به مقامات نظامي تعلق نمي‌گرفت ولي انتخاب يك ژنرال ارتشي نشان مي‌دهد موضوع توسط طرف مقابل جدي گرفته شده است زيرا نظاميان در پاكستان هم از قدرت بسياري برخوردار هستند و هم دسترسي بيشتري به موضوعات طبقه‌بندي‌شده سياسي و امنيتي دارند.
 
با اين حال، سفر ژنرال جنجوعا به تهران كه براي نخستين‌بار صورت مي‌گيرد، به آن مفهوم است كه پاكستان درصدد حل و فصل مسائل امنيتي خود با ايران و از بين بردن دغدغه‌هاي موجود است. آنها با همسايگان خود در طول دهه‌هاي گذشته به نوعي با سلسله مسائل امنيتي درگير هستند.
 داستان موجود ميان پاكستان و هند و همچنين پاكستان و افغانستان روشن است و همگان كم‌و‌بيش آن را مي‌دانند و نيازي به توضيح ندارد.
 
در مرزهاي مشترك پاكستان و چين جنبش اسلامي تركستان شرقي فعالند كه به نوعي با جدايي‌طلبان سين كيانگ در ارتباط‌ هستند. ايران و پاكستان هم حدود ٩٥٠ كيلومتر مرز مشترك با يكديگر دارند كه متاسفانه در اين مرزها، برخي گروه‌هاي تروريستي و قاچاق انسان، كالا و مواد مخدر فعال هستند و فعاليت‌هاي آنها آثار دردناكي براي مردم منطقه و جمهوري اسلامي ايران داشته است.
 
متاسفانه اين گروه‌هاي تروريستي و قاچاق در مناطقي از پاكستان حضور دارند كه پس از انجام فعاليت‌هاي شرورانه خود در ايران به آن سوي مرزها فرار مي‌كنند.
 
البته مسائلي چون قاچاق مواد مخدر، قاچاق كالا و انسان و فعاليت‌هاي تروريستي مسائلي نيستند كه به تنهايي قابل حل و فصل باشند و بي‌ترديد رفع آن مسائل و از بين بردن اين تهديدات مشترك نيازمند همكاري‌هاي دوجانبه ميان دو كشور است. در اين چارچوب، ايران و پاكستان طي سال‌هاي گذشته موافقتنامه‌هاي همكاري امنيتي و قضايي متعددي را امضا كرده‌اند و همكاري‌هايي با يكديگر داشته‌اند.
 
از جمله اين موافقتنامه‌ها، قرارداد استرداد مجرمين ميان دو كشور است. از سويي، رفت‌‌و‌آمدهاي بسياري ميان هيات‌هاي سياسي و نيروهاي نظامي، امنيتي و انتظامي ميان دو كشور هم در سطح كلان و هم در سطح خرد در جريان است كه به‌طور مثال مي‌توان به سفر رييس‌جمهوري در ابتداي امسال به اسلام‌آباد و معاونت سياسي و امنيتي استانداري سيستان و‌بلوچستان در روزهاي اخير به كويته اشاره كرد.
 
اين مسائل نشان از اين دارد كه بستر حقوقي لازم براي افزايش مناسبات و مسنجم ساختن همكاري‌ها فراهم است اما بايد به اين بستر، شكل و ترتيبات خاصي داد كه مورد توافق دو كشور باشد.
 
به نظر مي‌رسد كه به سرانجام رسيدن معاهده جامع همكاري‌هاي امنيتي ميان تهران و اسلام‌آباد به صورت بسيار زيادي در انسجام‌بخشي و جهت‌دهي به اين همكاري‌ها براي مبارزه با تروريسم و قاچاق نقش داشته باشد. البته مذاكرات در اين رابطه چندين سال است كه ميان مقامات ايراني و پاكستاني در جريان است.
 
من فكر مي‌كنم پذيرش اهميت همكاري‌هاي امنيتي ميان مقامات دو كشور و توسعه عرصه‌هاي همكاري و افزايش مناسبات گام اساسي و بسيار قابل اهميت است. البته بايد براي آن يك چارچوب تعيين شود كه متاسفانه شتاب لازم از سوي طرفين و به ويژه طرف مقابل وجود نداشته است.
 
جمهوري اسلامي ايران براي اين همكاري‌ها و انسجام‌بخشي و چارچوب‌دهي به آن، از آمادگي لازم برخوردار است و اراده خود را براي حل اين مساله و گسترش همكاري‌ها نشان داده و گام‌هاي لازم را برداشته است. من اميدوار هستم با انجام سفر ژنرال جنجوعا روند همكاري‌هاي امنيتي از سرعت لازم برخوردار شود و اقدامات لازم براي به سرانجام رسيدن و نهايي شدن معاهده همكاري‌هاي امنيتي صورت بگيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس