رئیس‌جمهوری فرانسه از بازگشت ترکیه به اقدامات سرکوبگرانه در پی کودتای نافرجام در این کشور، ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از «رویترز»، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، روز شنبه در واکنش به کودتای نافرجام علیه دولت «رجب طیب اردوغان» در ترکیه، اظهار داشت: انتظار می‌رود دولت ترکیه، پس از شکست کودتا، که توسط برخی عناصر ارتش انجام شد، تاریخی از دوره اقدامات سرکوب‌گرانه را تجربه کند.

به احتمال زیاد نیروهای وفادار به دولت ترکیه پس از پاسخ به درخواست رجب طیب اردوغان برای ریختن در خیابان‌ها، عوامل کودتای نظامی در این کشور را سرکوب کردند.

اولاند پس از بازدید از مرکز مدیریت بحران وزارت خارجه فرانسه گفت: «وضعیت آینده ترکیه را مشاهده خواهیم کرد. اگر رئیس‌جمهوری این کشور کنترل امور را به دست بگیرد، که احتمالا چنین خواهد شد، شاهد یک دوره آرامش در این کشور خواهیم بود، اما احتمال اقدامات سرکوبگرانه نیز در این کشور زیاد است.»

اولاند افزود: «من تصور می‌کنم تعداد معینی از پرسنل نظامی ترکیه باید به پرسش‌ها درباره آنچه که انجام داده‌ و آنچه انجام نداده‌اند، پاسخگو باشند.»

پیشتر، «ژان مارک ایرو» وزیر خارجه فرانسه گفته بود: امیدوار است دموکراسی پس از کودتای اخیر در ترکیه، پابرجا به‌ماند.

وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تصریح کرد: مردم ترکیه بلوغ فکری و شجاعتشان را با دفاع از نهادهای این کشور، به منصه ظهور رساندند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «دولت فرانسه امیدوار است آرامش به سرعت به ترکیه بازگردد، و همچنین امیدوار است دموکراسی در  ترکیه پس از این آزمایش، سربلند بیرون بیاید و همچنین در آن به آزادی‌های اساسی احترام گذاشته شود.»

پیش از این، کارشناسانی در اندیشکده «استراتفور» آمریکا در پی کودتای نافرجام در ترکیه، نسبت به تضغیف ارتش ترکیه و افزایش اقدامات سرکوب‌گرانه دولت این کشور علیه نظامیان، هشدار دادند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس