کد خبر 602320
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد طرح‌هایی را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهد.

به گزارش مشرق، اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، یک تلاش نمادین برای زیر سئوال بردن اعتبار توافقنامه هسته‌ای است که یک سال قبل از سوی دولت اوباما به امضا رسیده است. نمایندگان آمریکایی قصد دارند تا با ارائه این طرح ها به نوعی نشان دهند که رفتارهای غیر قانونی ایران در تناقض با توافق هسته ای بوده است.
 
کوین مک کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا قرار است 3 طرح مرتبط با ایران را تا پیش از 14 جولای یعنی پنجشنبه ارائه کند، دقیقا یک سال بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران. پیش بینی می شود هر 3 طرح با رای مثبت نمایندگان تصویب خواهد شد. فعلا قرار نیست سنای آمریکا به این طرح ها رسیدگی کند. زمان ارائه این طرح ها مطابق با گزارش های جدید سرویس های اطلاعاتی آلمان است که مدعی شده‌اند ایران به فعالیت های حساس و غیر قانونی در زمینه اشاعه تسلیحات ادامه می دهد.
 
مهمترین طرح که از سوی مک کارتی مورد حمایت واقع شده، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران و هر کشوری که از فعالیت های غیر قانونی تهران در توسعه و آزمایش موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم و ادامه نقض حقوق بشر، پشتیبانی می کند، وضع خواهد کرد. این قانون دولت آمریکا را ملزم می کند تا شرکتهایی را که به برنامه موشک بالستیک ایران کمک می کنند، تحریم کند و تحریم‌های تروریسم را علیه نیروی قدس سپاه و همین طور شرکتهایی که به آن کمک می کنند از جمله هواپیمایی ماهان، اعمال نماید.
 
مک کارتی در این باره گفت: دولت نشان داده است که تمایلی برای پاسخگو کردن ایران به خاطر اقدامات خطرناک و بی ثبات کننده اش، برنامه موشک بالستیک، تروریسم جهانی و نقض حقوق بشر که علیه شهروندانش مرتکب می شود، ندارد. ما می خواهیم دولت ایران را به خاطر ادامه فعالیت های غیر قانونی مجازات کنیم.
 
طرح دوم که مجلس نمایندگان قرار است با حمایت اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی رای گیری کند، اشاره می کند که سیاست آمریکا این است که از دسترسی دولت ایران و بانک‌های ایرانی به دلارهای آمریکایی جلوگیری کند. دولت اعلام کرده است که به ایران اجازه نخواهد داد تا با دلار مبادلاتی را از طریق سیستم مالی آمریکا انجام دهد ولی طرح رویس مانع از استفاده ایران از دلارهای آمریکا حتی در خارج از این کشور می شود.
 
رویس افزود: ایران نباید هیچ گونه دسترسی به دلار آمریکا داشته باشد. رهبر ایران نباید در حالی که دلارهای آمریکا را در جیب خود دارد، به دنبال مرگ بر آمریکا باشد.
 
طرح سوم آن است که هر شرکت و موسسه دولتی آمریکا از خرید آب سنگین از ایران منع خواهد شد. وزارت انرژی آمریکا در ماه آوریل اعلام کرد که 32 تن آب سنگین از ایران خریداری خواهد کرد که از آن برای تولید مواد هسته‌ای استفاده خواهد شد. مایک پومپئو نماینده حامی این طرح گفت: خرید آب سنگین موجب خواهد شد تا پول مالیات دهنده آمریکایی در اختیار رژیم ایران قرار گیرد.
 
وی افزود: دولت اوباما در حال اقدام خارج از ملزومات توافق هسته‌ای ایران است و میلیون ها دلار در اختیار دولت ایران قرار می دهد. این پول آمریکا را به یک شریک فعال در برنامه هسته ای ایران تبدیل می کند.
 
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است، هرچند گزارش های جدید سرویس های اطلاعاتی آلمان نشان می دهد که برنامه موشک های بالستیک ایران همچنان ادامه داشته است.
 
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: گرچه گزارش اطلاعاتی آلمان می گوید ایران به دنبال فناوری دوگانه هسته‌ای بوده ولی نگفته است که آیا این اقدام بعد یا قبل از امضای توافق هسته‌ای در جولای سال گذشته بوده است.
 
کربی افزود: ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران به موادی دست یافته است که نقض برجام بوده است. به طور کلی تر، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارش داده است که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس