سفر ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی همسایه شرقی به ایران علاوه بر اینکه در پاسخ به سفر سال گذشته شمخانی همتای ایرانیِ وی انجام می‌شود، بی‌ارتباط با تحولات ماه‌های اخیر نیست.

سرویس جهان مشرق- سپهبد ناصرخان جنجوعه (جنجوعا) مشاور امنیت ملی نخست‌‌وزیر پاکستان امروز برای دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد.
 
سخنگوی نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به دعوت تهران از جنجوعه اظهار داشت: ایران کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان است و سفر مشاور امنیت ملی دولت اسلام‌آباد به این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کلیددار امنیت پاکستان در تهران
 
جنجوعه که از دانشگاه دفاع ملی پاکستان مدرک علوم سیاسی دارد، پاییز سال گذشته پس از نزدیک 40 سال خدمت در ارتش به منصب فعلی راه یافته است. در این سفر علاوه بر دیدار با شمخانی همتای ایرانی و مقامات عالیرتبه، برای ملاقات با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، برنامه دارد.
 
سفر ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی همسایه شرقی به ایران علاوه بر اینکه در پاسخ به سفر سال گذشته امیر دریابان شمخانی انجام می‌شود، بی‌ارتباط با تحولات ماه‌های اخیر نیست.
 
فروردین سال جاری «بوشن یادیو» جاسوس هندی‌ که با گذرنامه جعلی ایرانی وارد بلوچستان پاکستان شده بود، دستگیر شد. اسلام‌آباد مستنداتی را در این زمینه در اختیار تهران قرار داد. بلافاصله موج رسانه‌ای از سوی برخی گروه‌ها در پاکستان علیه ایران شروع شد که تهران را به همدستی با هند متهم می‌کرد.
 
 
کار به جایی رسید که نثار علی خان وزیر کشور پاکستان از رسانه‌های داخلی خواست «خطای» ایران را به عامل دشمنی میان دو ملت تبدیل نکنند. او تأکید کرد طرف حساب پاکستان در این مسأله، هند است.
 

فضاسازی رسانه‌های سعودی برای انتقام عدم مشارکت پاکستان در جنگ یمن

دو ماه بعد ماجرای دیگری موجب تنش میان دو کشور شد. سرکرده طالبان در خاک پاکستان به هلاکت رسید. مرگ ملا اختر منصور بواسطه بمباران پهباد آمریکایی از دو زاویه موجب چالش رسانه‌ای میان دو دولت شد. از طرفی از سوی برخی رسانه‌ها ماجرای سفر وی به ایران پیش‌کشیده شد و از سوی دیگر ادعا شد تهران با واشنگتن برای قتل سرکرده طالبان در خاک همسایه شرقی همکاری کرده است.
 
در حالی که خودروی ملا اختر به طور کامل در آتش سوخت، العربیه و الحدث از شبکه‌های سعودی به پخش تصاویری از گذرنامه و ویزای ایرانیِ کاملاً سالم وی اقدام کردند تا به سهم خود در ایجاد اختلاف میان دو کشور تلاش کرده باشند. به نظر می‌رسد عدم شراکت اسلام‌آباد با عربستان در حمله به یمن ضربه سنگینی به ریاض وارد کرده و از هر روشی در پی واگرایی میان اسلام‌آباد و تهران است.
 
 سفر جنجوعه به تهران می‌تواند نقطه پایانی بر سوءتفاهم‌ها و تنش‌های رسانه‌ای میان دو دولت طی ماه‌های اخیر و جلوگیری از اثرگذاری منفی دولت ثالث باشد، علاوه بر اینکه پس از گذشت دو سال از توافق‌ امنیتی میان دو کشور، رسیدگی به معضلات و موضوعات کلیدی باید با توان بیشتری صورت گیرد.
 
سرایت فعالیت گروه‌های تروریستی در مرز، ترانزیت مواد مخدر، قاچاق انسان و سلاح احتمالاً موضوع گفتگوهای ناصرخان جنجوعه با مقامات ایران است. در سفر هیأت ایرانی به اسلام‌آباد در فروردین سال جاری، نثار‌ علی‌ خان وزیر کشور پاکستان در ملاقات با عبدالرضا رحمانی فضلی همتای ایرانی خود برای تشکیل نیروی نظامی ویژه بین دو کشور جهت برقراری نظم و امنیت به توافق رسیدند. پیگیری این توافقات می‌تواند موضوع بحث جنجوعه با مقامات ایران باشد.
 
از زاویه‌ای دیگر شرایط جدید پس از توافق هسته‌ای که منجر به تلاش هند برای سرمایه‌گذاری در ایران شده است، ممکن است رقیب و همسایه آن را به تکاپو برای ورود قدرتمندتر به بازار ایران وادار کرده باشد. اگر چه با توجه به آغاز پروژه عمرانی خط لوله گاز «تاپی» (TAPI برگرفته از حروف ابتدایی نام چهار کشور در مسیر عبور لوله شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) با حضور سران، امید ایران را به تکمیل خط لوله صلح در خاک پاکستان کمرنگ کرده است، اما مقدمه‌چینی برای پروژه‌های جدید عمرانی و تجاری مشترک می‌تواند در دستور کار گفتگوها قرار گیرد.
 
کلیددار امنیت پاکستان در تهران
پیگیری بیست‌ساله خط لوله صلح، اکنون به رؤیایی بربادرفته می‌ماند، اما فرصت‌های دیگر، همچنان باقی است
پاکستان با جمعیت حدود 180 میلیونی، تشنه سوخت، محصولات غذایی، روغن‌های حیوانی و گیاهی و تولیدات متنوع و ساده کارگاهی است که همگی در ایران وجود دارد اما چین، امارات، عربستان، کویت و ایالات متحده صادرکننده‌های عمده به این کشور هستند.
 
بازگشت نواز شریف به قدرت از سال 2013 میلادی، تعامل اسلام‌آباد با همه همسایگان را تقویت کرده است، با این حال ایران که در 1947 میلادی پیش از هر کشور دیگر از استقلال پاکستان استقبال کرد و انقلاب اسلامی‌اش در 1979 میلادی پیش از هر دولت دیگر توسط اسلام‌آباد به رسمیت شناخته شد، بهره شایسته را نداشته است.

سپهبد ناصرخان در تهران؛ نگاهی به دستورکار کلیددار امنیت پاکستان
 
به نظر می‌رسد سفرهای دوجانبه میان ایران و پاکستان جان تازه‌ای گرفته است اما علاوه بر دیدارهای رسمی میان مقامات سیاسی و امنیتی، اعزام مکرر هیأت‌های اقتصادی از ضرورت‌های همکاری میان دو عضو فعال اکو، سازمان شانگهای و سازمان همکاری اسلامی است.
 
منابع:
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    امنیت مرزها را باید بهش گوشزد کرد , سیل ورود مواد مخدر , تروریست , مهاجر و پناهجو توی این چند ساله افزایش پیدا کرده و دلیلش امنیت مرزی پاکستانه.
  • ایرانی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ایران باید به پاکستان بقبولاند که لوله گاز ایران از پاکستان به هند و چین برسد که برای پاکستان سود سرشار و دراز مدت و دائمی خواهد داشت.لوله گاز ایران-پاکستان-هند و لوله گاز ایران-پاکستان-چین چهار کشور را بهم نزدیک و باعث امنیت انرژی و اقتصادی دو و نیم میلیارد انسان و ضامن ثبات رشد اقتصادی و تامین انرژی پایدار برای پاکستان و هند و چین خواهد شد.اینکار باعث بالا رفتن موقعیت منطقه ای پاکستان خواهد شد و پاکستان را به دروازه انرژی شرق تبدیل و سالانه ارز بسیار زیادی را نصیب پاکستان میکند و امنیت غرب پاکستان را بسیار بهبود می بخشد.
  • خوزستان اهواز ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    همه میدانند پشت کودتای ترکیه آل سعود و امارات هستند.پاکستانی ها دچار ترس شدند.چون آل سعود و امارات در پاکستان نفوذ بالایی دارند.
  • ناشناس ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ایران باید صادرات گاز به پاکستان را به آنها بقبولاند
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اینهمه گدای پاکستانی توتهران درراستای تعمیق روابط برادرانه ست؟؟؟
  • ناشناس ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ایران باید پاکستان را وادار کند سه خط لوله گاز از ایران وارد کند.یکی از کرانه های مکران و دیگری از مرز سراوان و دیگری از بخش شمالی مرز ایران و پاکستان.این سه خط لوله به خود پاکستان و سپس چین و هند گاز ایران را صادر کند و پاکستان حق ترانزیت را دریافت نماید
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    به سپهبد ناصر خان بگید دست از عملیات تروریستی بردارن بیشتر گروه های تروریستی فعال داخل پاکستان مخصوصا سمت ایران توسط خود آی اس آی حمایت و تجهیز می شن و منابع مالی دریافت می کنن قبلنا برای مقابله با هند تشکیل شدن امروز کارشون اجرای فرامین ریاض و ایجاد ناامنی در ایرانه و کرم ریزی حداکثری در افغانستانه ، حمله به سفارت ایران در افغانستان هم کار طالبان نبوده کار همین برو بچه های ناصرخان بوده .
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    سالهاست که هر گروه آدمکش بی شرفی که در افغانستان و ایران و کشمیر...فعالیت میکنند توی پاکستان آموزش و تجهیز میشند
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    این مرد کلید دار امنیت نیست بلکه کلید دار گروهکهای تروریستی هست که در ایران کار میکنند و با پول سعودی و مدیریت پاکستان سازماندهی میشند.
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    گزارش خوبی بود سعی کنید گزارش ها درباره سایر اتفاقات به همین سبک کار بشه
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    چ ربطی داشت
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    یاعلی
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    خطرناک ترین دشمن ایران نه اسرائیله نه عربستان و نه ترکیه چون اینا در حدو اندازه ایران نیستند و ترکیه هم در یک سطحیم و هیچ وقت تو فکر حمله نظامی نمیره و تنها کشوری که برای ایران میتونه خطرناک باشه پاکستانه چون مثل سوریه همه جور تیره ای داخلش پیدا میشه و عربستان اونجا قدرمتنده و در ضمن مرز خاکی زیادی با ایران داره و از هر لحاظ چه نفری و چه موشکی و چه هوایی برتری فاهشی نسبت به ایران داره مسئولان نظامی توجه داشته باشن که یا باید با این کشور روابط برادرانه بسیار قوی تاکید میکنم بسیار قوی داشت یا اینکه در کشور پاکستان مانند عربستان گروه های بسیار قوی و همسو با خودمون رو داشته باشیم که در زمان مناسبش بتونن کمک گشترده کنن و در مقابل نفرات عربستان در اونجا بتونن مقابله کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس