پایگاه آمریکایی با تاکید بر اینکه وجود سلاح‌های اتمی واشنگتن در اینجرلیک برای «بازدارنگی ایران» است، هشدار داد که کودتای ترکیه نشان می‌دهد این سلاح‌ها دیگر امن نیستند.

 به گزارش مشرق، در ادامه گزارشها در خصوص نگرانی‌ها درباره کودتا در ترکیه، یک پایگاه آمریکایی به موضوع سلاح‌های اتمی آمریکا که در پایگاه اینجرلیک این کشور مستقر شده، پرداخته است.

در یادداشت فارن پالیسی آمده است: «سلاح‌های اتمی آمریکا در طاق‌های طبقه "پناهگاه‌های هواپیماهای حفاظت شده" قرار دارد. این مرکز در داخل یک محیط امنیتی واقع است. آمریکا و شرکای ناتو او اخیرا 160 میلیون دلار برای ارتقای امنیتی سلاح‌های اتمی مستقر در اینجرلیک هزینه کردند».

«جفری لوئیز» نویسنده این مطلب البته تاکید کرده حتی اگر کودتاگران می‌توانستند کنترل اینجرلیک را بدست گیرند، برای عملیاتی کردن سلاح‌های اتمی مستقر در این پایگاه به شخصی مطلع از رمز امنیتی نیاز داشتند که این کار آسانی نخواهد بود.

 در ادامه یادداشت آمده است: «در حالی که تدابیر احتیاطی برای حفاظت از سلاح‌های اتمی آمریکا در اینجرلیک، قابل فهم و منطقی هستند اما این تدابیر بر مجموعه‌هایی از تصورات درباره ثبات و دوستانه بودن کشور میزبان(ترکیه) استوار هستند.

در مطلب منتشر شده فارن پالیسی، از تاکید مقام ترکیه‌ای درباره احتمال دست داشتن آمریکا در کودتای اخیر علیه دولت رجب طیب اردوغان سخن گفته است.

در این مطلب می‌خوانیم: «یک مقام در دولت اردوغان به طور ضمنی اشاره کرده که شاید آمریکا در کودتا نقش ایفا کرده است که این حرف تا حد زیادی مبتنی بر تاکید بر نقش فتح الله گولن است که در آمریکا در تبعید زندگی می‌کند».

نویسنده و تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «با توجه به جو کلی بی ثباتی، شاید شما بپرسید چرا از همان اول آمریکا سلاح‌های اتمی خود را در ترکیه ذخیره کرد. برخلاف بلژیک، آلمان، ایتالیا یا هلند، ترکیه هواپیمایی ندارد که قادر به حمل سلاح‌های اتمی باشد و آمریکا آمریکا در اینجرلیک به صورت دوره‌ای هواپیمای جنگی خود را به آنجا می‌فرستد و هواپیمای آمریکایی قادر به حمل سلاح‌ اتمی در اینجرلیک هم مستقر نیست. به عبارت دیگر، اینجرلیک، یک انبار ذخیره شکوهمند است».

وی افزود: «برخی تحلیلگران تاکید می‌کنند که با توجه به تنشها در روابط با روسیه، اکنون زمان  کاستن از تعداد سلاحهای اتمی آمریکا در کشورهای عضو ناتو نیست. خوب باشد اگر موضوع این است این سلاحها اینقدر مهم هستند می‌توان آنها را به یک کشور دیگر عضو ناتو برد. آمریکا تعداد زیادی از انبارهای سلاحهای اتمی در کشورهای اروپایی ساخته است».

در ادامه یادداشت از امکان انتقال سلاحهای اتمی آمریکا به دیگر پایگاه‌های نظامی از قبیل یونان، انگلیس و آلمان سخن گفته و تاکید می‌کند که پایگاه هوایی «لیکهیلث» انگلیس و «رامشتاین» آلمان بهترین گزینه‌ها هستند.

نویسنده این مطلب البته ادامه می‌دهد: «آلمان‌ها بیش از پیش درباره استراتژی اتمی آمریکا تردید دارند و دوستان بریتانیایی من همچنان می‌گویند که انها مطمئن نیستند که دیگر روی بریتانیا به عنوان یک کشور از نظر سیاسی باثبات حساب می‌شود یا نه. البته هر کدام از این دو کشور، انتخاب بهتری برای میزبانی سلاح‌های کنونی مستقر در ترکیه هستند».

تحلیلگر آمریکایی از وجود یک دلیل دیگر برای استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در ترکیه تاکید می‌کند و آن «بازدارندگی در برابر ایران» است.

وی تصریح کرد: «البته یک دلیل دیگر برای انبار کردن سلاح‌های اتمی آمریکا وجود دارد. حتی اگر هواپیماهایی برای حمل آنها وجود نداشته باشد، برخی مقامات آمریکایی احساس می‌کردند که استقرار سلاحهای اتمی خارج از اروپا و در مجاورت و همسایگی ایران، به بازدارندگی در برابر تهران برای ممانعت آن از استفاده از هرگونه سلاح اتمی که شاید بدست آورد، کمک کند و در نتیجه به متحدان و شرکای آمریکا در خاورمیانه تضمین بدهد».

لوئیز ادامه داد: «در عرصه نظری، توافق ایران(برجام) مشکل سلاح اتمی ایران را مدیریت می‌کند. اما در عرصه عملی، واشنگتن احساس می‌کند که نیاز به اطمینان بخشی مجدد به متحدان و شرکای خود می‌کند؛ آنهایی که بیشتر از این واقعیت می‌ترسند که این کشور با تهران به یک توافق دیپلماتیک رسید و نه اینکه از برنامه هسته‌ای مهارشده ایران بترسند».

او در پایان این مطلب افزود: «در حالی که من این استدلال را عجیب و غریب می‌دانم اما می‌پذیرم که خروج سلاح‌های اتمی (از ترکیه) به آلمان یا بریتانیا، شاید سبب دلسرد و عصبانیت برخی شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا شود. اما پس از اتفاقات هفته گذشته، باقی گذاشتن سلاحهای اتمی در ترکیه، وحشتناک به نظر می‌رسد». 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس