اختلافات در فراکسیون امید شدت گرفته تا حدی که برخی از اعضای اصلی آن در انتخابات هیئت رئیسه شرکت نکردند و این موضوع احتمال تشکیل فراکسیونی، از دل فراکسیون امید را قوت بخشید.

سرویس سیاست مشرق - جلسه روز سه‌شنبه فراکسیون امید با جنجال‌ها و انتقادات زیادی برای شکل‌گیری هسته مرکزی آن تشکیل شد و اگرچه پشت درهای بسته و با سانسور ویژه خبری از سوی اصلاح‌طلبان برگزار شد اما نکاتی از جلسه این فراکسیون در رسانه‌ها درز پیدا کرد که نشان دهنده وضعیت ویژه آن و انتقادات نسبت به نحوه مدیریت عارف در این فراکسیون است .

آب رفتن فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس

رسانه‌های اصلاح‌طلب که در اوائل اعضای لیست امید را بیش از 120 نفر در مجلس عنوان می‌کردند با ریزش در انتخابات موقت ریاست مجلس و آرای عارف روبرو شدند که به 103 نفر رسیدند و بعد از مدتی این ریزش‌ها ادامه داشت تا اینکه دیروز خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب اعلام کردند که شرکت کنندگان در انتخابات مهم هیئت رئیسه دائم این فراکسیون بین 70 الی 80 نفر بوده‌اند.

در همین رابطه، روزنامه زنجیره‌ای اعتماد با ارائه گزارشی از این جلسه نوشت:‌« با وجود همه انتقادها اما مرد اول پايتخت معتقد است كه در چند وقت اخير اصلاح‌طلبان توانسته‌اند به انسجام خوبي برسند اما آسيب‌شناسي هم بايد صورت بگيرد. ديروز اعضاي مجمع عمومي فراكسيون اميد كه تعدادشان به ٨٠ نفر مي‌رسيد در مجلس گرد هم آمدند تا هم از عملكرد چند ماه اخيرشان ارزيابي داشته باشند و هم آنكه اعضاي دايمي تصميم‌گير در فراكسيون را انتخاب كنند.»

  اختلافات هیئت رئیسه پیشین با عارف

در اقدام تامل‌آمیز دیگر برخی از اعضای شاخص فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون نامزد نشدند تا شائبه تشدید اختلافات و تشکیل فراکسیونی مجزا در داخل فراکسیون امید به‌وجود بیاید.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق در این زمینه نوشت:‌ «اعضای فراکسیون امید مجلس، روز گذشته در جلسه مجمع عمومی این فراکسیون، اعضای هیأت‌رئیسه دائم را انتخاب کردند. انتخاباتی که در آن، از جمع اعضای هیأت‌رئیسه موقت، غلامرضا تاجگردون، محمدعلی وکیلی و الیاس حضرتی، نامزد انتخاب در هیأت‌رئیسه دائم نشدند.»

گفتنی است محمد علی وکیلی که طراح استیضاح علی ربیعی وزیر کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی بود که بر سر این طرح با هیئت رئیسه موقت اختلاف نظر داشته و به توافق نرسیده است.

به گفته برخی اعضای این فراکسیون -که خواستند نامشان منتشر نشود- در اثنای این جلسه بحث‌های متعددی درباره استیضاح ربیعی در میان اعضا صورت گرفته که تعدادی از اعضا جلسه را به علت اعتراض به این موضوع ترک کردند.

شنیده‌ها حاکی است اوج گرفتن اختلافات سیاسی درون فراکسیون و عدم توافق برسر موضوع استیضاح ربیعی از دلایل اصلی ترک جلسه توسط اعضا و نامزد نشدن نمایندگان برای عضویت در هیئت رئیسه دائم فراکسیون بود.[1]

 سانسور اخبار جلسه مهم فراکسیون امید

به نظر می‌رسد که جلسه درونی دیروز فراکسیون امید بسیار پرحاشیه بوده است چراکه رسانه‌های اصلاح‌طلب هم در مورد کم و کیف این بحث‌ها اخبار و اطلاعاتی به دست نیاوردند و یا از انتشار اخبار آن به عمد خود‌داری کرده‌اند.

یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در این باره نوشت که « هر هیچ‌یک از اعضای فراکسیون درباره اینکه در ساعت آغازین این جلسه سه‌ساعته و قبل از انتخابات در جریان بررسی عملکرد دوماهه و کاستی‌های فراکسیون چه گذشت، توضیحی ندادند، اما از سخنان کوتاهی که روز گذشته به نقل از عارف منتشر شد، پیداست موضوع انتقادات بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و حامیان فراکسیون امید از برخی عملکردهای اعضای این فراکسیون، یکی از موضوعات بررسی‌شده بوده است. به گفته یکی از نمایندگان حاضر در جلسه سخنان ابتدایی عارف بیشتر حول محور گزارش عملکرد فراکسیون و جلسات برگزارشده هیأت‌رئیسه و اقداماتی که صورت گرفته، بوده است.»

 دلواپسی از تاثیرگذاری عملکرد بد فراکسیون امید بر انتخابات 96

موضوع جالبی که از کانال تلگرامی فراکسیون امید دریافت می‌شود این است که فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس با توجه به ناکامی‌ها و شکست‌هایی که داشته به شدت نگران تاثیرگذاری منفی عملکرد خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است. در همین زمینه کانال تلگرامی امید در خبری که درباره سخنان عارف در جلسه فراکسیون منتشر کرد، به اشاره عارف درباره انتخابات سال ٩٦ پرداخته و به نقل از رئیس فراکسیون امید آورده است: «انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ انتخاباتی بسیار مهم است و فراکسیون امید می‌تواند با حفظ انسجام خود در این انتخابات تأثیرگذار باشد».

روزنامه اعتماد نیز به طور تلویحی هشدار داد که وضعیت فراکسیون امید خوب نیست و نوشت: «حالا فراكسيون اميد وارد مرحله جدي‌تري از عملكرد خود شده است و به نظر مي‌رسد كه كار جدي حالا در ميان آنها آغاز شده است. جديت كار از هشدار محمدرضا عارف در مورد انتخابات پيش رو به خوبي مشخص است.»

بنابر همین گزارش‌ها امروز ارکان هیئت‌رئیسه انتخاب می‌شوند. درحالی‌که پس از پایان جلسه دیروز، محمدعلی وکیلی اعلام کرده که ارکان هیئت‌رئیسه دائم در اولین جلسه هیئت‌رئیسه انتخاب خواهند شد، یک منبع آگاه از فراکسیون امید به این روزنامه زنجیره‌ای گفت که «نخستین جلسه هیأت‌رئیسه دائم، امروز در مجلس برگزار می‌شود تا در این جلسه با رأی اعضا، تکلیف کرسی‌های نایب‌رئیسی اول و دوم و همچنین دبیران و سخنگوی هیأت‌رئیسه مشخص شود.»



[1] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950429001586

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    عمر سیاسی شون رو به پایانه انشالله. اینها هم دست و پا زدن بیخودیه
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    تازه اولشه جیگر
  • مهدی از قم ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    اخه چقدر این جریان اصلاحات بی تدبیر و بی اصلات است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هر کی از راه رسید از این ها استفاده ابزاری کرد
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    بله بله
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    لیست امیدی که توش دختر صفدرحسینی باشه معلومه چی از اب درمیاد . انکه دولت امید اسمش بود چه گلی به سر مردم زد که حالا فراکسیون امید باشه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس