کد خبر 605480
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲

سخنگوی کاخ‌سفید دولت اردوغان را متحدی ارزشمند خواست ولی از دولت وی خواست که در برابر شرایط سخت پس از کودتا، خویشتنداری نشان دهد و به قوانین پایبند بماند.

به گزارش مشرق، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب در واکنش به کوتای ناموفق ترکیه، موضع دولت آمریکا در برابر این اقدام نافرجام و ماجراهای پس از آن را توضیح داد.

ارنست ابتدا گفت که دولت ترکیه به عنوان متحد آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی، جایگاه ارزشمندی برای واشنگتن دارد و به همین دلیل بوده که آمریکا اقدام نافرجام بامداد شنبه را قویاً محکوم کرده است.

ارنست ادامه داد: «ما نیز نگران کودتا هستیم و نگرانی دولت ترکیه برای ما قابل‌درک است؛ از همه طرفین و دولت ترکیه می‌خواهیم در مقابله با این شرایط سخت، خویشتنداری نشان دهند و خود را به قانون ملتزم بدانند.»

سخنگو در ادامه باز هم به ارتباطات آمریکا و ترکیه در روزهای پس از کودتای ناموفق بامداد اوایل هفته پرداخت و گفت: «در تحقیقات پس از این اقدام نافرجام، با دولت ترکیه همکاری کرده‌ایم ولی از دولت ترکیه می‌خواهیم به آزادی‌هایی که در قانون اساسی این کشور محترم شمرده شده، احترام بگذارد.»

فریاد طرفداران سلفی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در خیابان‌های استانبول برای اعدام سربازانی دخیل در اقدامی مبهم و نافرجام و اجابت این درخواست از سوی وی، انتقاد سازمان‌های حقوق‌بشری را برانگیخته است.

برخی نگران اعدام دسته‌جمعی و ناعادلانه سربازان‌اند و برخی دیگر مانند آلمان، کلاً با حکم اعدام مشکل دارند؛ امروز برلین اعلام کرد که در صورت از سر گرفته شدن اجرای حکم اعدام در ترکیه، روند الحاق این کشور به اتحادیه اروپا که تغییر قوانین جزایی ترکیه بخشی از آن بوده، به بن‌بست خواهد رسید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس