خبرگزاری انگلیسی نوشت: اینک چالشی‌ترین زمان توافق رسیده است و اگر رییس جمهمور آمریکا اقدام‌های بیشتری برای نفع بردن اقتصادی ایران انجام ندهد، فرجام برجام با ضرر و آسیب بیشتر تا فواید همراه خواهد شد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در تحلیلی «پیرامون برجام و نقاط مثبت و منفی آن بر ایران» نوشت: نخبگان سیاسی ایران نسبت به برجام نگران شده‌اند. اصولگرایان احساس می‌کنند دولت اصلاح طلب «حسن روحانی» رییس جمهور با قبول امتیازهایی که به ایران در توافق می‌رسد فریب خورده در حالی که آن‌ها منافع کمتری را کسب کرده‌اند. هواداران روحانی نیز که بر این باور بودند توافق دوره‌ای جدید از شکوفایی اقتصادی را به ارمغان می‌آورد محزون شده‌اند. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده، حکمت وجود توافق هسته‌ای و تعامل بیشتر با غرب در روح و روان مردم ایران جای خواهد گرفت.

 بر اساس این گزارش، از دیدگاه ایران تا آمریکا گام‌هایی قاطع برای تعامل بانک‌های اروپایی با ایران بر ندارد، آن‌ها احساس راحتی در این زمینه نخواهند داشت و مردم ایران نیز توافق هسته‌ای را یک طرفه خواهند پنداشت. اگر چنین روایتی تاثیر گذار شود، دیدگاه مردم ایران نسبت به آمریکا و توافق هسته‌ای تغییر کرده و عادی سازی گسترده روابط بین ایران و غرب غیر ممکن می‌شود.

رویترز در بخشی دیگر از تحلیل خود با اشاره به برخی گشایش‌های اقتصادی در ایران و افزایش صادرات نفت در پسا برجام نوشت: بعد از یک سال از توافق هسته‌ای، موارد بسیاری نامشخص باقی مانده است. در حالی که آمریکا نیز به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود،  لفاظی‌های اطراف ایران نیز بیشتر منفی می‌شوند. در این بین «هیلاری کلینتون» نامزد انتخابات ریاست جمهوری از افزایش فشار و تحریم‌ها بر ایران به خاطر فعالیت این کشور در برنامه  موشکی خبر می‌دهد. «دونالد ترامپ» رقیب هیلاری کلینتون نیز در ساز و کارهای انتخاباتی از زدودن توافق با ایران سخن می‌گوید. دیدگاه‌هایی که در ایران تحقیر آمیز تلقی می‌شوند.

 رویترز در خاتمه نوشت: اینک چالشی‌ترین زمان توافق است. اگر دولت اوباما رییس جمهور آمریکا اقدام‌های بیشتر برای مشاهده نفع بردن ایران از چانه‌زنی‌های که بابت برجام انجام داد را بکار نبندد، فرجام این توافق با ضرر و آسیب بیشتر تا فواید همراه خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    فعلاً که حضرات بر طبل شادی گشایش های برجام می کوبند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس