کد خبر 604439
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

کارشناسان آمریکایی در پی کودتای نافرجام در ترکیه، نسبت به تضغیف ارتش ترکیه و افزایش اقدامات سرکوب‌گرانه دولت این کشور علیه نظامیان، هشدار دادند.

 به گزارش مشرق، به نقل از «نووستی»، کارشناسانی در اندیشکده «استراتفور» آمریکا تصریح کردند کودتا در ترکیه، باعث می‌شود «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور قدرت و اختیارات خود را از طریق تضعیف ارتش بسط دهد.

در این گزارش به نقل از کارشناسان اندیشکده استرانفور آمده است: «کودتا توسط عناصری در یگان‌های نیروهای مسلح به‌وقوع پیوست. همین رخداد، اردوغان را به اقدامات سرکوب‌گرانه گسترده‌ای علیه نیروهای مسلح ترکیه متمایل خواهد کرد.»

کارشناسان در ادامه اظهار داشنتد که این اقدامات مانع از اعتماد آنکارا به نیروهای مسلح در اجرای سیاست و استراتژی ملی خواهد شد، به طوری‌که همکاری با نظامیان تضعیف خواهد شد و نیروهای مسلح در روزهای آتی شاهد کاهش روحیه سربازان و فرماندهان ارتش خواهد بود.

کارشناسان تأکید کردند تضعیف ارتش پیامدهای منفی بر توانایی ترکیه در مقابله با مسائل جاری خواهد داشت. که در این میان می‌توان به مقابله این دولت با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و همچنین اعزام نیروهای نظامی به سوریه برای جنگ با «داعش»، اشاره کرد.

همچنین بی‌نظمی در صفوف ارتش ترکیه بر موضع آمریکا، که از طریق پایگاه نظامی «اینجرلیک» در جنوب ترکیه عملیات هوایی - نظامی  علیه داعش در سوریه و عراق را صورت می‌دهد، تأثیر خواهد گذاشت.

جمعه شب، شماری از نظامیان ترکیه علیه دولت این کشور اعلام کودتا کردند و با به دست گرفتن تعدادی جنگنده و بالگرد مقر پارلمان، ستاد مشترک ارتش  و وزارت دفاع ترکیه را هدف حملات خود قرار دادند. بالاخره تقریبا پس از 12 ساعت درگیری و ناآرامی در خیابان‌های آنکارا و استانبول، دستگاه اطلاعاتی ترکیه به‌همراه پلیس این کشور و با حمایت مردم کنترل اوضاع را به دست گرفتند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس